Enkel fråga.
Hur mycket pellets förbrukar ni just nu?
Ligger själv på circa 10 säckar per vecka.
Det ger cirka 1kg pellets per kvm och vecka.
Då räknar jag med källare som också är uppvärmd, samt varmvatten.
Huset är byggt -23 och finns i Skåne.
 
Ligger på drygt 6 säckar i veckan just nu, vilket ger 0,56 kg per kvm och vecka.
Kör både värme och varmvatten.
Hus byggt 1880 och renoverat 1985.
 
Ligger på 15-16 kg/dygn vilket gör 0,6 kg/m2..
 
Just nu har vi drygt 1 säck per dygn. Kör både uppvärmning och vatten. 180 + 90 kvm, byggt 37.

0,5 kg /m2 och vecka.
 
Verkar som om jag får se över isoleringen.
Har även ett öppet expansionskärl på vinden. Kan nog vara boven i dramat.
 
Drygt en säck /dygn för vårt hus om ca 100 kvadrat tycker jag är mycket i oktober. 50 spänn om dan ! Hur ska det bli i januari? Men det låter ju på er andra som det är ganska normalt. Fast det är lååångt ifrån vad pelletspanneförsäljaren utlovade...
 
Vad har ni andra för brännare samt verkningsgrad, kan ju vara intresant i förhållande till förbrukningen.

Har själv en Janfire flex-a.
Panna CTC Elcombi-83.
Verkningsgrad 82% idag när jag kör på läge 1. Som egentligen är sommarläge.

Kan det öppna expansionskärlet vara boven i dramt som gör att min förbrukning är så hög?
 
Det öppna expansionskärlet är nog ett mycket litet problem jämfört med att huset är byggt 1923 med isolering och tätning därefter.

Mvh
 
Har ett ganska stort hus

250kvm källare med pannrum tvättstuga mm.. där finns ingen värme förutom överskottsvärmen från pannan. brukar va +20 i pannrum och +11 som kallast på vintern i andra änden

250kvm garage i marknivå som är uppvärmt ca 15 +grader

115kvm övervåning där jag bor brukar ja ha ca 21 +grader

Pelletsbrännaren är en janfire flex-a med tält förråd
pannan är en eryl stor dubbelpanna verkningsgraden ligger som bäst på 87% på maxläge.
Har installerat en draglucka men har inte märkt någon skillnad på förbrukning.
har ett stort expationskärl på vinden i en spikad trälåda med spån i

Och förbruknigen...
jag köper storsäck på 700kg och nu räcker den ca 3-4 veckor
men förra vintern fick jag fylla en storsäck varannan helg.

någon som har några besparings tips eller idéer??
 
Förra året körde jag slut på 7 pall september-maj. Nu har jag justerat ner brännaren och installerat draglucka samt shuntautomatik så nu skall det väll bli avsevärt bättre. Verkar bättre redan må jag säga.

134+94m2 i 1,5plan med källare tar 1säck/dygn vilket ger 0,49kg/m2 och vecka.
 
_ap_
Lyfter tråden lite.

Har nyligt fått igång min nya panna och ligger just nu på 17-18 säckar/vecka vilket ger 0,68 kg/m2 och vecka.
2 hus + bilgarage kulvert till båda husen, snitt temp omkring 0 på dagarna och kallare på nätterna.
 
Håller med somelvis
man kan inte förvänta sej några tekniska under om brännaren jobbar som den ska och det inte finns några oförbrända pellets liknande träkol i askan. Om pannan ger det värme som huser behöver så får man söka besparingar i värmeförbrukningen i stället :).
gaia
 
A AkutLumbago skrev:
Verkar som om jag får se över isoleringen.
Har även ett öppet expansionskärl på vinden. Kan nog vara boven i dramat.
Hur menar Du då? Expansionskärlet påverkar inget!
 
_ap_ _ap_ skrev:
Lyfter tråden lite.

Har nyligt fått igång min nya panna och ligger just nu på 17-18 säckar/vecka vilket ger 0,68 kg/m2 och vecka.
2 hus + bilgarage kulvert till båda husen, snitt temp omkring 0 på dagarna och kallare på nätterna.
Min panna snittar på 9 säckar per vecka under året och bra mer under vinter. Kör bulk 3ton så vet ej just nu. 200m2 hus
 
Vi värmer ca 330m2 med pellets, hus byggt 1963.

Använder ca 12 ton pellets per år!

MVH Erik Wedlund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.