Jag planerar att sätta in en värmepump i ett hus med högst oregetbunden form, men jag är i väldigt i valet och kvalet var den ska placeras för att göra så stor nytta som möjligt. Jag bifogar en bild på planlösningen och hoppas jag kan få lite råd och tips.
 
  • deger4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
men jag tror inte att en värmepump är det bästa för dig. du verkar ha alldeles för mkt väggar och små rum för att EN pump ska kunna värma hela ditt hus ordentligt. Du skulle kanske kunna ha massa fläktar som förflyttar luften mellan rummen men det blir bökigt.
Mitt tips är oljefyllda elradiatorer.
 
Du har ett typfall för hus där luftdistribuerad värme inte passar.
Om du skulle slå ner väggen mellan kök/hall/matrum/vardagsrum så skulle det fungera bättre, men sovrumet längst ner skulle förbli kallt.
I ditt fall skulle jag nog sätta in en berg/jord-värmeanläggning. Om du inte använder mycket varmvatten räcker dessutom värmepump för endast uppvärmning.
 
S
vad har du för värmekälla idag?
 
Det var ju rätt nedslående svar... men man kanske ska vara tacksam att man inser det nu och inte efter det att man lagt ett antal sköna tusenlappar på det hela.

Iofs funderar jag på om man kanske kunde nöja sig att bara värma upp ett par av rummen med värmepumpen. Nuvarande uppvärmning är el-element, i matrum och vardagsrum finns det vedkamin respektive murad spis.

Förresten, krävs det nån särskild behörighet för att montera en värmepump?
 
Det kanske hade funkat med två pumpar, prova med att ställa in två värmefläktar på 2 kW i t ex vardagsrummet och hall/matrum. Förutsätter ju dock att man har dörrar öppna och att pumpen kan kasta iväg luften en bit.

Det finns rätt billiga pumpar idag...

/Kent
 
Det finns vissa luftvärmepumpar med "snabbkoppling" som du får installera själv (utom elen). De flesta andra luftvärmepumpar får endast installeras av behörig kylmontör. Du behöver dessutom en vacuumpump. Är man händig och vet vad man gör så går det att fixa själv, men som sagt, det är att kringgå reglerna.
Rådet från "Snickarboden" är bra. Stäng all annan värme i huset och testa vad som händer. Om du saknar värmefläktar så kan jag tipsa om att både Jula och ÖB säljer såna under 200:- styck.
 
Inte ens de med snabbkopplingar får installeas av obehöriga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.