Det är väl ändå uppenbart att den enda dialogen som hållits är den efter monteringen?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K K.Bygg skrev:
Det är helt rimligt…ifall kunden är närvarande eller går att få tag på. Det hade varit intressant att höra hantverkarens sida av just den detaljen istället för enbart kundens. Ibland vet hantverkaren saker om sitt yrke som inte kunden gör. Ibland vill inte kunden att hantverkaren ska ringa och fråga om struntsaker, utan att hantverkaren helt enkelt bara ska (i det här fallet) byta fönstren som hantverkaren får betalt för.

Det kan verka otroligt, men många anlitar hantverkare för att få hjälp med något de inte klarar själva 😊
Om kunden har givit detaljerade instruktioner om vad som INTE ska göras så är det ingen 'struntsak'.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Hantverkaren har svarat TS på den frågan. Står i första inlägget. (Mailsvar från hantverkaren)

Fogskum var vi tvugna att använda på det översta fönstret som vi förklarade, det fanns helt enkelt inte plats att montera ditt system med ”svälllister”. Det hade krävts extraarbeten på flera timmer som inte hade varit motiverbart, speciellt då vi inte hade kunnat pressa oss att till bli klara innan semestern så du skulle kunna riva ställningen.
Jo, så långt läste jag själv i tråden. Notera texten i citatet som jag markerade. Här låter det som kunden blivit informerad om anledningen
Problemet med en ensidig berättelse är att det blir svårt med annat än ensidiga svar.

Jag kan ju inte läsa någonstans hur hantverkarens kommunikationer med kunden varit, vilja material som funnits att tillgå på plats för att improvisera, vilken tidsrymd hantverkaren hade att göra jobbet på etc.

Jag märker att det inte hindrar särkilt många från att ha en åsikt dock.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
L Löfvenskiöld skrev:
Det var det dummaste jag har hört. Alla hantverkare måste ha råkoll och dom har körjournaler. Med anledning av hans timpris så har dom också säkert kollektivavtal. dvs företaget har högre kostnader.
Vi känner väl olika hantverkare då. Dumt håller jag med om att det här är.
 
L llundberg skrev:
Om kunden har givit detaljerade instruktioner om vad som INTE ska göras så är det ingen 'struntsak'.
Vilka var ”instruktionerna”?
- ”Använd inte fogskum till att montera fönsterna, det är ett hafsigt resultat, och jag vill kunna efterjustera dem”?
- Jag vill att ni sätter fönstren med bifogade kikar, karmskruv och tätningslist. Jag har köpt allt material så ni inte ska behöva åka och handla något. Det viktigaste är att arbetet blir klart idag då jag kan returnera ställningen där jag hyrde den”

Allt blir ju så annorlunda beroende på vad ”instruktionerna” egentligen var, eller hur?
Återigen så är det en skillnad på att montera något med fogskum och att använda det som en lösning på ett problem som uppstått, något som nästan alltid händer under ett ROT-arbete.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
K K.Bygg skrev:
Vilka var ”instruktionerna”?
- ”Använd inte fogskum till att montera fönsterna, det är ett hafsigt resultat, och jag vill kunna efterjustera dem”?
- Jag vill att ni sätter fönstren med bifogade kikar, karmskruv och tätningslist. Jag har köpt allt material så ni inte ska behöva åka och handla något. Det viktigaste är att arbetet blir klart idag då jag kan returnera ställningen där jag hyrde den”

Allt blir ju så annorlunda beroende på vad ”instruktionerna” egentligen var, eller hur?
Återigen så är det en skillnad på att montera något med fogskum och att använda det som en lösning på ett problem som uppstått, något som nästan alltid händer under ett ROT-arbete.
Jag upprepar; om något behöver ändras så diskuterar man det med kunden INNAN.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Jag upprepar; om något behöver ändras så diskuterar man det med kunden INNAN.
Jag upprepar, ifall kunden är onåbar och det finns en tidsgräns? Jag bara spekulerar, poängen är att det finns många variabler för något som egentligen är en struntsak.
Hade kunden SAGT att utrymmet ovanför det enda fönstret var avvikande och att det krävde en alternativ lösning? Inte?…och ändå hände det.

