Hej alla händiga!

Vi ska sätta in ett ftx-system för att spara in lite på energiåtgången.
Har fått ett bra pris på en plattvärmeväxlare från en kompis - men med den typen bildas ju en del kondens. Nu är tanken att ställa aggregatet i ett rum i källaren där det emellertid inte finns någon golvbrunn. I angränsande rum finns badrum med toalett och handfat men en ytterdörr gör att jag inte kan dra något ”självrinnande” dit utan att blockera dörren. Har någon en smart lösning på detta?

Tacksam för alla förslag (även de vidlyftiga;) )
 
Finns ju kondensvattenpumpar av olika modeller och säkert någon passar. De kan dock låta en del så det är t.ex. mindre lämpligt i sovrum.
 
Robin Rohwer Bokvist Robin Rohwer Bokvist skrev:
Hej alla händiga!

Vi ska sätta in ett ftx-system för att spara in lite på energiåtgången.
Har fått ett bra pris på en plattvärmeväxlare från en kompis - men med den typen bildas ju en del kondens. Nu är tanken att ställa aggregatet i ett rum i källaren där det emellertid inte finns någon golvbrunn. I angränsande rum finns badrum med toalett och handfat men en ytterdörr gör att jag inte kan dra något ”självrinnande” dit utan att blockera dörren. Har någon en smart lösning på detta?

Tacksam för alla förslag (även de vidlyftiga;) )
Ett kärl som du tömmer då och då.
Pumpar och andra prylar gör väl att mer energi går åt.
 
Tackar för återkoppling!
En kondensvattenpump låter ju vettigt kan jag tycka. Effekten verkar ju inte ligga högre än typ 50watt så det lär ju inte bli många kwh på ett år, givet att den inte ligger och pumpar dygnet runt.
 
Den har en flottör som kopplar in pumpen beroende på vattennivån i den lilla tanken så den går bara kortare stunder.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Robin Rohwer Bokvist Robin Rohwer Bokvist skrev:
Tackar för återkoppling!
En kondensvattenpump låter ju vettigt kan jag tycka. Effekten verkar ju inte ligga högre än typ 50watt så det lär ju inte bli många kwh på ett år, givet att den inte ligger och pumpar dygnet runt.
Fast någonstans ska den ju pumpa vattnet.
Slang genom dörr eller vägg?
 
  • Gilla
Robin Rohwer Bokvist
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Fast någonstans ska den ju pumpa vattnet.
Slang genom dörr eller vägg?
Ja det är sant, får kanske bli något hål till i väggen. Ser redan ut som en schweizerost efter ventilationsdragningen 🙃
 
Men blir det så mycket kondensvatten? Minns att mina föräldrar hade ett sådant aggregat när jag växte upp och den slangen mynnade ut vid diskbänken i köket. Man såg att det kom vatten men det var ju inga mängder.
Så i källaren utan avlopp hade jag varvat mellan två 25L dunkar så det går att tömma en i taget.
 
Jag satte ett ftx-aggregat i källaren och lät slangen mynna ut på golvet för att se om det kom något vatten, jag såg inte en droppe. visserligen stort hus och få personer.
 
Är det FTX med kyla så kan det bli rejält med kondens vatten. Då räcker inte en 10l hink om dagen. Inte för oss iaf. Det märktes när det var tillfälligt stopp i den golvbrunnen.
 
Nej, det har ni nog rätt i. Jag gissar att det beror på hur mycket fukt man alstrar i huset (kök, badrum, källare etc.) och vilken temperatur utomhusluften har vid värmeväxlingen (i vårt fall har vi heller inte valt frikyla på ftxen så det blir inte ett problem).
Anledningen att jag började fundera på det var efter en annan forumtråd där man diskuterade för- och nackdelar med roterande- resp. plattvärmeväxlare där man just belyste att plattvärmeväxlaren skulle ge mer kondens än den roterande.
Planen blir nu att testa med hinkar/baljor i ett halvår så får vi se hur stort problemet blir.
Tack för alla kloka tankar och inspel!
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…

Bästa svaret

Robin Rohwer Bokvist Robin Rohwer Bokvist skrev:
Nej, det har ni nog rätt i. Jag gissar att det beror på hur mycket fukt man alstrar i huset (kök, badrum, källare etc.) och vilken temperatur utomhusluften har vid värmeväxlingen (i vårt fall har vi heller inte valt frikyla på ftxen så det blir inte ett problem).
Anledningen att jag började fundera på det var efter en annan forumtråd där man diskuterade för- och nackdelar med roterande- resp. plattvärmeväxlare där man just belyste att plattvärmeväxlaren skulle ge mer kondens än den roterande.
Planen blir nu att testa med hinkar/baljor i ett halvår så får vi se hur stort problemet blir.
Tack för alla kloka tankar och inspel!
Kondensen du får i ett LB med PVX sker ju oftast på frånluftssidan vintertid. Det förekommer vår/höst också på tilluftssidan vid hög RH ute där du når daggpunkt i PVX Den lilla fukten tas om han med en dropplåt. Vintertid kommer avfrostningssekvensen tillverka lite vatten.
Men en pumplösning är att ta i så man kräks. Inte ens i LB med flöden på 10m3 kör man med pumpar. Dropplåt i aggregat och dränering till brunn.
 
  • Gilla
Robin Rohwer Bokvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.