Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fastighetsgränsen, ja, sen kan det ju möjligen finnas något i detaljplanen som föreskriver att man inte får räkna hela vägen ner till strandbrynet som tomt, utan måste låta folk kunna passera allemansrättsligt där, men det känns osannolikt med den där typen av avstyckning, som jag gissar är 60+ år gammal.
Utanför detaljplan
 
D Dolset skrev:
Hej

Behöver hjälp med att tolka in vart fastighetens gräns går.
Är det mot hel dragna linjen (blått) eller prickade linjen?

Se bild, karta från lantmäteriet. [bild][bild]
Vad är det du vill fastställa/fråga mer än gränsen ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det du vill fastställa/fråga mer än gränsen ?
Vart gränsen går för att veta var jag kan placera en attefallare. Inget strandskydd eller detaljplan som styr.

Kommunens vikarie kunde inte säga vart gränsen går, så tänkte att forumet kan hjälpa mig.
 
Jäkla 90-talister. Alla har fått "fri uppfostran", som det så vackert heter. Men se nu, nör de ska ut i samhället, arbeta och skaffa hus. De vet ju för faan ingenting om var gränserna går!
 
A AG A skrev:
Jäkla 90-talister. Alla har fått "fri uppfostran", som det så vackert heter. Men se nu, nör de ska ut i samhället, arbeta och skaffa hus. De vet ju för faan ingenting om var gränserna går!
🤣
Dock passerat 40, så inte 90-talist.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
D Dolset skrev:
Vart gränsen går för att veta var jag kan placera en attefallare. Inget strandskydd eller detaljplan som styr.

Kommunens vikarie kunde inte säga vart gränsen går, så tänkte att forumet kan hjälpa mig.
Det blir en tolkningsfråga nu då du inte har någon ”riktig” granne iom att vattnet ligger där. Väldigt svårt att mäta med andra ord. Om det inte är jätteviktigt kan du utgå från den prickade markeringen för att vara på det torra. Lutar marken mycket från vattnet?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir en tolkningsfråga nu då du inte har någon ”riktig” granne iom att vattnet ligger där. Väldigt svårt att mäta med andra ord. Om det inte är jätteviktigt kan du utgå från den prickade markeringen för att vara på det torra. Lutar marken mycket från vattnet?
Går en ås, ca 2,5m bred och 1,5m hög ungefär mellan pinnarna, sluttar sen brantare ner mot vattnet. Svagare lutning inåt land.
 
Vad jag vet görs/krävs ingen platsutsättning för attefallshus iom att det inte kräver bygglov. Rita in huset 4,5meter från det du tror är tomtgränsen och lägg den på en plats som passar. Ingen kommer mäta exakt var du lägger den eller bry sig om du inte har en Ove som granne som punktmarkerar minsta steg :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad jag vet görs/krävs ingen platsutsättning för attefallshus iom att det inte kräver bygglov. Rita in huset 4,5meter från det du tror är tomtgränsen och lägg den på en plats som passar. Ingen kommer mäta exakt var du lägger den eller bry sig om du inte har en Ove som granne som punktmarkerar minsta steg :(
Haha, ok.

Ny granne på 5:38 men tror inte att de klagar.

Tack alla för hjälpen.
 
D Dolset skrev:
Ny granne på 5:38 men tror inte att de klagar.
Säg inte det. Ett hus nära dem och nära älven tar ju en försvarlig del av deras utsikt, särskilt om de har fönster mot nordväst. Att bygga i samrpd med dem eller 4,5 meter från respektive gräns tror jag är viktigt för att slippa ha ett orosmoln hängande över sig i tio år.
 
Zyb Zyb skrev:
Hej

Vad står det i beskrivningen för gränsdragningen?
Skulle tro att markeringarna är satta med rikt mot fastighetsstrandlinjen för att vara skyddade mot t.ex erosion.
Jag tror de är satta så för att man ska slippa befatta sig med hanterandet av den osäkra gränsen. De pekar ut en riktning och sedan gäller den fram tills att den möter den korsande gränsen. Därav placering som med marginal är innan strandgränsen. (Vilket även kan sammanfalla med den praktiska nytta att undvika erosion.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.