Ja, som rubriken avslöjar så tänkte jag höra mig för lite vad ni tror om detta;
I källaren i mitt hus har jag förutom tvättstugan två rum som agerar som inspelningsstudio. Båda rummen var dessförinnan "vanliga källarrum", alltså med betonggolv med gammal, gammal flakesfärg på och betongväggar. Källaren känns torr och frisk och har inga (i alla fall synliga) fuktproblem eller dylikt.

I det ena rummet lade vi platonmatta och ett laminatgolv för typ 8 år sedan, och det har funkat klockrent. Det andra rummet, som är det gamla pannrummet, fick sig en enklare renovering för typ 5 år sedan. Där "händer" lite mer på golvet iom att oljepannan har stått där, att det finns en golvbrunn och diverse rör som går ner i golvet, så där målade vi golvet med betongfärg (akrylat) för att hålla renoveringen lite mer basic. Det har hållt sig fräscht och funkat bra, men problemet är att det fortfarande finns en ganska tydlig oljelukt kvar i rummet. I alla fall stundtals, vissa dagar är det bättre än andra, men tillräckligt för att det ska störa mig.
Jag vill ju försöka få bukt med denna lukt för gott och tänkte höra mig lite för vad ni har för tankar och idéer.
Jag är själv inne på att åtminstone slutmålet ska vara att kunna lägga in ett trägolv även i det rummet. Hade det därför kunnat vara en tanke att lägga in platonmatta och ett laminatgolv på betongplattan som det är idag, eller kommer lukten leta sig upp lika mycket ändå?

Vad hade ni gjort?
Ozongenerator? Bila ner och gjuta om betongen?
Tacksam för alla tankar och tips!
 
Mekaniskt ventilerat golv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.