BirgitS BirgitS skrev:
Inget köp än ser jag. Håller du fortfarande på och funderar eller har du bestämt dig för att strunta i att köpa nu?
jag har varit på visning på denna och ett par andra, denna har dålig finnish på det mesta, golvet är dåligt figursågat kring dörröppningar, och golvlisterna täcker inte alltid mellan vägg och klickgolvet, så att det blir en springa. väggfärg i taket på några ställen osv. jag hade gjort om allting om jag köpt den, min far är gammal målare. dessutom är det lite vägbuller in till sovrummet, trafikerad väg utanför. sen är det 1 års kö för p-plats (enligt mäklarn, räknar väl med 2 år). det gör dock inte mig något, då jag inte har råd med både bil och lägenhet som student. dock gillar jag planlösningen med det långa vardagsrummet och balkongen, även om det är rätt dåligt ljusinsläpp i vardagsrummet, svarta väggen och golvet gör inte saken bättre. men man ska väl inte vara för kräsen heller. elen kanske man vill göra om om man ändå ska ge sig på den? jag antar att det inte var jordat
 
BirgitS
Jordning är inte så viktig eftersom det mesta man har inte är jordanslutet längre utan dubbelisolerat. Men vill man göra om elen så gör man del lämpligen medan man ändå renoverar väggarna.
 
H HickeHiskelig skrev:
hej! jag är studerande, 22 år. jag har ett kapital på 375 000, + bil för 90 000 som ska säljas om det blir köp, bor för närvarande hos föräldrarna. jag har 3 år kvar på utbildningen. jag har ett specialupplägg där jag pluggar 75% och jobbar resterande tid om året. landar på 90k/år från csn, och 120k/år innan skatt från arbete.

jag är intresserad av en tvåa på 56kvm för 600 000 med 3000 i avgift. med 90k kontant landar jag på 5500/månaden, vilket bör gå då studentlägenheterna kostar 5100kr. dock tillkommer busskort till skolan 500/mån för lägenheten.

lägenheten skulle må bra av en renovering. min lite snabba kalkyl är:
tapet: 10 000
klinker till hall: 1500
parkettolv egk: 6000kr
inbyggnadsgarderober: 20k?
tvättmaskin + kommod och duschdörrar: 20k?
ikeakök: 100k?
totalt: 150-160k.

hade ni vågat slå till, spara pengar ett år till, eller hyrt studentlägenhet? som det ser ut kommer jag kunna bo hemma max ett år till innan jag blir utkörd av lillsyrran som vill ta över min friggebod jag bor i nu
Om du planerar att bo kvar efter studierna kan du köpa och fixa.
Hum bilden jag bifogade är från ikeas plannerings verktyg.

Om du ska fixa det själv och kan låna verktyg av föräldrarna så låter det inte omöjligt.
ikea har ett planerverktyg så kolla vad du önskar ha där.

Inbyggda garderober beror på dej, billigast e board 50kr m2, men 100kr per m2 e normalen för flesta materialen. 500-800 gör det själv.
Annars jysk/ikea garderober 2-3k st, förankra i väg, sen ta en taklist på dom =ser inbyggd ut :p (med möjlighet att ta med i framrid flytt :p.
Diskmaskin& 5k,tvättmaskin 5k, ikea kommod 3k
en röris sväng för installation, 1-2k ev en elektriker för samma.

I övrigt har föreningen väldigt bra ekonomi lånebiten -8 milj var tomt värdet så husets inte ens rört så väldigt stabil, 20 år sen stamavloppet, tak&fönster fixat med.
 
  • 3D-modell av kök, modern design, skärmdump från planeringsverktyg, summa i hörnet, diskho, spis, köksluckor.
Malainor Malainor skrev:
Om du planerar att bo kvar efter studierna kan du köpa och fixa.
Hum bilden jag bifogade är från ikeas plannerings verktyg.

Om du ska fixa det själv och kan låna verktyg av föräldrarna så låter det inte omöjligt.
ikea har ett planerverktyg så kolla vad du önskar ha där.

Inbyggda garderober beror på dej, billigast e board 50kr m2, men 100kr per m2 e normalen för flesta materialen. 500-800 gör det själv.
Annars jysk/ikea garderober 2-3k st, förankra i väg, sen ta en taklist på dom =ser inbyggd ut :p (med möjlighet att ta med i framrid flytt :p.
Diskmaskin& 5k,tvättmaskin 5k, ikea kommod 3k
en röris sväng för installation, 1-2k ev en elektriker för samma.

I övrigt har föreningen väldigt bra ekonomi lånebiten -8 milj var tomt värdet så husets inte ens rört så väldigt stabil, 20 år sen stamavloppet, tak&fönster fixat med.
frågan är om man ska lägga bud efter de nya visningarna eller nu på direkten? tänkte bjuda under vad den ligger ute för, typ 520 kanske. kanske taktiskt att vänta till efter visningarna när de märker att det är lika lågt intresse som tidigare månader
 
Nu har jag i och för sig inte sett mer än bilderna och för att få en helt klar bild av vad som måste göras och hur fort så skulle jag behöva se det hela på riktigt. Men hade jag varit i din sits skulle jag tagit det lilla lugna med renoverandet och istället bott in mig och sen gjort saker allt eftersom med prioritering på det som jag tyckte var mest behov på, inte allt på en och samma gång. Men utifrån bilderna skulle jag valt att göra följande enligt denna prioriteringsordning:
1) Budat på huset nu, innan visning med ett skambud och sagt att budet gäller nu innan visningen. Hade jag fått den - bra! Om inte, skulle jag avvaktat eventuella andra bud och om det inte dök upp några erbjuda en ännu mindre summa än första gången.

