Jag har byggt ett tralldäck där jag tänkt ställa målat och oljat regelvirke direkt ovanpå trallen. Under trall brädan finns 2st bärlinor och stenplatta under varje regel plats som ska bära upp lasten från altantaket(litet plasttak 120 djupt och 6meter brett).

Hur gör jag för att skydda ändträet i stående reglarna från att suga upp fukt/vatten från trall däcket på lång sikt?

(reglarna är obehandlade träreglar som jag har oljat ändträet, grundmålat och 2st lager täckfärg)
 
  • Träaltan under konstruktion, gräs och betongplatta, anteckningar och mått på träbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall med en utstickande hörnbit, intill betongplatta och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte göra stolparna i tryckt virke i stället?
 
P Patrik Hazard skrev:
Kan du inte göra stolparna i tryckt virke i stället?
Jag ville måla reglarna vit direkt. Virke är redan inhandlat.
 
Jag förstår. Kanske lägga någon tjärpapp mellan, men det kan nog bli svårt på sikt. Du kommer ju aldrig komma åt den dagen det är dags att måla om.
 
Min far la en bit 28x120 under mellan golv och stolpe på sin farstukvist, nu så där 33 år senare är golvet slut men stolparna gångbara än idag, vi ska byta trallen men behålla stolparna.
 
Ser ut att ligga extremt tätt?
 
jonas_da jonas_da skrev:
Ser ut att ligga extremt tätt?
Ja trallen är tom tvingad ihop. Den lades blöt och idag ser det ut såhär och den har nog inte torkat klart ännu.
Ha i åtanke att trallen är helt skyddad från regn.
 
  • Trägolv och dörrkarm syns underifrån, troligen en altan eller uteplats, grå dag med diffust ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv och en dörr vid en utgång, med snö synlig utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.