Jag är på jakt efter ett utseende på innerdörrar så att de upplevs "osynliga". Dvs att man bara ser en liten glipa runt dörren. (se bild).

Har sett att många arkitektritade hus har denna finess men det är sällsynt i bygghandel och standardvillor.

Har fått offert från Polen då varje dörr kostar 6500:- men jag är villig att kompromissa i form av man köper dolda gångjärn och sedan spacklar in dörrkarmen så att upplevelsen är den samma eller snarlik.

Är det någon som har erfarenhet av detta eller vet vart man kan köpa dessa dolda gångjärn?

Tack på förhand till er alla!
 
  • Närbild av en innerdörr med dolda gångjärn monterade i en vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vita "osynliga" innerdörrar med nästan osynliga karmar i en ljus minimalistisk inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Minimalistisk inre dörr som smälter in med väggen för att uppnå ett "osynligt" utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna typ av gångjärn brukar finnas i de affärer som säljer dörrknoppar och beslag mm.
 
Det är ingen som känner till hur man i så fall löser konstruktionen? Går det köpa en vanlig dörr med karm och montera på dolda gångjärn och spackla in dörrkarmen istället för foder?

Någon som har erfarenhet av att ha gjort detta själva?
 
Problemet med att fräsa in dessa i en dörr tror jag kan vara att justeringsmöjligheterna känns små. Hur gör man om man råkar montera dom minimalt snett? Dörren tar i lite grann någonstans.

Det kanske går, men jag hade kollat upp det först.
 
nimhed nimhed skrev:
Problemet med att fräsa in dessa i en dörr tror jag kan vara att justeringsmöjligheterna känns små. Hur gör man om man råkar montera dom minimalt snett? Dörren tar i lite grann någonstans.

Det kanske går, men jag hade kollat upp det först.
Låter förnuftigt! Tror faktiskt att man kan justera i efterhand. Dvs efter att det har monterats. Men ska som som sagt dubbelkolla detta.
 
D David Velin skrev:
Låter förnuftigt! Tror faktiskt att man kan justera i efterhand. Dvs efter att det har monterats. Men ska som som sagt dubbelkolla detta.
Om jag förstår det rätt så finns det två ställskruvar man kan justera gångjärnets vinkel med. Dvs en dörr justeras med fyra eller sex skruvar beroende på om man har två eller tre gångjärn.
 
Hur gick det för er? Jag är på jakt efter samma sak. Hittade ni någon vettig ekonomisk lösning?
 
  • Gilla
Festis18
  • Laddar…
N Nybygge_vid_kusten skrev:
Hur gick det för er? Jag är på jakt efter samma sak. Hittade ni någon vettig ekonomisk lösning?
Finns samma frågeställningar här! Har letat runt men inte hittat någon vettig leverantör, ska ha en del 9x23 dörrar som blir svindyra i Sverige. Polen lät intressant!
 
Bumpar denna med samma frågeställning som senaste 2 inlägg.
Snickare själv som tillverkat denna lösning på snickeri. Nu har jag tyvärr inte den möjligheten utan behöver hitta en köpelösning.
 
Vi köpte Ekstrands dörrar i 9x23 i deras typ3 duo https://www.ekstrands.com/sv/om-oss/nyheter/designdorr-typ-3-duo/ med en matt eklaminat. Dörrarna ser jättebra ut och har dold gångjärn. Hyfsat prisvärd för storleken och färgvalen. Vi hade dock en del problem med måtten i karmen och läskistan som inte stämde, det löste sig till slut men tog en bra stund
 
Vi köpte också från ekstrands. Vi köpte av göteborgskontoret. Efter leverans hade limmet släppt så den massiva delen hängde och slängde på de flesta dörrar. Efter en del problem med olika besked om hur många som skulle packas upp så skulle vi få omleverans. Då vi beställt golv-till-tak-dörrar där vi levererat hålmått så blev vi rätt förvånade när de hade kapat ca 4-5cm på dörrarna i överkant mot hålmåtten (som jag inte upptäckt när de skickat inför beställning). Till slut skulle vi få nya dörrar där måtten var åtgärdade, men det tog ekstrands ca 7-8 månader att från reklamation lyckas lägga in ny order och efter det en ledtid på 4-5 månader. Vi hävde då köpet och har sedan dess försökt hitta en lösning med dem centralt då vi har noll förtroende kvar. Som det ser ut nu hamnar vi i rätten i höst och utifrån egen erfarenhet skulle jag starkt avråda från att ha med dem att göra. På nätet kan man också hitta info om ett mål med reklamerad ytterdörr för under 15000 som ekstrands drev upp till kammarrätten eller om det var HD. Säger en del...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.