Håller som bäst med att bestämma vad för sort lampor vi ska ha i köket och var dom ska sitta för bäst resultat.

Skulle vara kul att höra hur alla ni andra löst belysningen i köket - dvs vad för typ av belysningar och placeringar, både när det gäller allmänbelysning och arbetsbelysning. Och erfarenheter från resp. lösning!
 
Håller just på själv (ska koppla in belysningen imorrn...

Vi har inga överskåp så vi satte 6 st 50watts spotts (med dimmer) ovanför bänken (hela vägen runt) och sedan en "vanlig" lampa i mitten av köket.. + lampan i fläktkåpan..

viktigt för oss var att man inte skulle få skugga av sig själv så spottsen fick ej sitta för långt ut från väggen..

kanske blir bra.. vet inte än :)
 
ejwbegysv skrev:
viktigt för oss var att man inte skulle få skugga av sig själv så spottsen fick ej sitta för långt ut från väggen..
Tänk på att ljuset kan reflektera sig i bänkskivan/diskbänken och bli störande om ljuskällan sitter för långt in. Det är samma tanke som vid exempelvis skrivbord där man bör tänka på detta. Det blir alltså en kompromiss mellan skuggning och bländning.
 
H_L skrev:
Tänk på att ljuset kan reflektera sig i bänkskivan/diskbänken och bli störande om ljuskällan sitter för långt in. Det är samma tanke som vid exempelvis skrivbord där man bör tänka på detta. Det blir alltså en kompromiss mellan skuggning och bländning.
Okey.. ja nu sitter dom där :) Men vi har svart fragranit ho så det bör ej blänka i den iaf.
 
Blir lite fundersam om det där med bländning...
Vi hade tänkt ta vanliga fasta Ikea-spotar på 10W under väggskåpen - funkar det tillsammans med en rostfri diskbänk??
 
ejwbegysv skrev:
Håller just på själv (ska koppla in belysningen imorrn...

Vi har inga överskåp så vi satte 6 st 50watts spotts (med dimmer) ovanför bänken (hela vägen runt) och sedan en "vanlig" lampa i mitten av köket.. + lampan i fläktkåpan..

viktigt för oss var att man inte skulle få skugga av sig själv så spottsen fick ej sitta för långt ut från väggen..

kanske blir bra.. vet inte än :)
Nu är spottsen tända och det blev superbra.. Synd bara att det inte är lågenergilampor..
 
Vi har funderat på att sätta upp skenor med spottar i dels för att man kan flytta dom och vinkla dom som man vill och dels för att slippa sänka taket för att montera spottar.
 
Inte så jättemånga tydligen som har belysning i köket... :)

Vi kan inte riktigt bestämma oss för vilken typ och placering vi ska välja - så all info tas tacksamt emot!
Skulle vara kul att höra vad ni har för erfarenher av er installation.
T.ex.
-Varför satte vi inte spoten där istället?
- Varför valde vi inte fler vinklingsbara?
- Varför valde vi inte lysrör?
eller kanske - vi är jättenöjda för vi valde en hängande glödlampa som komplement till pannlampor och stearinljus ;)
Eller...
 
Hej,
jag har ett kök som är ca 6x4m med en köksö mot ena lång väggen ungefär mitt på samt väggskåp(endast ena väggen) och bänk i vinkel mot kort/ långvägg, typ L-kök.

7st tak spot över L-delen, lyser på arbetsytorna på bänkarna, dimbara
4st trekantsspot under överskåpen, lyser på bänkarna, dimbara
3st vitrinskåpbelysning i överskåpen, dioder
Fönsterlampa vid fönster som är vid diskbänken

Ovanstående 4 styrs från samma ställe

2st takspot över köksön, dimbar
3st spot under överhänget på köksön mot barsidan,dimbar

Styrs från brytare vid köksön

1st taklampa glödljus över köksbordet, dimbar
Fönsterlampa vid fönsterparti köksbord

Styrs från brytare vid köksbord

Svårt att gissa sig till hur mitt kök ser ut/är möblerat men det är skönt att kunna dimra ljuset, skönt att softa ned det.
Diod belysningen i överskåpen tycker jag ger lite kallt sken, byter kanske dessa mot vanliga spotar senare.

Gillar inte lysrör, ger också kallt ljus tycker jag.

Har försökt sätta takspotarna så de inte skuggar så de sitter ca 50cm ut från vägg i L-delen.

Mycket nöjd med detta, inget jag skulle ändra på idag.
 
Vi har totalt vanliga lysrörsarmaturer under alla köksskåp, inklusive jordade uttag på alla.
Sen har fläkten belysning, tror det är ett mindre lysrör i den.
Arbetsdelen har ett 2x80 cm lysrör i taket.
Fönsten har snygga fönsterlampor med glödlampor.
Matbordet har en takhängd bordslampa med glödlampa.

Alltså inget hippt utan funktionellt. Lysdioder då? Jo, det finns i klockan på spisen, effektindikering på induktionshällen och på köksradion.
Jag gillar inte det skarpa ljuset från halogen som köksbelysning utan halogenbyggstrålkastare hade vi enbart under ombyggnadstiden.

Vi har varmvita lysrör nu, men jag ska faktiskt byta dem till kallvita. Belysningen är lite för varm i känslan mot de beigeaktiga kaklet vi valt och grå luckorna. Så för att de ska komma till sin rätt vill jag ha lite kallare belysning. Det ser nämligen mycket bättre ut under spisfläkten där belysning är kallare. Jag bytte ett rör på prov och det blev mycket bättre, så flera lysrör ska inhandlas.
 
tjaaboo skrev:
Hej,
jag har ett kök som är ca 6x4m med en köksö mot ena lång väggen ungefär mitt på samt väggskåp(endast ena väggen) och bänk i vinkel mot kort/ långvägg, typ L-kök.

