Har tänkt att använda järnvitriol nu när vi bygger hus ,men vet inte om jag vågar ha liggande panel eller om jag ska välja stående istället för av rinningens skull ?
Någon som har erfarenhet om detta ?
Tacksam för svar
 
Rek stående och tjärvitriol istället, bättre skydd och likvärdigt utseende. Målas med fördel innan uppsättning.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Rek stående och tjärvitriol istället, bättre skydd och likvärdigt utseende. Målas med fördel innan uppsättning.
Tack för svar men har bestämt mig för järnvitriol. Kommer doppas i kar på fabriken men undrar som sagt om någon har erfarenhet med liggande panel ?
 
Ok. Liggande panel blir ofta ful/missfärgad under fönster eller där vatten kan ligga kvar efter regn. Vi har stående med järnvitriol och inga såna problem.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Liggande panel blir ofta ful/missfärgad under fönster eller där vatten kan ligga kvar efter regn. Vi har stående med järnvitriol och inga såna problem.
Ok tack för svar
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Liggande panel blir ofta ful/missfärgad under fönster eller där vatten kan ligga kvar efter regn. Vi har stående med järnvitriol och inga såna problem.
Hur gjorde du med baksidan av virket, grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
 
Frank1111 Frank1111 skrev:
Har tänkt att använda järnvitriol nu när vi bygger hus ,men vet inte om jag vågar ha liggande panel eller om jag ska välja stående istället för av rinningens skull ?
Någon som har erfarenhet om detta ?
Tacksam för svar
Blev det järnvitriol?
För- nackdelar?
Hur gjorde du med baksidan av virket, grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
 
H Hasselhagen skrev:
Hur gjorde du med baksidan av virket, grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
Nej.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej.
H Hasselhagen skrev:
Blev det järnvitriol?
För- nackdelar?
Hur gjorde du med baksidan av virket, grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
Det blev järnvitriol , bild tagen efter 6 månader.
Underhållsfritt hoppas jag, virket doppades i kar på fabriken.(Fiskarhedenvillan)
 
  • Modernt trähus med stora fönster och solstolar på en träterrass. Cloudy day.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Frank1111 Frank1111 skrev:
Det blev järnvitriol , bild tagen efter 6 månader.
Underhållsfritt hoppas jag, virket doppades i kar på fabriken.(Fiskarhedenvillan)
Jättefint!!! 😍
 
H Hasselhagen skrev:
Jättefint!!! 😍
Tack, vi blev också väldigt nöjda.
Trädäcket kommer också bli grått om ca 6 månader så matchar det förhoppningvis bra.🤗
 
Hjääälp....!

Började måla min panel igår. Blev klar med hälften. Allt gick toppen!
Idag målade vi, regnet kom, vi hann stapla upp allt det TORRA virket med läkt emellan våningsplanen. På med en lånad presenning!
När vi tog av den, hade vatten läckt in på ena sidan och blött ner ca hälften av panelen...
Behöver ett snabbt råd, så här på fredagskvällen.
Tror ni det torkar upp och klarar sig i och med läkten mellan varje plan? Eller kommer det... mögla...?
På den nya högen jag kommer "måla" skulle ni ha presenning både under OCH över högen? Eller fritt med luft underifrån?

Hoppas någon kan komma med ett hjälpsamt svar, så här på fredagskvällen!
 
H Hasselhagen skrev:
Hjääälp....!

Började måla min panel igår. Blev klar med hälften. Allt gick toppen!
Idag målade vi, regnet kom, vi hann stapla upp allt det TORRA virket med läkt emellan våningsplanen. På med en lånad presenning!
När vi tog av den, hade vatten läckt in på ena sidan och blött ner ca hälften av panelen...
Behöver ett snabbt råd, så här på fredagskvällen.
Tror ni det torkar upp och klarar sig i och med läkten mellan varje plan? Eller kommer det... mögla...?
På den nya högen jag kommer "måla" skulle ni ha presenning både under OCH över högen? Eller fritt med luft underifrån?

Hoppas någon kan komma med ett hjälpsamt svar, så här på fredagskvällen!
Hej

Utgår ifrån att det är järnvitriol du stryker ?

Vet att om det kommer i kontakt med vatten innan det hunnit torka in riktigt kan det bli flammigt.

Hoppas det löser sig för dig.

🙏🏼
 
Frank1111 Frank1111 skrev:
Det blev järnvitriol , bild tagen efter 6 månader.
Underhållsfritt hoppas jag, virket doppades i kar på fabriken.(Fiskarhedenvillan)
Snyggt, vad är det för spik på panelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.