Jag tänkte bygga ett enkelt tak över några maskiner som står på gårdsplanen. Tanken är att ha en vägg på ena långsidan som vindskydd och de andra sidorna öppna. Skulle det vara lämpligt att använda tryckimpregnerad syll?
 
Ja, det spelar ingen egentlig roll.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tomture61
Iom. att virket blir skyddat från nederbörd och markkontakt så är det en onödig kostnad med impregnerat virke .
 
Självklart ska du använda impregnerat, du ska väl ha kvar taket resten av ditt liv? Rätt dumsnålt att inte göra det för att spara 200kr.
 
Tomture61
F Finndjävel skrev:
Självklart ska du använda impregnerat, du ska väl ha kvar taket resten av ditt liv? Rätt dumsnålt att inte göra det för att spara 200kr.
Hade "bra att ha" virke ca 1 m bitar låg ute under bar himmel , ej markkontakt , i 10 års tid .
När jag sågade till en bit var det enbart 1 mm ned i virket som var grått , resten såg ut som nytt .
Obs , fur och gran .
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Iom. att virket blir skyddat från nederbörd och markkontakt så är det en onödig kostnad med impregnerat virke .
Min fundering var just eftersom snön säkert kommer att lägga sig på den vintertid. Regna på den ska det ju förhoppningsvis inte göra.
 
På ett uthus kan det knappast skada med impregnerad syll, men ligger den inte mot marken och är undertak ska det inte behövas.
 
Jag kan ju återkoppla med resultatet. Jag valde tryckt virke. Syllen ser bra ut efter en veckas ständigt regnande medan resten av regelstommen i vanligt virke börjat mögla medan jag byggt den. Virket var från två olika leverantörer och ser likadant ut så det är det varma och regniga vädret som är boven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.