Hej alla!

Jag och min sambo renoverar ett hus från 1946/1986. Vad som skulle bli lite ytskikt eskalerade snabbt till att riva ner allt Treetex (ovetandes om Treetex då), board (många väggar är bara brädor i olika bredd och board över) för att sedan regla, räta och gipsa m.m.

Det har blivit många timmar på Byggahus då vi gick från hyreslägenhet till detta.
Under vår resa har vi hittat en hel del roligheter då detta hus i största grad är ett ”hemmabygge”, och till viss del forsätter det väl så, även om man blir bättre och bättre.

Det fick mig att tänka på alla ni andra som renoverar hus - vad har ni hittat för roliga saker gömda under ytskikt, golv, väggar eller annat?

Jag börjar med några exempel jag tyckt var underhållande under resans gång:

Pågående arbete med läggning av laminatgolv, verktyg synliga, oavslutad del av golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med träväggar, trägolv, skräp och rivet material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laminat, underlagsfoam (två olika sorter såklart), board och två sorters brädgolv och riktningar


Öppet garderobsskåp med blommigt tapetserad insida, stege i förgrunden, oavslutad renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering i rum med retro tapeter och trägolv som avtäckts, grön heltäckningsmatta och plastskydd på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet vitt skåp, rött quiltat tyg, brunmönstrad tapet, inomhusmiljö, delvis demonterat, bostadsrenovering, bar golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, rivet skåp, bar golvstruktur, tapetserade väggar, rörigt, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Historiskt mönstrat golv i brun ton med skador och spillror runtomkring, inomhus miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garderoben döljer alla år av roliga ytskikt. Inga av dessa har blivit populära på nytt än, tror jag?


Affisch med röda bokstäver på gul bakgrund, delvis sönderriven, visar en människas ben, en sko synlig nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En poster från FIB Aktuellt med en till synes halvnaken kvinna satt innanför Treetex, på ångbromspappen/brädväggen. Lyckades inte få ut henne helt intakt.

Renoveringsarbete, isoleringsexponering, rivna väggar, person bakgrund, huskonstruktion, renoveringsprojekt, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, blottade träväggar, synlig isolering och rör, obehandlat trägolv, inomhus, byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ute i entréhallen har vi ett par spännande väggar. Vi har inte världens mest välisolerade hus bevisligen.
Innerväggen i bild är "uppreglad" på senare tid då huset renoverades/byggdes om i stort. Notera att inga reglar är raka. Den blåmålade regeln har tidigare varit virke till en garderob gissningsvis. Gångjärn sitter fortfarande på.


Plywoodkonstruktion, vinkeljärn, byggplats, verktygsväska, oslipat golv, arbetsmiljö, hantverk, ihopskruvade träplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskiva med metallbeslag och märkning, nitar, möjlig byggdetalj eller förpackningskomponent, grovt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet i entrén tyckte jag var lite konstigt. Jag såg ju att där låg spångolv, men han hade alltså lagt plywood ovanpå. Ah såklart, för att komma i nivå med hallen har han lagt dessa. När jag river upp plywood inser jag att... det är ju pallkragar.
Man tager vad man haver!


Det var några exempel från min sida, jag hoppas ni också stött på en hel del unika lösningar under era renoveringar, eller rent utav tagit några roliga genvägar själva?
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Jag inser att tråden kanske hamnade i lite fel kategori, moderator får gärna flytta till en mer passande :)
 
När jag rev bort ett skåp i källaren.
I vårt gamla hus.Där låg natur potens medel.I ett kuvert med den gamla ägarens namn.Han väl gömt för frun.
 
  • Gilla
  • Haha
Dublin och 3 till
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
När jag rev bort ett skåp i källaren.
I vårt gamla hus.Där låg natur potens medel.I ett kuvert med den gamla ägarens namn.Han väl gömt för frun.
Ville väl tro att det inte bara är i detta huset man hittar konstigheter! Och då ligger ju mitt inlägg i lä med ditt fynd.

Nästa naturliga steg är ju att se om pillerna funkar!
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Har tyvärr inga bilder på det men en sten stack upp några cm ur gräsmattan. Precis lagom för att man ska tveka på om man ska våga köra över med klipparen. Satte spettet emot och konstaterade - stor sten, för stor för handkraft och ca 1 meter från byggnad så inte läge för dynamit-Harry heller, nåväl den får vänta på grävaren.

Grävaren kom och konstaterade också att den var stor (relativt). Till slut fick vi upp den och de där få cm ovan jord visade sig vara en kloss på runt kubikmetern. Den stora överraskningen var dock inte stenen utan det som låg under - en massa (mer än hundra) tillplattade blå cirkelkaffeburkar. Föregående ägare måste alltså ha dumpat dem där och sen lagt stenen ovanpå. Ingen liten bedrift på 60 talet
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
M Mats skrev:
Den stora överraskningen var dock inte stenen utan det som låg under - en massa (mer än hundra) tillplattade blå cirkelkaffeburkar. Föregående ägare måste alltså ha dumpat dem där och sen lagt stenen ovanpå. Ingen liten bedrift på 60 talet
Man undrar ju vad syftet var! Dels att spara hundratals kaffeburkar, men även att släppa en stor sten på dem? Långt ifrån återvinningscentralen men nära till grävare?
 
