Hej

Behöver hjälp med att tolka in vart fastighetens gräns går.
Är det mot hel dragna linjen (blått) eller prickade linjen?

Se bild, karta från lantmäteriet. Teknisk ritning eller schema med mätningar; otydlig blå markering till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp av karta från Lantmäteriet visar fastigheter, vattendrag, skala och webbadress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Gränsmarkeringarna tolkar jag som de runda ringarna. Är det en strandlinje och vatten vid den blå markeringen? I så fall kan gränsen vara oklar åt det hållet.
 
G Genomklok skrev:
Gränsmarkeringarna tolkar jag som de runda ringarna. Är det en strandlinje och vatten vid den blå markeringen? I så fall kan gränsen vara oklar åt det hållet.
Precis, strandlinjen går vid den prickade linjen. Heldragna/blåa är ute i vattnet
 
Kan det vara så att tomten fortsätter ut i vattnet? Det är ganska vanligt med strandtomter.
 
5:39 och 5:38 skulle jag säga är avgränsade mot vattnet, men att 5:37 och 5:36 inte är det. De två fastigheterna fortsätter troligen alltså odefinierat långt ut i vattnet (om inte något framgår av andra handlingar).
 
Gränsen åt det hållet fastställdes inte i den förrättningen som kartan är ifrån.
Den avgör bara var gränserna mot (vad jag tolkar som) stamfastighet och andra samtidiga styckningslotter går.

Vet du om vattnet är samfällt eller enskilt? Du får leta i äldre handlingar för stamfastigheten. Kan vara så att gränsen är osäker eller så att du får gå tillbaka till laga skifte o.dyl. för att se vad som sägs om strand och vatten där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där ser ut att vara från "papper".
Vad säger "live"karttjänsten?
[länk]
([länk])
Demmpa Demmpa skrev:
Det där ser ut att vara från "papper".
Vad säger "live"karttjänsten?
[länk]
([länk])
Den säger så här
 
  • Schematisk karta med grön yta, byggnader, en flod och tidsmarkering 5:37.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att vattnet är samfällt eller ägt av staten/vattenfall
R Räknenisse skrev:
Gränsen åt det hållet fastställdes inte i den förrättningen som kartan är ifrån.
Den avgör bara var gränserna mot (vad jag tolkar som) stamfastighet och andra samtidiga styckningslotter går.

Vet du om vattnet är samfällt eller enskilt? Du får leta i äldre handlingar för stamfastigheten. Kan vara så att gränsen är osäker eller så att du får gå tillbaka till laga skifte o.dyl. för att se vad som sägs om strand och vatten
 
Det heldragna är (en ungefärlig) gräns och det prickade är vattenlinjen.

Jämför inbuktningen vid 5:38–39.
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det heldragna är (en ungefärlig) gräns och det prickade är vattenlinjen.

Jämför inbuktningen vid 5:38–39.
Så med andra ord är gränsen stranden om man förenklar?
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Fastighetsgränsen, ja, sen kan det ju möjligen finnas något i detaljplanen som föreskriver att man inte får räkna hela vägen ner till strandbrynet som tomt, utan måste låta folk kunna passera allemansrättsligt där, men det känns osannolikt med den där typen av avstyckning, som jag gissar är 60+ år gammal.
 
Vad säger arealen i fastighetsregistret? Blir det mest likt arealen i kartan om du bara räknar fram till de markerade rören, eller om du räknar ut i vattnet?
Och säger fastighetsinformationen något om att fastigheten omfattar några kvadratmeter vatten, eller nåt i den stilen?
 
Hej

Vad står det i beskrivningen för gränsdragningen?
Skulle tro att markeringarna är satta med rikt mot fastighetsstrandlinjen för att vara skyddade mot t.ex erosion.
 
B b8q skrev:
Vad säger arealen i fastighetsregistret? Blir det mest likt arealen i kartan om du bara räknar fram till de markerade rören, eller om du räknar ut i vattnet?
Och säger fastighetsinformationen något om att fastigheten omfattar några kvadratmeter vatten, eller nåt i den stilen?
Fastighetsregistret säger 1104 kvm, varav 0 vattenareal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.