Håller igång ett trallbygget under sommaren och har redan fått lite hjälp av forumet.
Tänkte dra en skarvsladd från ett uttag på ena sidan till en grendosa på andra sidan. Grendosan liggandes i en IP54 låda och skarvsladd/grendosan IP44 klassade.
Vill skydda för möss och slitage så tänkte köpa vanligt gult rör på biltema/byggmax och dra skarvsladden i ovan mark.
Tänkte också lägga ett dagvattenrör med en vattenslang i för påkoppling av vatten under trallen för bevattning sommartid (med fall ut så det tömmer sig).

Kan jag göra så eller är jag ute och cyklar i farozoner? Klarar gulrör UV ljus från under trallen?

Tacksam för lite bra idéer!
 
Vad ska skarvsladd/grenuttag användas till?

Låter som att det kommer att bli en semifast installation.
Gör det enda rätta, gör en riktig fast installation med installationskabel och fasta uttag lämpligt ställe.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
En bra idé är en elektriker. Du vill ha en permanent installation som håller altanens livslängd dvs minst 50 år.
Annars 12 eller 24 volt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad ska skarvsladd/grenuttag användas till?

Låter som att det kommer att bli en semifast installation.
Gör det enda rätta, gör en riktig fast installation med installationskabel och fasta uttag lämpligt ställe.
En uppsättning decklights och annars kanske om man vill ha lite el på den sidan sommartid. Dvs inget essentiellt.
 
Alltså en permanent installation.
Då ska det vara en fast installation å ingen skarvsladd.

Ta kontakt med en elektriker.
Eventuellt godkänner den personen att du gör vissa förberedande montage efter överenskommelse med överenskommet material å sen gör elektrikern resten när altanen är (nästan) klar.
 
  • Gilla
Byggstinsen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Alltså en permanent installation.
Då ska det vara en fast installation å ingen skarvsladd.

Ta kontakt med en elektriker.
Eventuellt godkänner den personen att du gör vissa förberedande montage efter överenskommelse med överenskommet material å sen gör elektrikern resten när altanen är (nästan) klar.
För den som kommer och läser sen. Jag la ut alla saker som jag tänkte, såg att det såg undermåligt ut och ringde min elektriker istället.

Tack Demmpa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.