Vi blev nyligen föräldrar till 2 tvillingkillar och hade sedan innan en tjej. Tack vare detta blev vårt hus något för litet för att alla skall få plats!!!
Har funderat en del på att bygga på en andra våning över sovrumsdelen, men har nu bestämt oss för att inte göra det, dels pga att huset blir onormalt stort och även pga kostnaden...ca 1 miljon allt inkluderat.

Har nu börjat att skissa på en utbyggnad mellan hus och garage, men pga att tomten är begränsad vill vi inte gärna bygga ut ytterligare en vinkel på huset. Då blir det knappt någon plats kvar för barnen att leka.
Den senaste skissen vi gjort är att bygga ihop hus och garage och i detta mellanrum få plats med datorhörna, toalett och vårt sovrum.
Måtten på utbyggnaden är ca 3,5 x 8 m och vi kan låta det övre högra hörnet välla ut lite utanför gamla huset.
Har bifogat en skiss på hur vi tänkt oss, men jag får inte riktigt till planlösningen. Får t.ex en korridor in i vårt sovrum, vilket jag inte gillar. Är det någon som har tips och ideer på hur det skall se ut vore jag mer än tacksam. Vill gärna få plats med fler garderober i vårt sovrum också, eller möjligtvis en mindre klädkammare.

Tack på förhand
 
Är det så bra att ha arbetsrum där? Inte om ingången från garaget används skulle jag tro. Då skulle i alla fall jag vilja ha avhängningsmöjligheter där ni har placerat skrivbordet. Hur mycket används arbetsplatsen? Går det inte att ha den i biblioteket?

Om det ändå ska vara kontor hade jag offrat lite av sovrummet och flyttat det 30 cm uppåt för att få plats med en bokhylla mittemot skrivbordet. Fast då hade jag också tagit bort dörren till garaget!
 
Garagedörren kommer inte att användas som groventré utan bara som inre passage ut till garaget för att vi där skall kunna förvara saker mer enkelt. Vill inte springa ut med hockeybagar etc varje gång killarna varit och tränat etc. Biblioteket är också ingen bra plats för kontoret eftersom vi bara har en mur mot vardagsrummet och helt öppet ut mot köket. Vill inte att alla våra papper, räkningar etc skall ligga helt öppet för alla att se. Det blir även en rörig hörna där då och det tycker jag inte om. I hallen mellan garage och hus är det däremot bara vi själva som kommer att vara, möjligtvis någon som går på den toan, men i övrigt så är det bara vi.
 
A
Det jag spontant tänkte först med eran utbyggnad va att i biblioteket snedda av hörnet som går in mot sovrummet för att ge ett lite mjukare intryck men... Att anlita arkitekt är ju inte dumt annars.
 
Men, nu vet jag inte var ni bor, men. Har ni frågat kommunen om det är ok att bygga ihop huset och garaget? Det måste ni kolla först. Sedan tror jag att man måste ha en luftsluss mellan garaget och huset för att det ska vara ok, kolla med byggnadsinspektören på kommunen. Att anlita en arkitekt är nog en bra idé.
Lycka till!
 
Vi har förhandskollat med kommunen ang bygglov och de har gett ett preliminärt ok på att bygga ihop hus och garage. Enligt honom var det bara viktigt att inte ha en direkt utgång till garaget från sovrummet, annars var det ok om det var typ en hall.
Vi har kontaktat en bra arkitekt och han har redan börja kika på detta. Han var här i fredags. Jag trodde knappt det var möjligt med en groventre i utbygget, men enligt honom har han fått in både groventre, toa och vårt sovrum med en liten
datahörna i....väntar med spänning på att se förslaget. Vidare har han föreslagit oss att bygga in vår veranda som vi har utanför entredörren. Den är långsmal och sträcker sig ända bort till väggen där barnens rum slutar. Det ger oss ju en mycket större hall och därmed också mer plats för allrum. Enligt honom är kostnaden för en sån väggflytt inte så värst dyr, eftersom vi har torpargrund och redan taköverhäng med bärande bjälkar klart vid verandan. Återkommer så snart jag sett detta.
Om någon tänkt på något annat dumt så lägg gärna in ett inlägg. Alla åsikter tas gärna emot. Det är alltid så mycket man inte tänker på själv.
 
A
Spännande! Vore kul att få se ritningen sen?
 
Nu har vi fått 3 alternativ från vår arkitekt. Det bifogade här är väl det vi fallit för mest. Det vi funderar på nu är mest på att flytta arbetshörnan till vardagsrummet, helst med några skyddande väggar runt (för det är ju sällan man har det renstädat där...) men ändå behålla den öppna planlösningen. Orsaken är att vi istället gärna vill ha någon klädkammare till där, med åtkomst från vårt sovrum. Arkitekten har fått till en välbehövlig groventré med nära till toa (bra med barn som snabbt måste till toa emellanåt). Vårt sovrum tycker jag också blev väldigt bra.
En annan fundering är allrummet. Blir det för litet. Arkitekten har ritat in fåtöljer, jag vill ju ha en soffgrupp att kolla på tv i. Med 3 barn så vill man ju kunna sitta hela familjen emellanåt, utan att för den skull sitta i barnens allrum som är utanför deras rum.
Sovrummet längst upp till höger är också lite för stort. Funderar på att räta ut den sneda väggen för att på så sätt få in lite mer yta i det badrummet.
Kom gärna med synpunkter och ideer! Man stirrar sig ju blind på detaljer ibland!
 