Ja, världen är verkligen en orättvis plats.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
K K.Bygg skrev:
Vilka var instruktionerna?
K K.Bygg skrev:
- ”Använd inte fogskum till att montera fönsterna, det är ett hafsigt resultat, och jag vill kunna efterjustera dem”?
- Jag vill att ni sätter fönstren med bifogade kikar, karmskruv och tätningslist. Jag har köpt allt material så ni inte ska behöva åka och handla något. Det viktigaste är att arbetet blir klart idag då jag kan returnera ställningen där jag hyrde den”

Allt blir ju så annorlunda beroende på vad ”instruktionerna” egentligen var, eller hur?
Återigen så är det en skillnad på att montera något med fogskum och att använda det som en lösning på ett problem som uppstått, något som nästan alltid händer under ett ROT-arbete.
Båda och kan man säga är rätt. Önskade jobbet klart innan semester då det dragit ut 4 veckor pga deras kollegas sjukdom, köpte allt material just med tanke på att underlätta. Varit ok från första stund och inget de ifrågasatta någon gång under resan.

Och när de kom med fogskumflaskan i handen så sa jag att jag inte ville att de skulle använda fogskum vid monteringen.

Fönstret är monterat enligt bild, utflyttat pga att jag önskade en bättre lösning för bleck etc.
Om jag vill minnas när fasaden var öppen konstaterade jag att man förmodligen skulle behöva skruva dit en bräda i underkant av fönstret på regeln på installationsskikt för att fönsteröppningen skulle stämma i storlek när fönstret flyttades ut. Inget stort jobb att kapa till en bit och skruva fast. När jag mäter så verkar det vara ca 45mm i underkant av fönstret till regeln.
Om detta var helt omöjligt så tänker jag att även vanligt fönsterdrev skulle funka. Hade tre rullar tillgängliga.
Var remsan för smal? Hade kunnat skära till precis vad de behövde. Om det hade FRÅGAT mig.
Var hemma under hela jobbet, satt 3meter under vindsfönsteret de handlar om.
 
  • Fönsterhörn med träkarm, isolering, skruvar, och utsikt över hustak mot klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 6 till
  • Laddar…
A
mattias.rask mattias.rask skrev:
Hej JonasAd, när jag upptäckte att det var fogskum runt fönstret och frågade så sa de bara att det inte funkande att använda expanderade CC-drev pga hålets utforming. Rimligtvis skulle del kommit till mig och informerat mig om problemet INNAN de satte in fönstret med fogskum. Det kan stämma att CC-drev inte skulle funka men har svårt att det inte skulle funkat att använda traditionell gullfiberdrev.
Det befintliga fönstret i samma dimension satt med traditionellt gullfiberdrev och med tanke på att öppning blev aningen större när fönstret fick flytta ut längre ut i konstruktionen ser jag inga problem med att de skulle kunna använt det i stället.
Så nej, jag har ännu inte fått en komplett förklaring varför fogskum var en enda lösningen.
Vad jag förstått det så det bara när det är extremt tajt och inte traditionell drevning funkar som fogskum är den enda lösningen- men så var inte fallet hos oss.
Spontant kan jag tycka att om man behöver justera öppningen lite är det enkelt att lägga på lite material i nederkant i fönsteröppningen, en remsa plywood eller dylikt hade fungerat.
Fanns det tillgång till plywood där? Eller hade dom behövt åka och köpa det? Hade du gnällt på det också isf? Du hade förmodligen ändå gnällt om dom behövt komplettera och lägga extra tid på det fönstret, för att få det bra, utan din tillåtelse. Då hade det handlat om att dom gör extra arbeten utan din tillåtelse.
Sen är det inte alltid bara att höja ett fönster det kan se för jävligt ut om det ska liva i med andra fönster eller i överkant med dörröppningen i samma rum. Det kanske inte fanns andra fönster eller dörröppningar nära det fönstret, absolut.

Om dom inte har informerat dig om hur situationen ser ut och gett dig möjlighet att avgöra om du är villig att betala för dom timmar som krävs för att åtgärda problemet så är det givetvis fel. Men det hade nog också varit fel om dom gjort det utan tillåtelse, eller hur?

Det är roligt när kunder får det låta som att det är bara och bara göra si eller så..
 
Redigerat av moderator:
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
De kan nog stämma. Vet man antal resor och dagar och sen kollar med Google Maps så är det såklart inget problem. Det som är märkligt är däremot att företaget verkar räkna med att kunden ska betala hantverkarnas resor från hemmet. Det är inte normalt.
vem ska betala dessa resor tycker du? enligt det avtal killarna jobbar på byggavtalet så har de rätt till milersättning från hemmet till jobbet. vilket då blir en kostnad för arbetsgivaren. och dessa kostnader landar som alla andra kostnader hos kunden.
 
  • Gilla
Anonymiserad 458501
  • Laddar…
A
mattias.rask mattias.rask skrev:
Båda och kan man säga är rätt. Önskade jobbet klart innan semester då det dragit ut 4 veckor pga deras kollegas sjukdom, köpte allt material just med tanke på att underlätta. Varit ok från första stund och inget de ifrågasatta någon gång under resan.

