Hej forummedlemmar,

Jag har en hörna i köket på mitt gamla torp där det stått en vedspis. Nu ska jag sätta in en äldre Husqvarna 3027 men för att passa in den behöver jag lägga till en rad tegelstenar och mura in en "Stos" för att kopplingen mellan vedspisen och rökkanalen i murstocken ska fungera optimalt.

Jag är total nybörjare på murning och undrar om någon i forumet kan förklara hur jag steg-för-steg ska gå till väga?

1. En fundering jag har är till exempel hur jag ska få det tätt mellan stos och mur. Är det bara att täppa till med tillräckligt med murbruk runt om?
2. En annan fråga är hur jag få den nya raden med tegelstenar stabil. Den gamla murstocken är väldigt ojämn. Ska jag fylla på med murbruk här för att få till en jämn yta? Hur tjock med murbruk kan man ha?

Tacksam för svar och råd.
 
  • Sliten murad öppen spis med skador och lösa tegelstenar inomhus. Renoveringsbehov synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vedspis i ett kök med röriga röda tegelstenar vid öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, rostig utomhuskamin med ventilationsrör nära en blå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla smidesverktyg på svetsbord i verkstadsmiljö, ruffig bakgrund, industriella objekt, rostiga ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal stenmur med öppning, möjligen för ventilation, omgiven av tegelstenar. Slitet och autentiskt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelvägg med öppning och metallinsats, äldre konstruktion, texturerad yta, inomhus, stenar, ojämnt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal tegelvägg med öppning, slitna och ojämna tegelstenar, texturerad yta, tegelgolv framför, rustik känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserad hög av tegelstenar inne i ett rum, vid en skadad vägg och spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Hur gick det med vedspisen. Jag står inför samma dilemma. Stod en 3026 där förut med sprucken häll och allmänt sliten. Hade en 3027 i bra skick som reserv.
Men är lite osäker hur jag ska gå till väga.
 
Hej, tyvärr kom det upp annat så jag har inte fixat detta än. Funderar på att göra ett försök själv genom att knacka bort löst bruk och sedan mura upp nytt lager mur.
Om det inte går så blir det att kontakta ett proffs.

Håller dig uppdaterad 👍
 
Bra. Jag har kommit igång nu. Använder svindyrt eldfast tunnare tegel för att den ska komma närmre murstocken. Ska försöka mura in stosen senare idag. Jag hade jämnare murstock så jag behöver inte lägga på så mycket bruk emellan. Har använt vanligt c bruk men övergår till eldfast runt stosen.
Jag skulle nog jämnat av murstocken innan med tanke på hur ojämn din var.
Kanske vinkelslip med diamantskiva. Nackdelen är att det ryker och dammar så förbannat.
 
  • Sliten vägg med mögelskador och flagnande färg bredvid en braskamin på ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trasig vägg med avflagande färg och synliga tegelstenar, framför står en gammal ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
varför svindyra eldfasta stenar då? Finns ju ingen anledning där? Inte måste de stå dikt mot tegel heller.
 
Nä det var ju ganska onödigt. Men jag ville ha spisen närmare muren. Tidigare var det ett varv med liggande tegelstenar där och sen kakelbitar mot muren. Nu kommer spisen närmre och sen ska vi klä murstocken med fusktegel. Dom kommer att ligga ungefär mot bakkant på vedspisen är det tänkt.
 
A akby skrev:
Nä det var ju ganska onödigt. Men jag ville ha spisen närmare muren. Tidigare var det ett varv med liggande tegelstenar där och sen kakelbitar mot muren. Nu kommer spisen närmre och sen ska vi klä murstocken med fusktegel. Dom kommer att ligga ungefär mot bakkant på vedspisen är det tänkt.
Nu är det murat klart. Blir drygt 3 cm från bakkant till murstocken. Fuskteglet är ungefär 2 cm, så antingen lämnar jag en glipa eller tänker ut nåt där. Var inte så svårt. Man fick slafsa runt innanför stosen också så det blev jämnt och tätt. Och se till att stosen hamnade på rätt höjd
 
  • Renoveringsarbete, gammalt slitet vägg, puts, blottlagda tegelstenar, byggdamm, stålprofil, rörföring i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydlig närbild, nedbruten yta, mögel eller smuts, gråa och bruna toner, strukturerade texturer, slitna material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig, öppen spisinsats, kaminer, avtaget frontskydd, inre mekanismer, tegelvägg i bakgrunden, renoveringsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Proveldat. Funkar fint. Svart vedspis mot en sliten vägg på stenplattor. Spisen har plattor och luckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Väldigt inspirerande. Snyggt! Följer ditt råd och skaffar mig en vinkelslip för att jämna till murstocken. Tips på ett vettig köp som inte drar iväg alltför mycket i pris?
/Thomas
 
Tack. Köp nån på kampanj eller så. Jag har en B&D enhands modell med 125 mm skiva. Så ingenting märkvärdigt.
En sån är bra att ha till lite av varje.
Jag tog bort emaljen på hällen med kort spackelspade som jag knackade på med hammare. Då behöll man den blästrade ytan som var under
Sen gick jag över med vinkelslipen och en roterande stålborste. Och sen spissvärta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.