Hej,

Jag har en konkrett fråga - tänker bygga en Fjällstuga från Jabo 26,5 kvm2 + 8 kvm2 nu i slutet av november. Det innebär att jag kan inte använda mig av betongplattan eftersom den kommer aldrig att torka ut i vintervädret.

Därför tänkte jag på en konstruktion med lecablock av den typen som finns i denna länk :

http://forum.byggahus.se/smahus-garage-friggebod-m-m/77574-sa-haer-blev-grunden-och-boden.html

Jag undrar om vilket material kan man använda istället för cement när man fogar dessa lecablocken ihop?

Cement hinner ju aldrig att torka i detta väder och därmed kommer konstruktionen inte hålla i längden.

Därmed måste det finnas andra alternativ när man bygger under vinterhalvåret.

Tacksam för alla svar.
 
Nog måste det väl gå att använda cement i skåne under vintern?
 
Håller med Storån. Visst går det att gjuta platta mitt i vintern även i det regniga Skåne. Det är väll snarare minusgrader de första timmarna innan betongen börjar brinna och generera egen värme som är farligast. När plattan sedan väl brunnit färdigt går det ju att slå upp stommen för att därigenom kunna torka ur plattan från fukt.
 
Tack ska ni ha - det var något nytt för mig.. fast jag vågar ändå inte.

Sedan att använda blocken känns som ett mer sparsamt förslag då jag läste här på forumet att 1 m2 av plattan går på ca 1500 kr inkl allt.

Är det någon som har någonting att säga emot detta resonemang är jag tacksam för det.
 
Det man ska tänka när man gjuter på vintern är betongen måste hålla en tempratur på 6-8 grader för att komma igång.
Skulle blir kallt å betongen stannar av under in brinntid så stannar betongen styrka där även om den fortsätta brinna när den blir varmare. Sen finns risker för frostskader med. Men täcker man bara å lägger på frostmattor eller elvärmda mattor ska man klara sig. Betongen ligger runt en 15-19grader om beställer från en betongbil så lite tid har man att täcka :)
 
Sedan finns det ju tillsatser till både betong och bruk som gör att det går att jobba trots kyla. Såg någon bruktillsats i handeln som tillåter murning ner till -10 grader.
 
SIKA lär ha ett antal olika.

Mvh
 
Jepp, det var SIKA jag såg.
 
Det är nog luft tillsats medel ni tänkter på. Gör betongen mer starkare mot frorst men sänker stryckan i betongen lite.
Båda SIKA, GRACE osv har det.
 
Lufttillsatsen är för att betong, när den brunnit, ska klara att utsättas för frysning trots att den är fuktig. Jag tänker på acceleratorn som påskyndar själva brinningen, Sika-3. http://www.sika.se/sika-3_(1).asp

Edit: Eller om det var en fryspunktsnedsättande tillsats förresten, de har en som heter Sika Antifreeze-S tydligen. Du tänker nog på Sika Aer.
 
Kolla med Betongindustri på din ort jag vet att det skall finnas speciell värmebetong som alltså
är uppvärmd till ca 16 grader när dom kommer till dig.
 
Tänker inte på sika-ar, För vi använder Graces produkter ;p Jo hela poängen med att använda lufttillsats medel när man gjuter när det är kallt är det blir faktis mindre känsligt för kyla även under gjutningen. Det är billigare än antifrez medelt, Och all betong som man beställer på vinter är förvärmd. Därför man från mitten av september man börjar betalar vintertilläg på all betong :)
För man har värme i ballasten och kör med varmvatten istället för kallvetten
 
Ah, jag visste inte att luftbildande medel även hjälpte under gjutningen. På vilket sätt hjälper den, sänker den fryspunkten eller påskyndar den brinnandet?
 
Vad är billigare - att beställa färdig betong eller blanda själv? Om det handlar om 30 kvm platta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.