Ska byta ut våra spaltventiler/fönsterventiler då dom inte går att vrida på utan att plasten spricker. Plasten är helt slut och uttorkad.
Har kollat runt lite på nätet och de flesta jag hittar har en inne och utedel men det har inte mina befintliga. De ser ut såhär:
Hand håller en gammal sliten spaltventil av plast med synlig sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationen sker mellan karm och fönster/dörrar:
Närbild av sliten spaltventil mellan fönsterkarm och dörr, i behov av utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det jag ska ha? Tips mottages gärna, kanske heter detta nått annat?
 
Millgram
Hejsan!
Jag har precis samma fundering. I mitt fall är de flesta innerdelarna övermålade och hopplösa att öppna. Själva gummilisten som löper runt är också helt torkade. Inget filter finns i spaltventilen, vilket vore önskvärt.

Min är troligtvis samma sort som din, på den står det "AB Gemla Plast" samt "Fresh 30" (bilder på innerdelen)


Efter att ha googlat har jag kommit fram till att AB Gemla Plast bytte namn till Fresh 1988. Mitt önskemål är att enbart byta innerdelen till nya, helst vita. Någon som vet om det är möjligt eller som gjort motsvarande? Tänkte kontakta Fresh AB också, men tänkte kolla här ifall någon har erfarenhet av detta.
 
  • Övermålad innerdel av spaltventil märkt "Fresh 30", intill en linjal för storleksjämförelse.
  • Övermålad, svart innerdel av en spaltventil märkt "AB Gemla Plast" och "Fresh 30" monterad i en vit fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Millgram
Skickade nyss den här till kundservice på Fresh AB:
"Hejsan!
Jag bor i en villa från 1982 med spaltventiler för tilluft på flera fönster. Innerdelen är märkt "AB Gemla Plast" samt "Fresh 30" Dessa har i flera fall blivit övermålade. De som inte är det är mycket tröga och själva packningen i gummi har torkat.
Finns det någon möjlighet att byta ut innerdelarna till nya? Är det någon modell som passar rakt av?
Vänliga hälsningar"


Jag återkommer om jag får svar :)
 
Millgram Millgram skrev:
Skickade nyss den här till kundservice på Fresh AB:
"Hejsan!
Jag bor i en villa från 1982 med spaltventiler för tilluft på flera fönster. Innerdelen är märkt "AB Gemla Plast" samt "Fresh 30" Dessa har i flera fall blivit övermålade. De som inte är det är mycket tröga och själva packningen i gummi har torkat.
Finns det någon möjlighet att byta ut innerdelarna till nya? Är det någon modell som passar rakt av?
Vänliga hälsningar"


Jag återkommer om jag får svar :)
Toppen, inväntar ditt svar från dom (y)
 
Millgram
Fick nedanstående svar på mailen imorse:
Hej!
F30 utgick för runt 25 år sedan tror jag.
Tyvärr har vi ingen ersättare.
De några gjort är att köpt Fresh 35 och gjort en egen ”täckplatta”
för att täcka det större hålet från F30.
Så mitt bästa tips är nog F35 och göra en egen täckplatta.

Alternativt titta om någon annan tillverkare har någon ventil med passande mått.
Med vänlig hälsning
Customer Service


Kan ju vara idé att testa med en F35 och se hur mycket "moddning" som krävs.
 
Hej, tänkte byta ut mina gamla Fredh 30, så jag är nyfiken på vilken lösning ni valde?
 
Millgram
Hej!
Jag demonterade och rengjorde så gott jag kunde. De funkar ok men inte fixat någon ny permanent lösning. Letar vidare efter alternativ!
 
Millgram
T Tim Svensson skrev:
Hej!
Jag sitter i samma dilemma. Men jag HR hittat dessa ventiler. Tror det borde funka. Har dock inte hunnit beställa för att prova ännu.

[länk]
Spännande, meddela gärna om du fick det att funka :)
 
Sådär. Nu har jag monterat den första. Tycker att det ser bra ut :) enkel att montera
 
  • Nyinstallerad vit strömbrytarpanel monterad på vägg ovanför fönster med utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Millgram Millgram skrev:
Hej!
Jag demonterade och rengjorde så gott jag kunde. De funkar ok men inte fixat någon ny permanent lösning. Letar vidare efter alternativ!
Hur plockar man bort dessa ventiler? Behöver rengöra några, alternativt byta ut, men vet inte hur man ska få loss dem? Ser ut som det eventuellt sitter fyra metall clips som håller fast men hur får man ur dem?
 
Millgram
S Sp1nd3l skrev:
Hur plockar man bort dessa ventiler? Behöver rengöra några, alternativt byta ut, men vet inte hur man ska få loss dem? Ser ut som det eventuellt sitter fyra metall clips som håller fast men hur får man ur dem?
Hejsan! Jag skruvade på den stora centerskruven/ventilen tills själva insatsen åkte ur. Sen damsugning med högsta effekt och rengöring med vettextrasa.
 
S
Millgram Millgram skrev:
Hejsan! Jag skruvade på den stora centerskruven/ventilen tills själva insatsen åkte ur. Sen damsugning med högsta effekt och rengöring med vettextrasa.
Då kanske dina inte satt fast med fyra st metallclips? Om jag lånar bilden överst i tråden så är det alltså dessa jag syftar på:

Hand håller en trasig, smutsig dammsugarmunstycke med markerade punkter; eventuellt för reparation eller rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker det ser ut som det är dessa som håller fast spaltventilen. Sitter iaf som berget och även om jag skruvar bort första delen (den där vreden sitter) så kan jag inte få bort resten...
 
Millgram
Aha, sorry jag missförstod, jag har inte tagit ut hela insatsen ännu. Tim Svensson ovan har kanske koll, men han verkar inte ha varit aktiv i forumet på länge :(
 
Jag våldade tills hela släppte. Den sitter fast med metallspännen. Men med lite våld får man bort dessa. Stor risk att ventilen går sönder tyvärr
 
  • Gilla
Millgram
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.