Hej, nu behöver jag verkligen tankehjälp.
Vi har bytt hängning på en innerdörr med gamla tappgångärn. Gångärnen är lika som de som satt på fast vända åt andra hållet.
Problemet är att dörren tar i karmen på handtagssidan precis när dörren möter karmen. När dörren väl är stängd är glipan mellan karm och dörr mer än 5 mm på samma ställe. Det finns gott om plats mellan dörren och karmen överallt. Problemet är alltså just vid själva stängningen. De andra dörrarna vi har går mer ”rakt” in i karmen. Medan denna mer roterar in (svårt att förklara). Karmen är inte skev utåt, snarare tvärt om så det borde underlätta. Någon som vet precis vad vi gjort för fel?
 
Redigerat:
Bilder, dels översikt, dels närbild på gångjärn., både när dörren är nästan stängd och när den är stängd?
 
Har du jämfört det nya gångjärnet mot ett gammalt som är rätt?
Kanske skiljer vinklar (knäckning) eller avståndet till tappen.
 
Tack för snabbt svar! Avståndet är exakt samma. Och knäckt har vi gjort i olika riktningar så dörren passar perfekt. Karmen sitter i lod och i våg och är justerad så det är stor springa när dörren är stängd. Det är precis i stängningsskedet problemet uppstår genom att kanten på dörren tar i karmen innan den stängs helt. MEN som du skriver mindes jag förut att jag var tvungna att vinkla själva järnet i dörren lite för att dörren överroterade och spände i karmen på gångjärnsidan. Så jag är lite inne på det spåret. Jag satte järnet i skruvstycke och tycker att jag justerade vinkeln vääääldigt lite. Det blev bra på gångjärnssidan, men kanske blev det ändå för mycket? Finns det något enklare sätt än att skruva loss gångjärnet igen och försöka böja tillbaka lagom mycket med hjälp av skruvstycket?
 
Redigerat:
namnbyte
Cissixx Cissixx skrev:
Tack för snabbt svar! Precis som du skriver mindes jag förut att jag var tvungna att vinkla själva järnet i dörren lite för att dörren överroterade och spände i karmen på gångjärnsdidan. Så jag är lite inne på det spåret. Jag satte det i skruvstycke och tycker att jag justerade vinkeln vääääldigt lite. Det blev bra på gångjärnssidan, men kanske blev det ändå för mycket? Finns det något enklare sätt än att skruva loss gångjärnet igen och försöka böja tillbaka lagom mycket med hjälp av skruvstycket?
Finns verktyg till det så man kan knäcka rätt på plats, gångjärnsriktare typ 60 spänn på biltema
 
Tack för svar. Just det ja, åt det hållet går det ju att använda verktyget man bräcker med, när man bänder mot själva järnet. Det var åt andra hållet som var svårt. Tack! Jag får ta liiiite i taget så jag slipper skruvstycket igen.
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Bilder, dels översikt, dels närbild på gångjärn., både när dörren är nästan stängd och när den är stängd?
 
  • Närbild på en brun dörrkarm intill en vit vägg, skarpt kontrastljus, textur och linjespel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en träffad yta intill en vit dörrkarm eller väggkant. Kontrast mellan träets och väggens texturer och färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden med stora glipan är dörren helt stängd. Bilden med lilla glipan är precis innan dörren går mot karmen.
 
Här på ett av gångjärnen.
 
  • Närbild på en rostig dörrgångjärn av metall monterad i vit träram och vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrgångjärn, vitmålad dörr och brunt karm, skruvdetaljer, närbild, använd, metall, trämaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack alla för hjälp. Nu har vi äntligen fått att fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.