Vi har ett suterränghus med en extra ytterdörr på botten-/källarplan som inte används. För att få till en mer användbar väggyta på insidan funderar vi på om det går att helt enkelt bygga igen dörröppningen inifrån med reglar, gips och ev isolering, men lämna dörren kvar för att minimera jobb och göra det möjligt att återställa vid behov.

Är detta en dum idé eller helt okej att göra? Det jag är mest osäker på är risken för att kondens samlas mellan dörren och den nya innerväggen, och hur man ska tänka med diffusionsspärr/plast och isolering i en sådan konstruktion för att undvika detta.

Själva ytterväggen består så vitt jag vet av någon typ av lättbetong innanför en putsad betongstomme.

Tacksam för synpunkter!
/Knut
 
K KnutN skrev:
Vi har ett suterränghus med en extra ytterdörr på botten-/källarplan som inte används. För att få till en mer användbar väggyta på insidan funderar vi på om det går att helt enkelt bygga igen dörröppningen inifrån med reglar, gips och ev isolering, men lämna dörren kvar för att minimera jobb och göra det möjligt att återställa vid behov.

Är detta en dum idé eller helt okej att göra? Det jag är mest osäker på är risken för att kondens samlas mellan dörren och den nya innerväggen, och hur man ska tänka med diffusionsspärr/plast och isolering i en sådan konstruktion för att undvika detta.

Själva ytterväggen består så vitt jag vet av någon typ av lättbetong innanför en putsad betongstomme.

Tacksam
Är det ruta på dörren eller är den enbart i trä?

Är den enbart i trä hade jag låst dörren, monterat bort trycke och cylinder och ersatt dessa med täcklock.
Sedan hade jag lagt en siliconsträng i mellan karm och dörr som tätning för ohyra och ev. drag och sedan fullisolerat och kört över med skivor.
Aldrig plast i källare.🙂
 
Tack för svaret! Det är inget fönster i dörren, så borde funka att göra som du föreslår.

Ska isoleringen ligga dikt an mot dörren eller behöver det vara luft emellan?
 
Den kan ligga dikt an👍
 
  • Gilla
KnutN
  • Laddar…
Gött, tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.