Ska snickra ihop en ram med tak över nedgång till grunden utomhus. Inget avancerat men ska tåla fukten ute och dessutom nära marken (står på lecablock). Vilket virke är bäst för det?

Jag vill väl ha impregnerat (trallvirke?) men riskerar det inte svälla så att saker förskjuts och blir fel?

Tänkte lägga takpapp ovanpå.
 
Impregneringen påverkar inte träets egenskaper. Men det borde inte behövas i ditt fall.
 
Mja, det beror lite på.
Skall du ha det omålat så kan du använda tryckimpregnerade reglar.
Var skulle du sätta trallvirket dock ?
Under takpappen känns det nog bättre med vanlig råspont, det är ju ändå täckt
Mot lecablock är det alltid bäst att ha syllpapp

Eller är det en väldigt låg ram (ett par cm) som skall ligga som ett lock ngn stans?
 
  • Gilla
matsro
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Mja, det beror lite på.
Skall du ha det omålat så kan du använda tryckimpregnerade reglar.
Var skulle du sätta trallvirket dock ?
Under takpappen känns det nog bättre med vanlig råspont, det är ju ändå täckt
Mot lecablock är det alltid bäst att ha syllpapp

Eller är det en väldigt låg ram (ett par cm) som skall ligga som ett lock ngn stans?
Ja, låg ram med lock. Har tagit upp ett hål in i krypgrunden från sidan utifrån, till stor del under marknivå. Så först går man ner i en ”grop”, murad med lecablock och sen kan man gå in i grunden. Det jag ska bygga är en ram med ett lock ovanpå den här gropen. Eftersom det är en liten trädgård vill jag ha den så låg som möjligt och att man kan gå på den. Det handlar om 10-20 cm ovanför marken så blir fuktigt.

Syllpapp bra råd.
 
D Daniel 109 skrev:
Impregneringen påverkar inte träets egenskaper. Men det borde inte behövas i ditt fall.
Trallvirket på brädgården är fortfarande så fuktigt så man känner det. Har hört det kan krympa och dra när det torkar. Men kanske inget stort problem i så liten konstruktion som här.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Befarade du inte att det skulle svälla nyss.
Ja det stämmer att den ofta är fuktig när man köper den. Men sedan är det i praktiken ingen skillnad.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Köp tryckimpregnerat som du tänker så löser det sig :)
Kommer inte svälla kan jag lova men det kommer att dra ihop sig lite. Tänk en altan där springorna blir lite större efter ett tag än när man satte det.
Men det är inget enormt, det kommer gå bra :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Befarade du inte att det skulle svälla nyss.
Ja det stämmer att den ofta är fuktig när man köper den. Men sedan är det i praktiken ingen skillnad.
Menade väl i första hand krympa. Men men, låter inte så relevant då. Bra.
 
M matsro skrev:
Menade väl i första hand krympa. Men men, låter inte så relevant då. Bra.
Med sådan liten lucka ovanpå en grop, som kan bli fuktig, blir det nog bra med tryckat.
 
  • Gilla
matsro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.