Hej,

Ska nu i helgen starta upp projekt 100...3 tror jag det är.
Byta ut sista 2 brunnarna som är rostangripna gjutjärnsbrunnar samt i samma veva lägga klinkers i tvättstugan m.m.

Tänker börja i rummet intill och byta brunnen så vi kan ställa tvättmaskinen där under tiden vi renoverar tvättstugan.

Problem nummer 1: Brunnen ser ut att peka mot väggen vilket är hjärtväggen, tror ni man kommer behöva bila under en bit för att koppla nya brunnen? Och är det i så fall något man bör tänka på i en sån situation?

Problem nummer 2: I tvättstugan är det ett väldigt stort fall på ca 5-6cm från högsta till lägsta punkt. Hur bör man tänka här när man vill lägga klinkergolv samt sätta in ny brunn?
Flytspakla golvet och endast ha ett litet fall i anslutning till brunnen eller bör man behålla ett fall över hela golvet?
PS: Ingen dusch i rummet.

Mvh
 
  • Ett tvättstuga golv med blått klinker, tvättmaskin, torktumlare, korg och sladdar, något spillt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenavlopp i betonggolv, skadad vägg, rörsystem, behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alpine19 skrev:
Hej,

Ska nu i helgen starta upp projekt 100...3 tror jag det är.
Byta ut sista 2 brunnarna som är rostangripna gjutjärnsbrunnar samt i samma veva lägga klinkers i tvättstugan m.m.

Tänker börja i rummet intill och byta brunnen så vi kan ställa tvättmaskinen där under tiden vi renoverar tvättstugan.

Problem nummer 1: Brunnen ser ut att peka mot väggen vilket är hjärtväggen, tror ni man kommer behöva bila under en bit för att koppla nya brunnen? Och är det i så fall något man bör tänka på i en sån situation?

Problem nummer 2: I tvättstugan är det ett väldigt stort fall på ca 5-6cm från högsta till lägsta punkt. Hur bör man tänka här när man vill lägga klinkergolv samt sätta in ny brunn?
Flytspakla golvet och endast ha ett litet fall i anslutning till brunnen eller bör man behålla ett fall över hela golvet?
PS: Ingen dusch i rummet.

Mvh
#fråga1:
Med största sannorlikhet händer absolut ingenting av att du bilar upp lite runt ett brunnen även om det råkar vara i närheten av en hjärtvägg såvida du inte ser tecken på att den just där skulle vara försvagad av någon anledning, jag skulle kört på och börjar det kännas som att något inte stämmer får du väl pausa och ta några bilder och fråga igen, kan ju mycket möjligt vara så att rördragningen inte går under väggen och då är det ju ett ickeproblem. Se till att bila så lite och nära röret som möjligt bara innan du ser vart det barkar.

#fråga2
Tvättstuga klassas som våtutrymme här är ett utdrag från BKR

På golvytor som regelmässigt utsätts för vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen, i plats för bad eller dusch, ska golvlutning utföras i intervallet 1:50–1:150 (20 mm/m–7 mm/m).

dvs zon 1 närmast brunn och zon 2 därefter, mer fall än så är ej nödvändigt men det är ju upp till dig, detta då förutsatt att tvättmaskinen befinner sig i zon1 🙂
 
A
Jag byter inga golvbrunnar i källare om det inte är "nyare" hus för 60-tals hus och äldre har ingen isolering under som kan ta skada vid ev läcka utan i bästa fall ren sand men oftast bara lera
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Men det handlar inte bara om ev minimalt läckage, utan att gamla gjutjärnsbrunnar och rör gärna täpper sig.
 
A
M MagHam skrev:
Men det handlar inte bara om ev minimalt läckage, utan att gamla gjutjärnsbrunnar och rör gärna täpper sig.
Nä det stämmer inte
 
electroluxaren skrev:
Jag byter inga golvbrunnar i källare om det inte är "nyare" hus för 60-tals hus och äldre har ingen isolering under som kan ta skada vid ev läcka utan i bästa fall ren sand men oftast bara lera
Fast det måste väl nästan anses som sunt att byta om man skall fixa med klinker mm? Det är ju rätt ogjort om det börjar läcka ordentligt.
 
A
B BosseHansson skrev:
Fast det måste väl nästan anses som sunt att byta om man skall fixa med klinker mm? Det är ju rätt ogjort om det börjar läcka ordentligt.
det är mest fråga om en riskanalys och inte en generell bestämmelse/rekomendation.
i detta fallet ligger brunnen och hela ledning ifrån denna i sand eller lera, även om det tokläcker så skulle ingen märka det men full funktion skulle ändå uppnås.
gjutjärnsrör rostar upp oundvikligen, men vem skulle byta alla stammarna i källargolvet för det?

Däremot om man lägger matta så kan man absolut bli tvungen att byta brunn till en som är till för matta med klämring och allt
 
electroluxaren skrev:
Nä det stämmer inte
Mitt rör i garaget var hel stopp, var tvungen bila upp ca 5m rör för att komma förbi stoppet.
Dock saknades renspluggen så det kanske kan ha varit en bidragande orsak så du kanske annars har rätt.
Se bild, det här är 5m från brunnen där det började öppna upp sig.
 
  • Ett igenrostat rör sticker ut från grusig mark, med synlig korrosion och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål i betonggolv med rörstump, grus, borr och borrbit. Verkar vara renovering eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alpine19 skrev:
Mitt rör i garaget var hel stopp, var tvungen bila upp ca 5m rör för att komma förbi stoppet.
Dock saknades renspluggen så det kanske kan ha varit en bidragande orsak så du kanske annars har rätt.
Se bild, det här är 5m från brunnen där det började öppna upp sig.
Kunde ha sugit ur brunnen istället för att bila
 
P Putte 9497 skrev:
Kunde ha sugit ur brunnen istället för att bila
Gick inte
 
electroluxaren skrev:
Nä det stämmer inte
Jag har sågat/bilat upp alla rör och brunnar ur två källare. Mina observationer stämmer inte med dina antaganden.
Det blir riktigt "ruligt" på gammalt cortenstål eller gjutgärn. Betongrör är sträva från början och kommer i korta längder med en massa skarvar.
Kan man ta kostnaden, tiden och omaket så är byte en bra investering.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A
M MagHam skrev:
Jag har sågat/bilat upp alla rör och brunnar ur två källare. Mina observationer stämmer inte med dina antaganden.
Det blir riktigt "ruligt" på gammalt cortenstål eller gjutgärn. Betongrör är sträva från början och kommer i korta längder med en massa skarvar.
Kan man ta kostnaden, tiden och omaket så är byte en bra investering.
har två fastigheter från 50-60 tal originalrör kvar i gjutjärn utan problem
säger nog mer om de som byggt än materialet
 
Hittade gumminipplar på Bauhaus som passade.
Den till betongröret passade RIKTIGT bra vilket är den viktigaste kopplingen.
 
  • Rörledningsarbete, tilltygad toalettstol, verktyg, smutsigt golv, renoveringskänsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt utrymme, lecakulor, röranslutning, vattenmätare, byggmaterial, gömda installationer, ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rör sticker upp ur spruckna, smutsiga marken. Industriellt utseende, möjligtvis en installation under mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.