Hej.
Myrr!
Hört talas om det? Har använt myrr alla tidigare år men årets myrr mot stackmyrorna som bygger bo intill husväggen gör ingen nytta.
I år ringde jag Nomor som kom efter jag dränkt boet med myrr. De kom efter att jag noterade onyttan med myrr. De fyllde på med nervgiftet mot getingar, det bästa de har tillgång till, och glad i hågen tillbaka hos stugan noterade jag hur väl myrorna födde sig med medlet.
Ringde igen. Imorgon kom! De konstaterade efter egen konsultation att varken myrr eller deras vetemjölliknande pulver hjälper. Jag måste riva upp altanen och gräva bort boet eller eljest elda upp bo och stuga!
 
C
Samma visa här. Har testat "allt" men inget funkar längre. De borde förbjuda det helt, är ju värdelöst för både miljön och plånboken när preparaten inte ger någon effekt.
 
Förra sommaren beställde jag Myrr extra hos min färghandel, för att ha något starkare än vanliga Myrr.
Denna sommar verkar det inte finnas något som hjälper.
Den gången jag försökte gräva bort ett myrbo, kom de bara tillbaka någon meter därifrån.
Men jag tänker inte ge upp.
 
Hej,
För några år sedan rev vi bort gamla slipers med ett flertal myrkolonier i. Både svarta och röda. Vi behandlade dem med rikligt med kokande vatten.
Nu hade vi visserligen blottlägger hela boet (så ska du testa får du antsgligen ts bort en del av trallen för att komma åt), men det var oerhört effektivt.
 
R roland blombäck skrev:
Hej.
Myrr!
Hört talas om det? Har använt myrr alla tidigare år men årets myrr mot stackmyrorna som bygger bo intill husväggen gör ingen nytta.
I år ringde jag Nomor som kom efter jag dränkt boet med myrr. De kom efter att jag noterade onyttan med myrr. De fyllde på med nervgiftet mot getingar, det bästa de har tillgång till, och glad i hågen tillbaka hos stugan noterade jag hur väl myrorna födde sig med medlet.
Ringde igen. Imorgon kom! De konstaterade efter egen konsultation att varken myrr eller deras vetemjölliknande pulver hjälper. Jag måste riva upp altanen och gräva bort boet eller eljest elda upp bo och stuga!
Myr-stackarna!
 
  • Haha
Snarkologen
  • Laddar…
Har receptet på Myrr ändrats?
Jag har använt myrr förr mot allehanda insekter, tom getingar, med gott resultat.
 
Samma bekymmer här, har testat myrr och diverse myrdosor samt varmt vatten och kanel, men inget verkar hjälpa mot boet de byggt bakom husväggen.
 
Det är inte lika många myror varje år: det varierar.
Jag tror att den varma torra försommaren har varit extra gynsam för myrorna. Inget har stört myrorna när det var så varmt och torrt: ingen gräsklippning och inga aktiviteter på nästan uttorkade gräsmattor.
Myrorna tycker om torra ställen.

Här bor vi på en sandig och stenig backe, där det alltid finns massor med myrstackar. Jag tar bara bort dem nära husgrunden och uppfarten: Alla andra får vara.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Testa att hälla ut Funlight, gärna så nära hålet eller därifrån de kommer som möjligt. Sötningsmedlet (Aspartamet/fenylanalin) tar död på myror extremt bra.
 
C
Dan1891 Dan1891 skrev:
Har receptet på Myrr ändrats?
Jag har använt myrr förr mot allehanda insekter, tom getingar, med gott resultat.
Jo det har säkert ändrats, för att vara mer miljövänligare. Jag har kvar en stor gammal burk som nog är 30 år. Det funkar kanon.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Jo det har säkert ändrats, för att vara mer miljövänligare. Jag har kvar en stor gammal burk som nog är 30 år. Det funkar kanon.
Är det en sån nästan 1 liters, som luktar lite "bläää" typ?
Har en sån också.
 
Funlight funkar inte mot myror det är en myt.
Myrr är ju väldigt miljövänligt numera, alla konsumentprodukter är ju skräp och fungerar inte.
det enda vettiga man kan hitta som funkar mot myror är ju vägsalt i mängder iofs ingen höjdare på gräsmattan men har funkat klockrent där jag har grus makadam
 
C
Såhär ser den ut
 
  • Förpackning av Baythion myrmedel, bekämpningsmedel mot myror, använd, på svart underlag vid vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
optimum
Kokande vatten han fungera.
Troligen bör du lossa några trallbrädor så du kommer åt bättre.


Miljövänligt men inte snällt.
 
C
I ikeo skrev:
alla konsumentprodukter är ju skräp och fungerar inte.
Så även proffsprodukterna tyvärr. Har inte haft någon framgång med Anticimex och de preparat de använder heller. Och utomhus får de överhuvudtaget inte ge sig på myror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.