Hej!

Blir glad om det går att få lite hjälp här. Har börjat skruva lite i baksidan men har fastnat nu. Hörde härom dagen ett metalliknande skrapande ljud när tumlaren var på. Det går väldigt trögt att snurra den. Kan jag fixa det själv? Från inifrån finns det inget att känna då det liksom är tätt överallt. Fran baksidan har jag nu fastnat då jag inte riktigt vet hur jag ska kunna lossa allt för att komma åt runt trumman så att säga. Måste någon auktoriserad tvättmaskinsperson komma hit? Vore så skönt att slippa. Känns som om det är något kopplat till det där runda hjulet som syns på bild nr 2.
 
  • Inuti en smutsig tvättmaskin eller torktumlare med centrifugerande trumma och synlig axel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av en torktumlare med synlig fläkt, demonterad, på ett trägolv, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en tom torktumlare med synliga trumhål och centrerat spindelfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energimärkningsklistermärke, BOSCH, EU-flagga, energiklass A+++, grönt till gult färgschema, modellnummer, delvis täckt av hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt väg in borde vara uppifrån går trumman tungt så kanske det fastnat något
 
Kolla inuti trumman. Har haft flera jobb där det har fastnat delar av en dragkedja.
 
Om trummans stödhjul gått sönder blir det oljud. Lagret kan också låta. Stödhjulen sitter mot undersidan av trumman.
 
Nu vågar jag inte skruva mer. Hittar inte något utrymme där saker skulle fastna.
 
Den trumman rullar extremt trögt, de skall gå lätt att flytta med handkraft. Precis som de tidigare skriver så kan det vara ett lager/rulle som har gått sönder eller om något fastnat. Kan du få loss remmen från trumman/motorn så kan man börja felsöka där, alternativt ta hem reparatör som får kika på det.
 
Kolla framifrån. Mellan trummans kant och maskinen. Stoppa in en mejsel och dra varvet runt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Också inne på det: Antingen har ngt fastnat i framkant (kanske låg en spik eller ngt i en ficka som hamnat oturligt. Eller så är lagret paj
 
A
ofta finns det inga genvägar uta att trumman måste ut ur maskinen för riktig rengöring av packningar
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hej alla och tack för era svar. Jag blev feg för att skriva isär hela maskinen och ringde service som skruvade vidare. I slutändan var det ändå en del av en dragkedja som fastnat. Tydligen fanns en liten plastlucka framme just innanför filtret där allt ludd fastnar som man tar bort. Hade inte alls sett den men då vet jag till nästa gång. Slutet gått och 1250 kr fattigare he he.
 
  • Gilla
Blixtmaskin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.