Och när de kom med fogskumflaskan i handen så sa jag att jag inte ville att de skulle använda fogskum vid monteringen.

Fönstret är monterat enligt bild, utflyttat pga att jag önskade en bättre lösning för bleck etc.
Om jag vill minnas när fasaden var öppen konstaterade jag att man förmodligen skulle behöva skruva dit en bräda i underkant av fönstret på regeln på installationsskikt för att fönsteröppningen skulle stämma i storlek när fönstret flyttades ut. Inget stort jobb att kapa till en bit och skruva fast. När jag mäter så verkar det vara ca 45mm i underkant av fönstret till regeln.
Om detta var helt omöjligt så tänker jag att även vanligt fönsterdrev skulle funka. Hade tre rullar tillgängliga.
Var remsan för smal? Hade kunnat skära till precis vad de behövde. Om det hade FRÅGAT mig.
Var hemma under hela jobbet, satt 3meter under vindsfönsteret de handlar om.
Är det där lilla fönstret detta handlar om 😂?
 
det är bara att betala om du inte har avtalat innan om pris etc skriftligt har du en skarp uppförsbacke att driva detta i rätten. det är små kostnader du tvistar om självklart får du betala de resor företaget haft kostnader för.
 
B b50gud skrev:
vem ska betala dessa resor tycker du? enligt det avtal killarna jobbar på byggavtalet så har de rätt till milersättning från hemmet till jobbet. vilket då blir en kostnad för arbetsgivaren. och dessa kostnader landar som alla andra kostnader hos kunden.
Inte mitt problem, vad arbetsgivaren och arbetstagaren kommit överens om skiter jag i, det ska inte komma som en överraskning på fakturan.

Själv hade jag turen att fråga var en värmepumpsfirma utgick från, visade sig att trots jag ringde ett lokalnummer så körde de från en by flera kommuner bort, skulle kosta mig en timme enkel väg.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
det är bara att betala om du inte har avtalat innan om pris etc skriftligt har du en skarp uppförsbacke att driva detta i rätten. det är små kostnader du tvistar om självklart får du betala de resor företaget haft kostnader för.
Riktigt så enkelt är det inte, men hänvisa gärna till var detta står i konsumenttjänstlagen...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
mattias.rask mattias.rask skrev:
Båda och kan man säga är rätt. Önskade jobbet klart innan semester då det dragit ut 4 veckor pga deras kollegas sjukdom, köpte allt material just med tanke på att underlätta. Varit ok från första stund och inget de ifrågasatta någon gång under resan.

Och när de kom med fogskumflaskan i handen så sa jag att jag inte ville att de skulle använda fogskum vid monteringen.

Fönstret är monterat enligt bild, utflyttat pga att jag önskade en bättre lösning för bleck etc.
Om jag vill minnas när fasaden var öppen konstaterade jag att man förmodligen skulle behöva skruva dit en bräda i underkant av fönstret på regeln på installationsskikt för att fönsteröppningen skulle stämma i storlek när fönstret flyttades ut. Inget stort jobb att kapa till en bit och skruva fast. När jag mäter så verkar det vara ca 45mm i underkant av fönstret till regeln.
Om detta var helt omöjligt så tänker jag att även vanligt fönsterdrev skulle funka. Hade tre rullar tillgängliga.
Var remsan för smal? Hade kunnat skära till precis vad de behövde. Om det hade FRÅGAT mig.
Var hemma under hela jobbet, satt 3meter under vindsfönsteret de handlar om.
Tack för svart, det gör bilden lite klarare. Jag kan som som snickare säga att jag brukar informera kunder om eventuella avvikelser där sådana förekommer och ge förslag på olika åtgärder. Jag kan se framför mig hur öppningsmåtten kan ställa till problem, t ex att du inte har så mycket att tumma på i underkant så det fortfarande behöver fungera mot befintlig panel, fönsterbleck osv. Större förändringar kanske kräver ännu större kringåtgärder. Jag ser också att det kan bli svårare med traditionellt drev då fönstret flyttas ut från reglarna…då kanske man istället behöver täta håligheter som en luftspalt eller flera lager av gammal panel.

Jag säger inte att det måste varit sånt krångel kring ditt fönster, men ibland har man färre alternativ än vad man kan tro. En duktig hantverkare måste dessutom kunna se längre fram än den omedelbara lösningen, och då kanske fogskum på just det stället blev det bättre alternativet.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.