H
M mickeforsberg skrev:
Hej alla!

Jag och min sambo renoverar ett hus från 1946/1986. Vad som skulle bli lite ytskikt eskalerade snabbt till att riva ner allt Treetex (ovetandes om Treetex då), board (många väggar är bara brädor i olika bredd och board över) för att sedan regla, räta och gipsa m.m.

Det har blivit många timmar på Byggahus då vi gick från hyreslägenhet till detta.
Under vår resa har vi hittat en hel del roligheter då detta hus i största grad är ett ”hemmabygge”, och till viss del forsätter det väl så, även om man blir bättre och bättre.

Det fick mig att tänka på alla ni andra som renoverar hus - vad har ni hittat för roliga saker gömda under ytskikt, golv, väggar eller annat?

Jag börjar med några exempel jag tyckt var underhållande under resans gång:

[bild][bild]
Laminat, underlagsfoam (två olika sorter såklart), board och två sorters brädgolv och riktningar


[bild][bild][bild][bild][bild]
Garderoben döljer alla år av roliga ytskikt. Inga av dessa har blivit populära på nytt än, tror jag?


[bild]
En poster från FIB Aktuellt med en till synes halvnaken kvinna satt innanför Treetex, på ångbromspappen/brädväggen. Lyckades inte få ut henne helt intakt.

[bild][bild]
Ute i entréhallen har vi ett par spännande väggar. Vi har inte världens mest välisolerade hus bevisligen.
Innerväggen i bild är "uppreglad" på senare tid då huset renoverades/byggdes om i stort. Notera att inga reglar är raka. Den blåmålade regeln har tidigare varit virke till en garderob gissningsvis. Gångjärn sitter fortfarande på.


[bild][bild]
Golvet i entrén tyckte jag var lite konstigt. Jag såg ju att där låg spångolv, men han hade alltså lagt plywood ovanpå. Ah såklart, för att komma i nivå med hallen har han lagt dessa. När jag river upp plywood inser jag att... det är ju pallkragar.
Man tager vad man haver!


Det var några exempel från min sida, jag hoppas ni också stött på en hel del unika lösningar under era renoveringar, eller rent utav tagit några roliga genvägar själva?
I ett av rummen var samtliga reglar av på mitten, det satt en träbit med 3 spik som höll ihop reglarna. Inte konstigt att det golvet lutade, iochförsig lutade golven i alla rum av olika anledningar. På nedre vången fanns ingen isolering i golven. Visst är det spännande med gamla hus. Just då var det inte så spännande.😀
 
  • Haha
mickeforsberg
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
I ett av rummen var samtliga reglar av på mitten, det satt en träbit med 3 spik som höll ihop reglarna. Inte konstigt att det golvet lutade, iochförsig lutade golven i alla rum av olika anledningar. På nedre vången fanns ingen isolering i golven. Visst är det spännande med gamla hus. Just då var det inte så spännande.😀
Lutar rejält här också på olika vis!
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
En god vän flyttade entrédörren till en annan del av huset, och när han rev den gamla entrétrappan upptäckte han en oväntad sak.

Fundamentet till trappan var en gammal nedgrävd lastbilsmotor.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Totem och 6 till
  • Laddar…
Gullfiber mellan frigolit och plastmatta i köksgolvet, med massor av vatten för golvreglarna att simma i.
 
K kabelkaparen skrev:
En god vän flyttade entrédörren till en annan del av huset, och när han rev den gamla entrétrappan upptäckte han en oväntad sak.

Fundamentet till trappan var en gammal nedgrävd lastbilsmotor.
Var ska man annars lägga den!

kashieda kashieda skrev:
Gullfiber mellan frigolit och plastmatta i köksgolvet, med massor av vatten för golvreglarna att simma i.
Ouch… alltså vatten underifrån? 🤔
 
Vi vet inte ännu...
 
M mickeforsberg skrev:
Man undrar ju vad syftet var! Dels att spara hundratals kaffeburkar, men även att släppa en stor sten på dem? Långt ifrån återvinningscentralen men nära till grävare?
60 kanske tidigt 70 tal - då var återvinningen antingen pannan eller ett hål i marken alternativt släng det i sjön.
 
M Mats skrev:
60 kanske tidigt 70 tal - då var återvinningen antingen pannan eller ett hål i marken alternativt släng det i sjön.
Ja man har ju sett denna!
 
M mickeforsberg skrev:
Man undrar ju vad syftet var! Dels att spara hundratals kaffeburkar, men även att släppa en stor sten på dem? Långt ifrån återvinningscentralen men nära till grävare?
Kaffet som gick åt under bygget?
Återvinning är ett modernt påfund, det var soptippen som gällde förr, eller bränna på plats. Lite härådär, nedgrävd bråte är ganska vanligt från byggen åtminståne från 60-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.