Hej, jag bor i Malmö och har en ca 200 kvm stor trädgård mot gatan. Vi har en 15 år gammal häck runt fastighetsgränsen som inte växer - en asfaltväg finns precis vid häcken på ena sidan och Skanska lämnade mer grus än jord just där när de byggde husen. Detta betyder att alla kan se in i trädgården och till och med rakt in i köket och vardagsrummet. Vi har sökt bygglov för ett plank (160cm), men blev nekade. Så nu är jag rätt så desperat då jag har fått barn och de kan inte ens bada i sin uppblåsbara pool utan att alla ska titta.

Nu till min fråga: ni som har varit i en liknande situation, hur har ni löst det? Eller ni med idéer, jag tar gärna emot dem.
 
  • Trädgård med gräsmatta, växter, torkställning, utsikt från fönster, inhägnad av häckar, blommor, grönsaksbäddar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Växter och träd får du plantera utan bygglov tex. Annars ett tillfälligt insynsskydd, kanske ett tyg som du spänner upp mellan några stolpar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F Frndus skrev:
Hej, jag bor i Malmö och har en ca 200 kvm stor trädgård mot gatan. Vi har en 15 år gammal häck runt fastighetsgränsen som inte växer - en asfaltväg finns precis vid häcken på ena sidan och Skanska lämnade mer grus än jord just där när de byggde husen. Detta betyder att alla kan se in i trädgården och till och med rakt in i köket och vardagsrummet. Vi har sökt bygglov för ett plank (160cm), men blev nekade. Så nu är jag rätt så desperat då jag har fått barn och de kan inte ens bada i sin uppblåsbara pool utan att alla ska titta.

Nu till min fråga: ni som har varit i en liknande situation, hur har ni löst det? Eller ni med idéer, jag tar gärna emot dem.
Sätt en ny häck, där ni ser till att byta ut gruset mot jord. Tuja går att köpa så höga att ni har en färdig häck direkt. Annars går det att sätta en spajle som snabbväxande klätterväxter får växa på. Annars kan man sätta upp vindskydd i tyg på valda delar så att ni får insynsskydd där ni behöver.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, schakta längs häcken och köp hem några tiotal ton bra mineraljord. Toppa med 15 cm mullrik jord. Sen kommer det att växa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hur har ni försökt få häcken att växa?
 
Kan ni istället för att bygga massivt plank bygga staket som är mindre än 50% tätt utan bygglov?
 
  • Gilla
Michael2
  • Laddar…
Det är lätt att få till insynsskydd här i Skåne. Jag har hörntomt med merparten av trädgården mot de två gatorna och har dessutom en markhöjning på 1,5 m. Sätt inte thuja! Den kommer på sikt att kräva mycket jobb och är dessutom känslig för hundar som passerar och lyfter på benet. Sätt bok! Byt ut och komplettera med god jord. Välklippt, smal bokhäck ger efter ett par år fullt insynsskydd även hela vintern då bladen sitter kvar. Ett par korta veckor i maj, då de nya bladen kommer fram, är det dock öppen ridå! Bland mina sidor har jag en bild som visar insynsskyddet i december månad (med risig avenbokshäck och frodig vinterbok).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Hur har ni försökt få häcken att växa?
Gödslat och vattnat.
 
Vad är det för häck ni har nu?
 
yonna yonna skrev:
Vad är det för häck ni har nu?
Liguster
 
Den borde ni kunna få ordning på med lite mer kärlek (än den hittills fått). Den kan definitivt komma upp till 2 m höjd. Börja med att rensa bort ev ogräs. Lägg därefter på ett antal säckar svaggödslad planteringsjord nu i augusti. Klipp in den till ca 50 cm bredd (den blir inte tätare om man håller den bredare: det är bara ytskiktet som blir grönt).

Radikalt kan ni annars föryngra den i april nästa år genom att klippa ner den till 30 cm höjd och fylla på med rejält med gödslad planteringsjord och vattna nästa sommar. Med den åldern den har kommer den snabbt upp till önskad höjd.

Att bara vattna och gödsla på dålig jord blir ingen häck lycklig av.

Fullständigt onödigt att sätta ny häck!

Köp en/två rullar fårstängsel som hindrar småttingarna fram till att häcken kommit igång. Och glöm vad jag skrev om boken - jag missade att det redan finns en välrotad liguster!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Den borde ni kunna få ordning på med lite mer kärlek (än den hittills fått). Den kan definitivt komma upp till 2 m höjd. Börja med att rensa bort ev ogräs. Lägg därefter på ett antal säckar svaggödslad planteringsjord nu i augusti. Klipp in den till ca 50 cm bredd (den blir inte tätare om man håller den bredare: det är bara ytskiktet som blir grönt).

Radikalt kan ni annars föryngra den i april nästa år genom att klippa ner den till 30 cm höjd och fylla på med rejält med gödslad planteringsjord och vattna nästa sommar. Med den åldern den har kommer den snabbt upp till önskad höjd.

Att bara vattna och gödsla på dålig jord blir ingen häck lycklig av.

Fullständigt onödigt att sätta ny häck!

Köp en/två rullar fårstängsel som hindrar småttingarna fram till att häcken kommit igång. Och glöm vad jag skrev om boken - jag missade att det redan finns en välrotad liguster!
Tack för dit utförliga svar! Ska vi bara fylla på med ny jord eller behöver vi ta bort den gamla på något sätt?
 
Fyll bara på.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Fyll bara på.
Tack! Vi ska försöka.
 
F Frndus skrev:
Så nu är jag rätt så desperat då jag har fått barn och de kan inte ens bada i sin uppblåsbara pool utan att alla ska titta.
Mark och Miljööverdomstolen:
Det aktuella insynsskyddet består av två stolpar och en väv som kan dras ut mellanstolparna. Utredningen visar att det när väven är utdragen är ca två meter högt och sju meter brett.

Mark- och miljööverdomstolen kan utifrån de fotografier som har getts in i målet konstatera att insynsskyddet med hänsyn till material och utformning inte ger ett visuellt intryck av att vara ett plank.

Redan på grund av detta kan det inte omfattas av gällande bygglovsplikt.

Utredningen ger inte stöd för att uppförandet av insynsskyddet är i strid mot PBL eller föreskrifter eller beslut som meddelats med stöd av lagen.

https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2020/p-8451-19.pdf
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.