7st tak spot över L-delen, lyser på arbetsytorna på bänkarna, dimbara
4st trekantsspot under överskåpen, lyser på bänkarna, dimbara
3st vitrinskåpbelysning i överskåpen, dioder
Fönsterlampa vid fönster som är vid diskbänken

Ovanstående 4 styrs från samma ställe

2st takspot över köksön, dimbar
3st spot under överhänget på köksön mot barsidan,dimbar

Styrs från brytare vid köksön

1st taklampa glödljus över köksbordet, dimbar
Fönsterlampa vid fönsterparti köksbord

Styrs från brytare vid köksbord

Svårt att gissa sig till hur mitt kök ser ut/är möblerat men det är skönt att kunna dimra ljuset, skönt att softa ned det.
Diod belysningen i överskåpen tycker jag ger lite kallt sken, byter kanske dessa mot vanliga spotar senare.

Gillar inte lysrör, ger också kallt ljus tycker jag.

Har försökt sätta takspotarna så de inte skuggar så de sitter ca 50cm ut från vägg i L-delen.

Mycket nöjd med detta, inget jag skulle ändra på idag.
Svårt att förstå hur det ser ut...har du överskåp ovanför L-delen där du har 7st spotar i taket?
Vi funderade också på LED i vitrinskåp. Såg att ClasO har både kall- och varmvita. Vi funderade på en varmvit.
Vilken sorts LED har du?



Vi ska ha överskåp på båda sidor i "korridor"-köket som är 3m långt och ca 3m brett, dvs det blir ca 1,8m mellan bänkarna.
Såg en länk i en annan tråd till konsumentverkets tips för belysning i kök (http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=3498&lngCategoryID=1537), där man anger takspotar 70cm ut från vägg om man har överskåp. Vi funderar på om vi skulle göra så på båda sidor, dvs två rader ut 70cm från resp. vägg. 3st spotar per rad (lite mindre än 1m mellan varje. Mitt över golvet ingen spot, för där räknar vi med att det sprids ljus ändå eftersom det blir ca 1,6m mellan spot-raderna.
20W-spotar vinklingsbara.
Sedan blir det 10-20W spotar under överskåpen på båda sidor.
Synpunkter?
 
Vi har ett gammeldags lantkök (Rönnerholms) så jag ville ha belysning i stil.
Under överskåpen har vi inbyggda spotar (medföljer), och så finns det såklart lampa i fläkten.
Sedan har jag en skomakarlampa över arbetsbänken - den ger verkligen kanonljus!
Över köksbordet har vi en Majolika, som från börjat varit för fotogen, men gjorts om för el ngn gång.
Ger absolut tillräckligt med ljus i köket.
 
Tänk på att 230V infällda armaturer inte ger samma ljusmängd som ett 12 Volt system med motsvarande watt tal och skapar inte heller en så fin ljusbild som den senare. Fördelen är att man slipper transformatorer, men de senare elektroniska 12 V är tämligen driftsäkra. Skulle det bli problem så är ett byte snabbt ordnat.

En 12V 20W typ Osram IRC, motsvarande Philips eller annat fabrikat, motsvarar en standard 35W GU 5,3 eller MR16 som sockeln kallas och med 24 eller 38 graders spridningsvinkel i ett normal högt tak ger den ett vitt och kraftfullt ljus med mycket bra färgåtergivning (högt Ra värde)
Vissa typer av armaturer finns dessutom med en viss justering av ljusbilden efter montering. Med 230V bör man nog räkna med en 50W GU10 ljuskälla för motsvarande ljusmängd. Denna ger naturligtvis en högre elförbrukning och mer värme. Brinntid på 12V är enl. tillverkaren upp mot 4000 timmar mot betydligt antal lägre i 230V varianten. Det är värmeutvecklingen som tar kål på ljuskällan.

Med en ljus interiör så räcker 20W men det finns även 35 och 50W och då bör man kunna reglera dessa med en dimmer. Jag kommer själv att montera några över arbetsbänken i det nya köket och även belysa över och bakom fläktkåpan som annars hamnar lite på skuggsidan. För diskbänken blir det ett flertal av tunna halogenpuckar monterade under väggskåpen på 10W G4 sockel som brinner längre än motsvarande i 20W (värmefaktorn). Det finns numer LED dito men tyvärr gör dom inte färgerna rättvisa ännu men utvecklingen går framåt.

Tänk på att det finns mycket bra armaturer avsedda för badrum som är IP klassade, d.v.s. godkända för fuktiga och våta utrymmen som platsar ypperligt i köksmiljöer och står sej lite längre än standardbelysning. Det blev mycket info men är man yrkesskadad så är man.
 
Vi renoverar just nu, och kommer ha

*20w halogenpuckar under skåpen
*Pendel över matbordet med glödljus
*En rad lysrör i taket för extra-ljus vid bärrensning etc.

Tror det blir rätt bra :)
 
Efter att visat en skiss för några "experter" som tyckte att det kanske blev i underkant med 6st 20W IRC spotar i själva matlagningsköket (ca 3x3m mellan väggar), funderar vi på att komplettera med ett lamputtag mitt i taket - bara för säkerhets skull.
Till att börja med sätter vi ingen lampa där, men jag drar trådar så att man också kan montera en dimbar lysrörslampa.
Men var hittar man snygga lampor med inbyggda dimbara HF-don?
Typ modernare "glaskupa"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.