Min erfarenhet säger att uterum och växthus som kommer i byggsatsform ofta har riktigt usel monteringsanvisning.
Bara att förstå datorlversättningen från ryska brukar vara två dagars jobb.

När jag missbedömt tidsåtgången när jag lämnat ett pris så brukar jag försöka medla.
Som exempel så hade jag lämnat pris på att klä in två skorstenar med plåt. Mkn beräknade tid var 3 dagar och materialåtgången 8 m2 plåt.
Innan jag var klar hade 5 dagar gått och 12 m2 plåt var förbrukad.
Mycket berodde på att skorstenarna var i sämre skick än väntat.
När jag var klar så sa jag till kunden att min beräkning inte höll, så jag undrade om jag kunde få ta betalt för förbrukat material och en dags arbete till. Jag var väl medveten om att kunden kunde säga nej, men han godtog mitt förslag.

Min åsikt är alltså att om man lämnat ett pris så är det rent krasst det som gäller, men om kalkylen inte håller tycker jag att man ska kunna prata med kunden men är man den som lämnat pris får man vara ödmjuk över det faktum att man räknat fel.
Jag skulle personligen aldrig lämna pris på att montera en byggsats om jag inte byggt exakt samma sak förut. Jag skulle istället erbjuda kunden hjälp i t ex 3 dagar för att sedan göra en utvärdering på vad som mer behöver göras.

Jag tycker helt klart att du ska prata med hantverkaren och försöka komma överens.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Om du har jobbat med honom och han har jobbat på så betala för de timmar som han har jobbat. Om han har gjort en dålig uppskattning innan så är det just bara det, en dålig uppskattning.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Om du har jobbat med honom och han har jobbat på så betala för de timmar som han har jobbat. Om han har gjort en dålig uppskattning innan så är det just bara det, en dålig uppskattning.
Saken är att han inte bara givit oss en uppskattad tid (40h) utan även ett maxtid (60h). Därför tror jag att vi kan hänvisa till konsumentverkets hemsida enligt min bild ovan, som säger att arbetet inte får kosta mer än takpriset.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Formellt juridiskt är det (nog) så att 60h kan ses som ett takpris. Men i avtalet ingick ju att du skall hjälpa till. Han kan (rätt/fel) hävda han räknat med mer från dig.
 
  • Gilla
EvertL och 8 till
  • Laddar…
Om du berättar vilket uterum från Wilab Garden det rör sig om kanske man kan bilda sig en uppfattning om hur omfattande/tidskrävande en sådan montering bör vara?
 
  • Gilla
Hamparaffe och 1 till
  • Laddar…
Tycker spontant eztoril har rätt här.
Hantverkaren har angett sin uppskattning och fått alla kort på bordet vad som gäller innan. Om han räknat fel och inte förstått hur komplex den är, så är det inte annorlunda än en felräknad fastpris offert.

Som beställare skall jag kunna förutsätta att angiven kostnad gäller. Hantverkaren kan ha missbedömt sitt uppdrag, skarvat nedåt för att ha större chans att få uppdraget. eller saker gick inte som man tänkt. Det är fritt för vilken hantverkare som helst att säga att man inte kan göra en uppskattning, eller ta i med takpris ordentligt.

Det brukar ju klandras när trådskapare klagar i efterhand att de t blev dyrt att man inte gjort upp vad som gäller innan. När TS nu har gjort det så är det ju rätt märkligt om man då tycker att TS ändå skall stå för fiolerna, för utföraren kanske tänkt fel etc...

Här har ju TS även stöd av Hallå konsument. Hantverkaren får i sin tur ta lärdom att inte skarva för tight i sina pris uppskattningar. Får hantverkarna alltid betalt trots felräkningar så lär de inte ändra sig eller. Ibland är det kunden och i bland hantverkaren som får ta lärpengar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
Löpande räkning med maxtid låter som ett riktigt dåligt upplägg för egenföretagare. Det gynnar ju bara kunden och vältar över all risk på företagaren, nästan så att det känns lite gamigt om en kund skulle efterfråga det.

Antingen fast pris eller betalt per timme. Men självklart säger man till kunden direkt när man inser att ett jobb kommer att ta längre tid än beräknat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
S Stubai skrev:
När jag missbedömt tidsåtgången när jag lämnat ett pris så brukar jag försöka medla.
Som exempel så hade jag lämnat pris på att klä in två skorstenar med plåt. Mkn beräknade tid var 3 dagar och materialåtgången 8 m2 plåt.
Innan jag var klar hade 5 dagar gått och 12 m2 plåt var förbrukad.
Mycket berodde på att skorstenarna var i sämre skick än väntat.
När jag var klar så sa jag till kunden att min beräkning inte höll, så jag undrade om jag kunde få ta betalt för förbrukat material och en dags arbete till. Jag var väl medveten om att kunden kunde säga nej, men han godtog mitt förslag.
Bra, men ändå bättre (mer enligt lagen) hade ju varit om du hade tagit upp saken med kunden direkt du märkte att skorstenen var i sämre skick än du hade förväntat dig och du kunde anta att 3 dagar inte skulle räcka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Saken är att han inte bara givit oss en uppskattad tid (40h) utan även ett maxtid (60h). Därför tror jag att vi kan hänvisa till konsumentverkets hemsida enligt min bild ovan, som säger att arbetet inte får kosta mer än takpriset.
Jag förstår att är surt, var med liknande när jag var grön på att anlita hantverkare.

