Har börjat riva fasad för byte av fasad och ser bu bakom att väggen är tilläggsisolerad upp till vinden börjar. Detta är på kortsidan av huset. Jag har plockat bort lockbrädorna på panelen och tänkte sätta på spikläkt (28x48) på bottenbrädorna och sen liggande panel, vilken då blir luftad. Tänkte även sätta nytt vindskydd över bottenbrädorna innan jag sätter på ny spikläkt.

Frågan är nu; I dagsläget saknas vindskydd över vindsdelen.. Finns det någon nackdel att sätta dit vindskydd över vindsdelen? Tänkte inte tilläggsisolera vindsdelen utan behålla som det är idag, alltså enbart övervåningen tilläggsisolerad. Men tänkte ändå sätta dit vindskydd, om det inte finns någon uppenbar nackdel med det. Mer stillastående luft på vinden? Kan det få någon dålig konsekvens?
 
Om vinden är i gott skick utan mögel och fasaden samt vindsisoleringen och husets uppvärmningssystem och användande inte ändrats radikalt de senaste 10 åren så fungerar den nuvarande lösningen bra. Då kan det vara dumt att ändra ett över tiden bevisat fungerande koncept.

Generellt tror jag annars att vindskydd på gavlarna är bra och ser inga andra problem än ovan nämnda brasklapp.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om vinden är i gott skick utan mögel och fasaden samt vindsisoleringen och husets uppvärmningssystem och användande inte ändrats radikalt de senaste 10 åren så fungerar den nuvarande lösningen bra. Då kan det vara dumt att ändra ett över tiden bevisat fungerande koncept.

Generellt tror jag annars att vindskydd på gavlarna är bra och ser inga andra problem än ovan nämnda brasklapp.
Du har helt rätt, finns ingen anledning att ändra så mycket vad gäller isoleringen. Det verkar ha fungerat bra, tilläggsisoleringen gjordes 1990, samtidigt som träpanelen sattes på huset.
Isoleringen (glasull eller stenull) sitter direkt mot putsen som finns kvar under träfasaden. På putsen är det även reglat med horisontella reglar så att den stående panelen har något att fästa i. Det jag gör nu är att ta bort locken och några bottenbrädor och regla upp ny läkt på bottenbrädorna, så att det skapas en luftspalt för nya liggande panelen.

Upp till vinden saknas som sagt både vindskydd och isolering, och det är nog helt rätt och kommer inte göra något åt
det. Men en luftspalt bakom liggande panelen kan ju inte vara annat än bra antar jag?
 
Nej, bara isoleringen är vindskyddad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.