Om jag sen fick lägenheten så skulle jag:
2) Flytta in i den som den är. Och ta över bänkdiskmaskinen som erbjuds. Annars skulle jag nöja mig med att inte ha någon diskmaskin alls, alternativt köpa en ny bänkdiskmaskin. Jag skulle absolut inte valt att bygga in en! Bor man själv tar det tid att fylla en normal maskin och då hinner det lukta skunk innan maskinen är full, eller så måste man handdiska före och då gör maskinen inte någon nytta. Dessutom tar en diskmaskin onödigt stor plats i ett så pass litet kök.
3) Bytt köksluckor då jag inte gillar dom. Byta ut hela köket känns onödigt bara för att man inte gillar de utdragbara skärbrädorna. Däremot om du skulle vilja göra om hela upplägget så vore det en helt annan sak. Men klokast, både ekonomiskt och miljömässigt är att behålla stommarna, byta luckor (om man inte bara väljer att lacka om dom vilket är ännu billigare) och eventuellt även bänkskiva och diskho. Där skulle jag gällande diskho försöka hitta en begagnad för att dels hålla kostnaden nere, dels för att de äldre versionerna oftast är gjorda i mer hållbar kvalitet och med fokus på användning än vad dagens är.
4) Först nu skulle jag börja fundera på vad jag vill göra om gällande golv och väggar. Samma sak med badrummet.
 
F Fagelbla skrev:
Nu har jag i och för sig inte sett mer än bilderna och för att få en helt klar bild av vad som måste göras och hur fort så skulle jag behöva se det hela på riktigt. Men hade jag varit i din sits skulle jag tagit det lilla lugna med renoverandet och istället bott in mig och sen gjort saker allt eftersom med prioritering på det som jag tyckte var mest behov på, inte allt på en och samma gång. Men utifrån bilderna skulle jag valt att göra följande enligt denna prioriteringsordning:
1) Budat på huset nu, innan visning med ett skambud och sagt att budet gäller nu innan visningen. Hade jag fått den - bra! Om inte, skulle jag avvaktat eventuella andra bud och om det inte dök upp några erbjuda en ännu mindre summa än första gången.

Om jag sen fick lägenheten så skulle jag:
2) Flytta in i den som den är. Och ta över bänkdiskmaskinen som erbjuds. Annars skulle jag nöja mig med att inte ha någon diskmaskin alls, alternativt köpa en ny bänkdiskmaskin. Jag skulle absolut inte valt att bygga in en! Bor man själv tar det tid att fylla en normal maskin och då hinner det lukta skunk innan maskinen är full, eller så måste man handdiska före och då gör maskinen inte någon nytta. Dessutom tar en diskmaskin onödigt stor plats i ett så pass litet kök.
3) Bytt köksluckor då jag inte gillar dom. Byta ut hela köket känns onödigt bara för att man inte gillar de utdragbara skärbrädorna. Däremot om du skulle vilja göra om hela upplägget så vore det en helt annan sak. Men klokast, både ekonomiskt och miljömässigt är att behålla stommarna, byta luckor (om man inte bara väljer att lacka om dom vilket är ännu billigare) och eventuellt även bänkskiva och diskho. Där skulle jag gällande diskho försöka hitta en begagnad för att dels hålla kostnaden nere, dels för att de äldre versionerna oftast är gjorda i mer hållbar kvalitet och med fokus på användning än vad dagens är.
4) Först nu skulle jag börja fundera på vad jag vill göra om gällande golv och väggar. Samma sak med badrummet.
En 45cm diskmaskin istället för en 60cm någon dyrare med dom små dock.
Man kör 10 min avspolnings program om man kört för mycket pizza = tar bort det värsta.
Bänk ytan är faktisk mer premium, hela anledningen till min köks renovering var för att få plats med en 45a diskmaskin (pga stort avlopps rör, spis ventilation = slita sönder allt för att få plats.)
Men beror på hur mycket disk man använder att kunna kasta in kastruller mm, bänkdiskutbudet har dock blivit bättre nu för tiden!
 
Angående kök så bygger jag nytt kök i mitt hus, alltså helt nytt där det tidigare varit ett stort vardagsrum. Om man är lite om sig och kring sig går det att spara enorma summor.

T ex; stommar till kök kan man ibland få tag i begagnade till under halva nypriset. På med nya luckor så är de som nya. Vitvaror har jag köpt skyltexemplar, helt nya men utan förpackning.
 
P Putt skrev:
Angående kök så bygger jag nytt kök i mitt hus, alltså helt nytt där det tidigare varit ett stort vardagsrum. Om man är lite om sig och kring sig går det att spara enorma summor.

T ex; stommar till kök kan man ibland få tag i begagnade till under halva nypriset. På med nya luckor så är de som nya. Vitvaror har jag köpt skyltexemplar, helt nya men utan förpackning.
precis. man behöver ju inte kasta sig på köket direkt kanske. man kan väl göra allt det andra först, och sedan vänta tills man hittat ett kök till rimligt pris i närheten, typ något sånt här https://www.blocket.se/annons/stockholm/helt_nytt_marbodal_kok/110325384
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.