Min slutsats nu är att de enda som följer den uppskattning de en gång sagt är dåliga hantverkare. Det enda man kan önska är att det kunde varit bättre kommunikation, men vi vet inte vad varken hantverkaren eller du har sagt egentligen.
 
E eztoril skrev:
Hej,

Vi har ett pågående projekt vilket vi har anlitat en hantverkare för att färdigställa - ett uterum. Jag hjälper till som hantlangare, vilket var överenskommet från början. Vi använder oss av hantverkaravtalet -17.

Avtalet säger att hantverkare arbetar på löpande räkning, men med övriga överenskommelser enligt nedan:



Projektet påbörjades och fortlöpte till synes bra till en början ,men efterhand kände jag/vi att den uppgivna tiden började sina. När ca 32 timmar hade gått frågade jag hantverkaren vad han tror det återstår i tid. Han sade då "2-3 dagar", vilket i mina öron lät som ca. 20 timmar. Dvs, vi kom upp till 32 + 20 = 52 timmar. OK, fortfarande inom uppgivna tiden.

Dock nu, efter fyra dagars ytterligare arbete frågade jag honom igen. Han säger nu att det återstår 11 timmar för att färdigställa uterummet och att vi hittills har kommit upp i 67 timmar fakturerad tid.

Alltså, projektet sägs nu ta 78 timmar (om hans nya uppskattade tid inte överskrids igen), dvs nästan dubbelt upp mot vad han skrev i kontraktet och långt över den maximala tiden på 60 timmar! Vi känner oss nu därför lurade.

Jag lutar åt att säga till honom nu att välja mellan:

1) Projektet avbryts här och nu och vi betalar maximala timmarna minus det han säger som återstår, dvs 60 - 11 = 49 timmar.
2) Vi betalar 60 timmar och han får färdigställa "gratis", dvs inte fakturera oss för några fler timmar.

Något annat alternativ?

Vad skulle i gjort nu i vårt läge? Hur ser ni på detta?

/Ezt
Har ni kommit överens om max 60 timmar bör det rimligtvis inte ta längre tid och jag skulle tala om det för hantverkaren.
 
Jag har nu författat ett mail till hantverkaren med hänvisning till Konsumentverket och den text jag skrev tidigare: 60 timmar betalt samt färdigställande av det som är kvar av uterummet.

Får se om han är överens med oss om detta...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har du påtalat för hantverkaren att han får jobba gratis den tid som är över 60 timmar +15%?

Kan vara så som många före mig påpekat att han räknar med att det ska ta 60 timmar max och att du då ska jobba effektivt till det och inte snattra. Hur lätt är det att fatta en bruksanvisning oavsett den är bra eller halvdålig när kunden samtidigt står bredvid och snattrar om dittan o dattan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu är det många som undrar om jag sinkar honom eller ej.

Jag skulle säga att om ni frågar honom har jag bidragit med en hel del. Vi kommer ihop på lösningar, där jag oxå bidrar. Men även enkla saker som exvis håller i ena änden av ngt tungt när han håller i den andra.

Jag har även gjort saker under helgen som han därmed slapp göra (exvis drevning, fogning utefter vägg, spika upp täckbrädor osv). Dock har jag alltid frågat honom om det är OK att jag gör det innan jag börjar.

Så, summa summarum skulle jag säga att projektet hade varit mindre klart än idag om jag inte hade bidragit.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Har du påtalat för hantverkaren att han får jobba gratis den tid som är över 60 timmar +15%?

Kan vara så som många före mig påpekat att han räknar med att det ska ta 60 timmar max och att du då ska jobba effektivt till det och inte snattra. Hur lätt är det att fatta en bruksanvisning oavsett den är bra eller halvdålig när kunden samtidigt står bredvid och snattrar om dittan o dattan
Enligt hon på Konsumentverket gäller 15% endast på uppskattad normal tid - om inte maxtid finns. Alltså inte 15% ovanpå uppskattad maxtid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Jag har nu författat ett mail till hantverkaren med hänvisning till Konsumentverket och den text jag skrev tidigare: 60 timmar betalt samt färdigställande av det som är kvar av uterummet.

Får se om han är överens med oss om detta...
Varför mejla hantverkaren? Du har jobbat ihop med honom i över 60 timmar och borde rimligen kunnat pratat med honom om dina synpunkter.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.