Hej!
Jag ska byta elleverantör. Jag bor i villa i Trelleborg, SE4, förbrukar ca 10000 kWh/år och vill ha rörligt månadspris då jag inte vill kolla de rörliga priserna hela tiden. När jag kollar runt så verkar Cheap Energy vara billigast med 122,99 öre/kWh. Någon som har erfarenhet av det bolaget?
Andra tips eller funderingar?
 
A andols123 skrev:
Hej!
Jag ska byta elleverantör. Jag bor i villa i Trelleborg, SE4, förbrukar ca 10000 kWh/år och vill ha rörligt månadspris då jag inte vill kolla de rörliga priserna hela tiden. När jag kollar runt så verkar Cheap Energy vara billigast med 122,99 öre/kWh. Någon som har erfarenhet av det bolaget?
Andra tips eller funderingar?
1. Hur hittar du 122.99öre? utan moms och påslag då antar jag?

2. Cheap energy, Svealands elbolag och Stockholms elbolag är samma folk och bolag i grunden. Mycket klagomål om man läser runt och ej märkta med ''schysst elhandel''

Jag hade visserligen Svealands en gång i tiden och var nöjd då.
 
Jag har haft cheap energy ett år. Håll koll på fakturorna. Många "missar" på fakturorna som jag tror är ett systematiskt sätt att försöka bättra på lönsamheten. Inga problem att rätta till det men drygt att hålla på med.
 
Man skall vara storkonsument om man skall orka hålla på med denna typ av företag.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
M merbanan skrev:
Man skall vara storkonsument om man skall orka hålla på med denna typ av företag.
Instämmer. Finns ingen anledning att teckna avtal med de bolag som ligger på varningslistorna för att försöka spara några kronor. Skillnaden är till syvende och sist så pass liten.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
B
Kan minnas fel, men har även för mig att cheap energy efter 12månaders rabattperioden ökar påslagen enormt.

Så ska man ha dem, så bör man de till att planera för att byta leverantör i samband med att rabattperioden tar slut.
 
När jag kollar på SE3 så får jag Telinet som billigast, 4 öre/kWh billigare än Cheap Energy.

Jag är på gång att skriva nytt avtal från september (byter normalt sett en gång per år, men min nuvarande leverantör förlängde rabatterna tre månader så denna gången blev det 15 månader), så jag hakar på i denna tråden.

Jag tänkte gå på Telinet, någon som haft med dem att göra?
 
pacman42 pacman42 skrev:
När jag kollar på SE3 så får jag Telinet som billigast, 4 öre/kWh billigare än Cheap Energy.

Jag är på gång att skriva nytt avtal från september (byter normalt sett en gång per år, men min nuvarande leverantör förlängde rabatterna tre månader så denna gången blev det 15 månader), så jag hakar på i denna tråden.

Jag tänkte gå på Telinet, någon som haft med dem att göra?
Ja.

Blev uppringd av en säljare som påstod att deras elpris inkl. moms matchade min dåvarande leverantörs pris exkl. moms, d.v.s. 20% billigare (rörligt pris, så vi jämförde tidigare månad) . Bra, tänkte jag, och accepterade erbjudandet.

Efter 15 dagar (dvs en dag efter att hävningsrätten pga distansavtal upphört) så får jag ett mail med kopia på avtalet. Givetvis stämmer det inte med det säljaren angivit, och var precis lika dyrt som tidigare leverantör. De har dessutom massa extra avgifter för grön el, etc., som inte går att välja bort (men som de bjuder på första kvartalet), plus månadsavgift. Säljaren hävdade även att de inte har några påslag på spotpriser, vilket även det bara var ren lögn.

Jag skulle inte rekommendera dem. Det är bättre att nyttja det kommunala elbolaget, så tillfaller överskottet åtminstone kommunen.
 
M
A andols123 skrev:
Hej!
Jag ska byta elleverantör. Jag bor i villa i Trelleborg, SE4, förbrukar ca 10000 kWh/år och vill ha rörligt månadspris då jag inte vill kolla de rörliga priserna hela tiden. När jag kollar runt så verkar Cheap Energy vara billigast med 122,99 öre/kWh. Någon som har erfarenhet av det bolaget?
Andra tips eller funderingar?
Du ska alltså binda dig i 12mån hos ett bolag för rörligt elpris? För denna "lojalitet" får du några ören i rabatt och tjänar under en 100-lapp i månaden?

Är detta verkligen ett smart upplägg? Jag kan förstå att man binder sig hos en leverantör i 12mån under förutsättning att man vet kostnaden, men inte för ett rörligt elpris. Men jag kanske tänker annorlunda?

Jag hade rörligt månadsmedel tidigare och gick över till timpris. Utan att göra någon konsumtionsförändring var skillnaden noll. Med några små förändringar, typ köra VV-beredaren 00-06 nattetid, så tjänade jag mellan 10-20% på kostnaden mot rörligt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När jag kollar på SE3 så får jag Telinet som billigast, 4 öre/kWh billigare än Cheap Energy.

Jag är på gång att skriva nytt avtal från september (byter normalt sett en gång per år, men min nuvarande leverantör förlängde rabatterna tre månader så denna gången blev det 15 månader), så jag hakar på i denna tråden.

Jag tänkte gå på Telinet, någon som haft med dem att göra?
Hade dom i 1år utan problem, problemet kom när jag skulle säga upp det. Mycket dålig kundservice. Jag kom aldrig fram via telefon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.