Hej, jag behöver teckna ett nytt elavtal inom de närmaste dagarna och jag funderar allvarligt på Tibber... Jag har läst att det enda riktiga sättet att spara pengar med Tibber är att flytta all hög elförbrukning till mellan 0-05:00 och jag antar att detta är mycket vettigt.

Jag är på väg att installera en Nibe S1155 bergpump och låta den reglera när den förbrukar el till nattetid så mycket som möjligt. Vi planerar också att bara köra tvättmaskinen och diskmaskinen efter midnatt så mycket som möjligt ... och så vidare ... Vi har ännu inte en elbil.

Men här är min fråga. Om jag ignorerar allt detta och helt enkelt använder elektricitet som jag alltid har gjort .. och inte använder fördelen med den "billiga" elektriciteten vid udda tider, kommer min årliga totala räkning att vara densamma som tidigare? Ja, jag kommer inte att ha fördelarna med att använda billig el på natten, och min räkning på vintern kommer att vara hög, men min årliga totala bör fortfarande vara jämförbar med någon av de andra leverantörerna ...

Om detta är sant, då är det ingen mening med att inte byta till tibber...

Vad tycker ni alla?

Tack så mycket
Thomas
 
Man kan inte säga att flytta förbrukning till natt löser allt, dagens elpris i SE3 tex ser ut så här.
Diagram visar historiska elpriser per timme i kronor, fluktuerar lätt, mobilapp eller webbgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
En snittkund kommer att betala unjefär lika mycket med timavräknat avtal som månadsavräknat. Om det blir mer eller mindre för dig är inte möjligt för mig att veta.

Men Tibber är inte det enda eller billigaste alternativet med timavräkning.
 
Hej Stefan, precis, det är därför jag frågar...
 
Du kan alltid exportera din nuvarande förbrukning (kan göras på nät eller el bolagets hemsidor) och läsa in den i https://timpriskollen.se/

Där kan du se hur priset skulle sätt ut med timpriser på din förbrukning.
 
  • Gilla
Thos
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En snittkund kommer att betala unjefär lika mycket med timavräknat avtal som månadsavräknat. Om det blir mer eller mindre för dig är inte möjligt för mig att veta.

Men Tibber är inte det enda eller billigaste alternativet med timavräkning.
Hej Daniel, kanske är detta inte en tillåten fråga ... men vilken ska jag använda?


Jag tänker att om jag försöker flytta vissa kostnader till de lägre timpriserna så borde jag åtminstone ligga en "liten" bit före månadspriserna. Eller har jag missförstått något? Jag tror verkligen inte på Tibber-reklamen, men jag tänker att jag inte kan göra ett stort misstag genom att gå med dem.
 
B buffyin skrev:
Du kan alltid exportera din nuvarande förbrukning (kan göras på nät eller el bolagets hemsidor) och läsa in den i [länk]

Där kan du se hur priset skulle sätt ut med timpriser på din förbrukning.
Tack! Jag kommer att göra det!
 
Ursäkta, en liten fråga till... Vad händer om jag lägger till ett batteri? Inte nödvändigtvis den från Tibber som verkar dyr, men om jag får en av de som används för solpaneler (men jag har faktiskt inte utrustat med solpaneler).

Är detta vettigt eller är det slöseri med pengar och med en MYCKET lång återbetalning?
 
Thos Thos skrev:
Ursäkta, en liten fråga till... Vad händer om jag lägger till ett batteri? Inte nödvändigtvis den från Tibber som verkar dyr, men om jag får en av de som används för solpaneler (men jag har faktiskt inte utrustat med solpaneler).

Är detta vettigt eller är det slöseri med pengar och med en MYCKET lång återbetalning?
Tibbers homevolt är faktiskt prisvärt och väntar på ett själv (har solpaneler). Byttar till tibber när jag får det.

Men till din fråga så lönar sig inte batteri om man bara tittar på att få ner förbrukning eller använda mer solel. Kan man sälja det som stödtjänster till elnätet så finns det ekonomi i det, idag iaf framtiden är osäker.
 
B buffyin skrev:
Tibbers homevolt är faktiskt prisvärt och väntar på ett själv (har solpaneler). Byttar till tibber när jag får det.

Men till din fråga så löna
B buffyin skrev:
Tibbers homevolt är faktiskt prisvärt och väntar på ett själv (har solpaneler). Byttar till tibber när jag får det.

Men till din fråga så lönar sig inte batteri om man bara tittar på att få ner förbrukning eller använda mer solel. Kan man sälja det som stödtjänster till elnätet så finns det ekonomi i det, idag iaf framtiden är osäker.
Hej Buffy, Vad jag tänkte är om ett batteri skulle hjälpa till att förlänga de "billigare" elpriserna vid udda timmar till den period då priserna är högre.

Säg att jag fyller batteriet vid 03:00 och sedan använder det från 7:00 när priserna är högre.

Teoretiskt sett borde detta fungera, men om jag tar hänsyn till kostnaden för att skaffa ett batteri är det faktiskt vettigt?

Dessutom kanske jag skulle behöva ett väldigt stort och dyrt batteri för att detta ska vara användbart. Jag menar, om jag hade ett ENORMT batteri skulle jag kunna använda 03:00 elpriset hela dagen... Men naturligtvis skulle det också vara enormt dyrt att köpa.
 
Totte_S
Thos Thos skrev:
Hej Daniel, kanske är detta inte en tillåten fråga ... men vilken ska jag använda?


Jag tänker att om jag försöker flytta vissa kostnader till de lägre timpriserna så borde jag åtminstone ligga en "liten" bit före månadspriserna. Eller har jag missförstått något? Jag tror verkligen inte på Tibber-reklamen, men jag tänker att jag inte kan göra ett stort misstag genom att gå med dem.
Nackdelen med timpriser är att de inte bara är billigare än månadssnittet ibland. Dessutom är timpriset riktigt mycket högre ibland. Då kommer du inte undan. Jag har timpris sedan 3 år tillbaka, under de härliga veckorna när timpriset låg mellan 6-10 kr så får man snällt betala. Vill man inte gå upp kl 01.00 för att laga mat så får man ta den smällen.
Effektivaste sättet att sänka sina kostnader är fortfarande att se över sin totala förbrukning med de komfortsänkningar det innebär.
(Vi hade lite lyckliga omständigheter och sänkte vår årsförbrukning under 2022 med ca 30% utan investeringar, endast komfortsänkning. I siffror minskad årsförbrukning från 21-22 MWh till 15MWh.)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Men det får även de med månadsavräkning. Skillnaden är att de inte kan påverka priset alls.
 
Hej jag förstog att det var frågan och idag är det inte lönsamt tyvärr. Man måste nog ha solceller (eller vindkraft) för att ha ett produktionsavtal för att sälja o samt grön teknik avdrag. Även med dessa kan vi räkna på det.

Homevolt 13,3kwh kostar 66947 efter avdrag med instalation. 66947/13,3 ger os ett pris per kWh installerad på 5033kr. Håller det 7000 cykler (aningen högt), tappar ingen kapacitet och kan leverera all ström på en timme (kan bara leverera 6kwh) så kan vi räkna på 10år utan någon kalkylränta vad break even blir.

5033/(10*365,25)= 1,377kr. Snittet mellan natt o dag måste vara 1,377kr ex moms om man inte använder sol el. Även då förlorar men tack vare 60 öringen.
 
JanneJanne123
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.