Hej!

Jag har ingen tidigare erfarenhet av automatskruvdragare och ska nu bygga ett 60 m långt plank där varje 22x95mm-spjäla ska fästas mot 3 st reglar. Dvs närmare 3000 st skruvar. Tänkte för det hyra en automatskruvdragare från Hilti (HILTI SD5000-A22 med magasin SMD 57). Tanken är att planket ska stå i ca 5 år och sedan ska det skruvas ned igen (för att ersättas av en häck som tar sin tid att växa).

Nu funderar jag på vilken bandad skruv som blir bäst för mitt projekt? Hoppas såklart att infästning nu och rensning av skruvarna 5 år senare ska gå hyfsat smidigt och att rostskyddet håller. Jag har hittat två olika sorters bandade trallskruvar till ungefär samma pris, båda 55x4,2 mm. Den ena heter Pro Point, har grepp PH2 (Phillips 2) och oklart vilket sorts rostskydd men återförsäljaren uppger rostskyddsklass C4. Den andra är tillverkad av Kyocera Senco, har grepp Torx T20 och ett rostskydd kallat ”e-coating” där Kyocera uppger rostskyddsklass C4.

Vilken skulle du välja? Eller har du andra förslag? :)
 
Redigerat:
K
Ogillar startk PH2 då den lätt blir rund, så hade valt Torx före den.
Har dock aldrig kört torx i automatskruvdragarnen utan bara PH2 (vid gipsning), och det funkar okej när man fått in lite känsla för hur man gör.
 
  • Gilla
milosz.swiergiel
  • Laddar…
ph2 endast gipsskruv.. torx allt annat =)


iden är god.. men ska rekomendera sladdhilti med förläning så kan stå
testade med med kortskruv med makitagipsarn och den sa "mjöööh" inget moment
 
  • Gilla
milosz.swiergiel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.