Här är det barnkalas i morgon, men det är tydligen du som får presenten. Grattis.

Trevligt med leverans i tid, men tyvärr inte alltid så. Jag var duktig och sålde en bandsåg några dagar innan den nya skulle levereras. Nu minns jag inte exakt, men det var några månaders glapp innan den nya kom, så du gjorde kanske inget större fel i att ha kvar den gamla.

Matarverket ligger och väntar på dig. Hjälps vi åt att bära eländet kan vi testa det på din bandsåg.
 
Om någon är intresserad av lite dokumentation för injustering av Hammer hyveln så finns det lite dokument från Hammer USA i den bifogade Zip filen som jag nog nämnt tidigare. Tyvärr så hittar jag inte original länken längre. Jag tror dessa gav lite mer än vad man hittar i EU dokumentationen. Med reservation för att dokumenten är lite gamla, men jag tror inte det ändrat sig så väldigt mycket.

Denna länken har jag postat tidigare i tråden men det var ett par år sedan så det kanske är bra med en upprepning.
http://www.rpwoodwork.com/blog/tag/jointer-planer-combo/
 
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Nu har vi en liten baxar-sekt även i Stockholm norrort, @Hep Kom kom förbi och hjälpte till att få ner den på golvet och sen sätta på hjulen. Så nu står den på rätt plats och allt är fantastiskt.

Riktade upp en 140cm lång planka som jag sågat själv i sågverket som var så sne att jag i princip slängt den på eldningshögen då det skulle ta en hel dag med handverktyg och min gamla hyvel var aldeles för liten. Funkade klockrent, inte någon tillstymmelse till snipe.

En person står i en verkstad full med verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kombinerad träbearbetningsmaskin i verkstad, märkt "Hammer", med utjämningsanslag och mobilt underrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplanka på maskinbord i arbetsmiljö, troligen ett snickeri eller en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 10 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Nu har vi en liten baxar-sekt även i Stockholm norrort, @Hep Kom kom förbi och hjälpte till att få ner den på golvet och sen sätta på hjulen. Så nu står den på rätt plats och allt är fantastiskt.

Riktade upp en 140cm lång planka som jag sågat själv i sågverket som var så sne att jag i princip slängt den på eldningshögen då det skulle ta en hel dag med handverktyg och min gamla hyvel var aldeles för liten. Funkade klockrent, inte någon tillstymmelse till snipe.

[bild][bild][bild]
Missade tyvärr detta helt. Finns i Åkersberga och skulle gärna delta i baxningen nån annan gång. Har f ö också en Hammer A3 hyvel men storebror med tillnamnet -41.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Missade tyvärr detta helt. Finns i Åkersberga och skulle gärna delta i baxningen nån annan gång. Har f ö också en Hammer A3 hyvel men storebror med tillnamnet -41.
Kul med fler i norrort och det blir säkerligen fler tillfällen till baxning. Jag har visserligen allt jag behöver och mer därtill, men det har inte hindrat mig tidigare. Nu var det en 41:a vi baxade hos ivp, men jag har en lillebror.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Har lyckats dra loss vredet som låser fast planhyvlingsbordet på min hammer. Hur är det tänkt att funka? Ser inte att det är något mekaniskt som ska hålla vredet på plats utan det verkan nästan som om det bara är gänglås kladdat på på gängstången i maskinen. Delvis isärmonterad utrustning, svart handtag, metalldelar, instruktionsdekal, smuts och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte svaret eller om det hjälper att titta på min där vredet sitter på sin plats, men du är välkommen om du tror det ger något.
 
  • Gilla
ivp och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag vet inte svaret eller om det hjälper att titta på min där vredet sitter på sin plats, men du är välkommen om du tror det ger något.
Kanon, om ingen annan svarar så svänger jag förbi en snabbis och kollar.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.