Tobbe.A
Hej!

För ca två veckor sedan upptäckte jag ett ca 10 cm hål i dräneringsgruset vid vår krypgrund, ett djur hade alltså grävt ett hål och tagit sig in i grunden. Jag täppte igen hålet och sedan åkte vi på semester i två veckor. När vi kom hem i helgen så var det hål igen, jag täppte igen det och la ut sand framför hålet för att kunna se ev spår. I morse när jag gjorde en koll så såg jag flera (något otydliga) spår i sanden.

Någon meter bort hittade jag kattbajs, så min första tanke var att en katt varit där, men jag tycker inte riktigt spåren stämmer.

Är det någon som kan hjälpa mig att tyda spåren?

//Tobbe
 
  • Måttband på jord, grönt nät, grå betongkant, grus, utomhus mätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanin eller mård?
Kommer inte ihåg på raken om mård gräver?
 
N
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Hej!

För ca två veckor sedan upptäckte jag ett ca 10 cm hål i dräneringsgruset vid vår krypgrund, ett djur hade alltså grävt ett hål och tagit sig in i grunden. Jag täppte igen hålet och sedan åkte vi på semester i två veckor. När vi kom hem i helgen så var det hål igen, jag täppte igen det och la ut sand framför hålet för att kunna se ev spår. I morse när jag gjorde en koll så såg jag flera (något otydliga) spår i sanden.

Någon meter bort hittade jag kattbajs, så min första tanke var att en katt varit där, men jag tycker inte riktigt spåren stämmer.

Är det någon som kan hjälpa mig att tyda spåren?

//Tobbe
Inte katt i alla fall. Deras avtryck är mera "mjuka" och runda i formen.
 
Det ser ut som tassavtryck från råtta även om det är svårt att se tydligt.
Dock är dessa tassavtryck lite väl stora för en råtta.
 
Lägg i lite glasskärvor i hålet och täpp igen det igen. Så kommer dom inte gör hål där igen.
 
Tobbe.A
Jag har fixat till sanden, får se om det är tydligare spår i morgon.
 
Tobbe.A
Nu ser det ut så här, hålet är tillbaka och det syns spår i sanden. Det har ramlat ner några stenar för hålet, men man kan ju ana hur står det var, ca 5 cm kanske.

Råtta?
 
  • Mätverktyg på marken, grus och jord, möjlig markundersökning eller konstruktionssite.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Nu ser det ut så här, hålet är tillbaka och det syns spår i sanden. Det har ramlat ner några stenar för hålet, men man kan ju ana hur står det var, ca 5 cm kanske.

Råtta?
Beteenden med nya hål och tassavtrycken indikerar att det kan vara råtta men det är svårt att veta till hundra utan att se andra tecken, antingen spillning eller en råtta som springer runt.

Om du kommer in i krypgrunden hade jag kikat runt där om du ser några andra tecken på aktivitet.

Finns det något ät eller drickbart för potentiella råttor i närheten?
Om platsen där de gräver är undangömt, försök öppna upp med att minska gömställen runtomkring.
 
Tobbe.A
V Vindens skrev:
Beteenden med nya hål och tassavtrycken indikerar att det kan vara råtta men det är svårt att veta till hundra utan att se andra tecken, antingen spillning eller en råtta som springer runt.

Om du kommer in i krypgrunden hade jag kikat runt där om du ser några andra tecken på aktivitet.

Finns det något ät eller drickbart för potentiella råttor i närheten?
Om platsen där de gräver är undangömt, försök öppna upp med att minska gömställen runtomkring
Jag har inte varit nere i krypgrunden än, ska göra det vid tillfälle.

I nära anslutning till hålet så finns det ett plommonträd som släppt en del frukt när det blåst, jag har även virke liggande ett par meter därifrån. Jag har satt ut en råttfälla under en låda nu, får se om det blir någon fångst under natten.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag har inte varit nere i krypgrunden än, ska göra det vid tillfälle.

I nära anslutning till hålet så finns det ett plommonträd som släppt en del frukt när det blåst, jag har även virke liggande ett par meter därifrån. Jag har satt ut en råttfälla under en låda nu, får se om det blir någon fångst under natten.
Bort med all fallfrukt och virke. Det är mat och gömställen.
Krossad glas som skrevs ovan är bra där det grävs.
Sedan är det bra att blanda ut med vassare stenar som makadam som inte är lika attraktiv är gräva i.
Är det en råtta så är det nog fler än en.
De kommer oftast med hela familjen då de hänger i flock. Haft samma erfarenhet själv och lyckades bara fånga en råtta. Då vägrade resten att gå in fällorna fast jag uppe emot 10 st och fann spår dagligen.

Råttor behöver mat, vatten och bostad.
Rycker det ena så blir du av med dem och de flyttar vidare. (Börjar flockmedlemmar försvinna så flyttar de då de är smarta nog att inse att platsen är farlig, tyvärr räcker det inte med endast utan du behöver avliva flertal)
 
Tobbe.A
Idag är det en vecka sedan jag satte fällan men ingen fångst än. Idag var även första gången sedan dess som det återigen var ett hål, jag mätte hålet till 10 cm. Jag visade bilderna på spåren för min svägerska, hon tycker att det ser ut som spår från igelkott.
 
Tobbe.A
Om nu någon är intresserad så har jag varit i krypgrunden och tittat. Det finns inget synligt hål eller så in under krypgrunden. Plasten som sitter fast i muren är intakt. Det djur som har grävt har alltså inte tagit sig in. Frågan är ju bara vad djuret ska in i dräneringsgruset att göra…
 
Skönt att det inte är råttor i alla fall.
Igelkottar är väl helt harmlösa och vid sådana fall är det säkert någon stackare som söker skydd.
 
Tobbe.A
Ja det är förhoppningsvis så. Känns bara som ett lite märkligt gömställe, det finns betydligt mer naturliga i närheten. Blir det inte värre än att jag behöver täppa till hålet då och då, så gör det mig inte så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.