Vi har precis köpt en Passat GTE och behöver nu en laddbox hemma. Kan man montera en Zaptec Go laddbox direkt i mätarskåpet på huset? Så här ser mätarskåpet ut.
 
  • Gammal och ny elräkneverk i en dammig, spindelvävsfylld utomhuselektricitetsbox, slitna kablar, slitna etiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå elskåp med huvudbrytare, säkringar, etikett för anläggningsinformation, viss slitage och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den enda lediga yta är träplattan uppe till höger, samt nedre vänstra hörnet.

Det saknas en propphuv uppe till vänster, se till att det kommer dit en.
 
  • Gilla
Pingo
  • Laddar…
Bortset från att en propphuv fattas, är där nogot annat där fattas for at elektrikeren kan montera boxen i skåpet.?
 
Svårt att svara på om det får plats. Sen rent praktiskt, ska luckan stå öppen då när du laddar eller ska du klippa sönder luckan?

Rekommenderar att du sätter laddboxen någon annanstans, t.ex. bredvid/under mätarskåpet.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ja, gruppsäkring(ar) samt JFB (om inte laddboxen innehåller en godkänd) saknas.

Kan även vara bra med belastningsvakt.
 
J Johan456 skrev:
Svårt att svara på om det får plats. Sen rent praktiskt, ska luckan stå öppen då när du laddar eller ska du klippa sönder luckan?

Rekommenderar att du sätter laddboxen någon annanstans, t.ex. bredvid/under mätarskåpet.
Jag var nog otydlig i min fråga. Laddboxen skal naturligvis fästas på ytterväggen nogon meter bort från skåpet. Frågan var egentligen om mätarskåpet är förberett för montering av laddboxen. Eller behöver jag kontakta en elektriker innan jag bestiller laddbox/montering?
 
Har du möjligher så ta en ny bild där alla oplomberade paneler är borta.
Men de är enbart om du känner dig bekväm med att göra så
 
A Alexn72 skrev:
Har du möjligher så ta en ny bild där alla oplomberade paneler är borta.
Men de är enbart om du känner dig bekväm med att göra så
Det är bara kåpan nere till vänster som är oplomberad. Den innehåller utgående plint, manöverbrytare för "rundstyrning" samt plats för tre gruppsäkringar (saknar troligen säkringselement).

Den uppe till vänster är inkommande plint samt säkringshållare för "rundstyrning" (tidstariff).
Mitten vänsterkant är huvudsäkringar samt huvudbrytare.

Vänstra halvan av träplattan uppe till höger är tänkt för urverket för "rundstyrning".

Allt ovan framgår av klisterlappen längst uppe till vänster,
Elektriskt schema eller kopplingsritning, troligtvis teknisk utrustning, på ett papper vid en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
B
P Pingo skrev:
Vi har precis köpt en Passat GTE och behöver nu en laddbox hemma. Kan man montera en Zaptec Go laddbox direkt i mätarskåpet på huset? Så här ser mätarskåpet ut.
Har samma mätarskåp och innanmäte som i din bild, placering på samma sätt. Givet att det också är kopplat på samma sätt kan brytaren längst ned användas som huvudbrytare för en separat avkapsling. Brytaren har plats för 3 st faser. En avkapsling måste du ha för att montera JFB och säkringar till laddbox. När avkapslingen är monterad finns inte tillräcklig plats för en laddbox utan du får leda ut en 3-fas kabel och sätta laddbox utanför. Det är också det vettiga pga värmeutveckling i laddbox.
 
F
P Pingo skrev:
Jag var nog otydlig i min fråga. Laddboxen skal naturligvis fästas på ytterväggen nogon meter bort från skåpet. Frågan var egentligen om mätarskåpet är förberett för montering av laddboxen. Eller behöver jag kontakta en elektriker innan jag bestiller laddbox/montering?
Laddboxen och alla förberedelser för att kunna montera in den samt komplett montering skall ju naturligtvis beställas av samma firma som ett paket. Det är det som krävs för att få bidraget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.