Hej.

Vi har en del av gräsmattan som blir väldigt blöt om hösten, märkt A, som vi vill hindra gräsklipparen (HQ 315) från att komma till under delar av året.

Schematisk layout för robotgräsklippare med laddstation, begränsningskabel, guidekabel och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fn sätter vi en planka mellan staketet och slänten, men hade gärna satt strömbrytare för att få det lite snyggare, helst på insidan av yttersta staketstolpen.

Är det heltokigt att tro att jag kommer klara det på en strömbrytare? Typ såhär:
Enkel flödesschema-lik illustration med rektangel, linjer och textetiketten "Guide".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet hur slingsingalerna funkar i Husqvarnas laddstationer?
Tänker man i termer av + och - och med lite tur så går guidesignalen tillbaka i den undre tråden på bilden, men klipparen stoppas av den vertikala begränsningskabeln
 
Det ska gå bra. Om klipparen går ut via guiden så kommer den att påbörja klippning när den stöter på den nya beg.kabeln, inkopplad med brytaren.

Husqvarna har tagit fram en omkopplingsbox som skulle passa, kostar runt 350 kr.

Exakt hur grejorna funkar lär vara företagshemligheter, men en likström+en kodad överlagrad signal lär gå i slingan.
Med likströmmen så avgör klipparen om den är inne eller utanför klippområdet.
Den kodade signalen gör att den kan skilja på guide och beg.kabel och enbart funka mot en specifk laddstation.
 
Nej, det är ingen likström. Det skulle inte fungera.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Jag har samma frågeställning men känslan att Karls lösning inte kommer att fungera. Jag föreslår en omkoppling på båda sidor av begränsningskabeln som en fyrvägskoppling i mitten. Vad säger HQ?
 
Karls lösning kommer att fungera.
 
Jag får helt enkelt testa antar jag.

Min fundering är om guiden slutar fungera då den inte längre får kontakt med den övre slingan på bilden, i mitt fall "AR"
 
Jag är rätt säker på att du måste göra tvärtom, alltså sätta strömbrytaren nere i bild. Signalen går från vänster till höger i slingan, och då går den rimligen från guiden till höger också.

I övrigt kommer det funka, men guidesignalen blir nog bruten om du gör sådär.
 
Det är mycket troligt att det är en likström med överlagrad signal, men som Daniel 109 skriver så skulle likstömskomponenten knappast funka bra för navigeringen.
Däremot har man ofta den lösningen med en liten likström av andra skäl:
- Avläsa om slingan är hel
- Vätström för att minska risken för korrosion i kopplingspunkter.
 
den jag har mätt på har haft en pulsad likström. Det finns med andra ord ingen kontinuerlig likström på slingan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Elektriskt är Karls förslag likvärdigt med om guiden skulle vara kopplad till den blå punkten i undre grenen. Men topologiskt är det annorlunda. Vi får förhoppningsvis snart återkoppling av Karl.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Elektriskt är Karls förslag likvärdigt med om guiden skulle vara kopplad till den blå punkten i undre grenen. Men topologiskt är det annorlunda. Vi får förhoppningsvis snart återkoppling av Karl.
Ja! Det har du såklart rätt i!
Ska bara få tag i en IP65+ brytare
 
Succé!



Ber om ursäkt till alla som legat vakna och undrat, semester kom emellan 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.