En fråga från en nyfiken lärling!
Om man kopplar alla 3 fas utan jfb och nollan med jfb, kommer jfb att lösa ut? Jag tror det men vill vara säker.
 
Livsfarligt! Det ger ju flytande nolla om den bryts men inte faserna.
 
Ja, den kommer att lösa ut, och det kan Josth skriver bli otrevliga följder.
 
Du kommer ju då att få 440V via nollan från apparater som är inpluggade/inkopplade och ett stort antal grejer lär säga "poff" och det är inte omöjligt att det blir brand/rökutveckling.

Förhoppningsvis drar säkringen för trefasen innan något värre händer
 
J Josth skrev:
Livsfarligt! Det ger ju flytande nolla om den bryts men inte faserna.
jag tror att ni missfattade mig, jag menar om tex kopplar vi sprisens faser på en 3 polig säkring 16A direkt efter huvudbrytaren så här har vi inte kopplat igenom jfb, men jag kopplar nollan på nollplinten som kommer från jfb, jag tror att jfb kommer att lösa omedelbart ut och ingen illa händer.
Varifrån ska 440V komma?
 
jag tror att ni missfattade mig, jag menar om tex kopplar vi sprisens faser på en 3 polig säkring 16A direkt efter huvudbrytaren så här har vi inte kopplat igenom jfb, men jag kopplar nollan på nollplinten som kommer från jfb, jag tror att jfb kommer att lösa omedelbart ut och ingen illa händer.
Varifrån ska 440V komma?
 
440V får du inte. Men det blir något mellan noll och 230V vilket leder till en spänning mellan fas och nolla hamnar någon stans intervallet 0-400V. Det med för att saker går sönder.

Orsaken är att nollan tappar kontakten med den verkliga nollan och då får en spänning från fas/faser via laster.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, JFB kommer att lösa direkt i ett sådant läge men du kommer också ha en fullt spänningssatt spis som nu matar allt annat på samma JFB via nollan till resp fas.
 
  • Gilla
Johan.da
  • Laddar…
Aha, ni menar att nollan kommer att brytas från leverantören/jfb och alla 3 faser skickar spänning via spisens nollan till nollplinten och från nollplinten till andra apparater, men andra aparter har ingen ström då jfb har löst ut. Då kommer inget att hända, alla andra enheter är kopplade till jfb förutom värmepumpen.
 
Spisen består högst sannolikt av tre 230V laster. Så den tar död på sig själv.
 
Vid 2 st jfb i en central, nollplinten behöver inte separeras till två va?
 
  • Gilla
MartinBruket
  • Laddar…
tommib
Vad tror du själv? Baserat på det som sagts här...
 
tommib tommib skrev:
Vad tror du själv? Baserat på det som sagts här...
Det behövs inte
 
tommib
Varje JFB behöver sin egen nollplint. Fundera på varför.

Ledtråd: Vad händer med strömmen från en apparat A som är ansluten via JFB1 när den ska "tillbaka" via en nollplint som är ansluten till både JFB1 och 2?
 
  • Gilla
Johan.da
  • Laddar…
Om inte jordfelsbrytaren matar så få gruper att de kan anslutas direkt till jordfelsbrytaren. Det går inte att ha en gemensam nollplint.

Försök förstå vad en jordfelsbrytare gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.