  • Idéksiss A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Såg jättebra ut!
 
Hej,

Det ser ut som en fin och praktisk lösning med kapprummet och wc i direkt anslutning till den nya groventrén. Jag skulle försöka med en skjutdörr till wc - så slipper dörren blockera den lilla hallen utanför om något litet barn glömmer av att stänga...

Du kommer att få plats med soffa i allrummet, även om det kanske inte kan bli den allra största modellen. Om med ögonmått tittar på soffan som är uritad i vardagsrummet så skulle den även få lats i allrummet. Så du behöver nog inte oroa dig för att inte kunna mysa med de små.

Vilken härlig uteplats det skulle bli i förslaget!
 
Funderar så på groventren. Vid första anblick såg allt så bra ut. Nu har vi fått en del kommentarer (vilket alltid är bra i och för sig....men man blir ju så vankelmodig....)
Någon tyckte vårt sovrum låg alldeles för långt ifrån våra barn. Våra barn är 4 resp tvillingkillar på 1,5 år. Framförallt när de är sjuka etc. Visst är det långt, men för det första räknar vi inte att kunna flytta in i nya delen förrän kanske om 2 år och dels så OM de är magsjuka och så kanske man får ta obehaget med att sova på en madrass de få nätterna, eller vad säger ni?
En annan fundering som jag själv har är groventren. Hur stor är inte risken att barn inkl kompisar och även nära vänner till oss tar den vägen istället för den stora entren. Är det bra för en fempersoners familj verkligen. Inte mycket yta att hänga av sig på där. Funderar nu på att korta ner utbygget mellan hus och garage och använda entredelen till arbetsrum. På så sätt sparar vi ju även tomtyta. Men vad tror ni om detta?

Istället funderar vi på att bygga in verandan och på så sätt få en mycket större hall. Där kan vi ha bättre planering som faktiskt då sväljer en hel del kläder.
Kommentera gärna för man blir såååå blind.
 
Jag tycker att groventrén ser liten ut, ja! Skulle vilja ha i alla fall dubbelt så mycket plats att hänga av sig på! Och ja, om era barn kommer att använda groventrén så kommer även deras kompisar att göra det. Och använder ni den till vardags så kommer även era kompisar göra det :).

När det gäller sovrum nära barnens så har vi det nu och planerar att ha det flera år till efter flytten till vårt nybygge fast vi får ett stort och fint rum "över" på nedervåningen. Yngsta sonen är 4 (idag!) och han vaknar sisådär 5 gånger varje natt och måste stoppas om. Äldsta sonen är 8 och har periodvis "nattskräck" vilket gör att vi måste ta hand om honom på nätterna (visserligen oftast innan vi själva har hunnit somna eftersom vi har sena vanor...). Dottern däremellan sover som en stock när hon väl somnar :rolleyes:. Så det är inte bara vid magsjukor som man måste vara på pass... (Jag har dock hört talas om barn som alltid sover hela nätterna så jag vet att de finns, någonstans!).

Det finns ju elektroniska barnvakter att ha i närheten av barnens rum för att höra dem om det är något, så det går ju att lösa. Men blir det många gånger per natt, som här..., så tror jag att det känns jobbigt att det är så långt. Fast skönt sedan, när barnen är äldre!
 
Har också funderat på elektronisk barnvakt.
Kanske kan barnen fortsätta dela rum ett bra tag till och i så fall kan vi ju bo kvar i vårt gamla sovrum. Det är det i övre högra hörnet idag.
Usch det är sååå svårt. Några fler förslag?
Alla synpunkter är så tacksamma! Om någon orkar göra några förändringar på papper vore det ju ännu bättre!
 
Får jag lov att fråga vad ni fick betala för att få ett sådant förslag från arkitekten? Funderar på att anlita en för vår oinredda övervåning i vårat ännu obyggda hus. :)

Alltså - anlite sen när huset är byggt så klart....
 
Vi har faktiskt inte fått fakturan ännu, men vi räknar med ca 5000:-.
Vi har då fått tre olika skisser där ombyggnaden är av olika omfattning, den vi fallit för är givetvis den största utbyggnaden....
Sen har han även några vyer framifrån på huset. Återkommer så fort jag vet mer!
Även om det skulle kosta liiite mer så är varenda krona väl värd. Så här långt hade vi aldrig kommit i vårt skissande. Just det här att få HELHETEN. Vi fick honom även att rita till ett uterum för framtiden, även om vi inte tänkt bygga ett just nu. På så sätt kan man ju planera mer för framtiden och inte göra som gjort hittills, tagit ett rum i taget.
Vårt bygge kanske går loss på en halv miljon i slutändan och då är proffsarktitektens kostnad en spott i havet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.