Hej,

Vill skapa någon typ av ”betong/sten” golv i uterummet.

Konstruktionen på golvet är som en vanlig altan där jag tagit bort trallen och isolerat med cellplast och sedan lagt golvspån på.

Har ca 20 mm höjd att bygga på innan jag livar med ovankant av rälsen till skjutdörrarna.

Vad tror ni om att flyta med fiberförstärkt flytspackel?

Som jag förstått det så tål inte flytspacklet att man går på det, funkar det med fiberförstärkt?

Funderar även på om man skulle strössla någon typ av fint grus på spacklet för att få en slitstarkare och grövre yta likt den på bilden.

Alla tips mottages med glädje!

/Johan
 
  • Ett stökigt rum med trästolar, ett bord, väskor, glas och diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen med ditt premiärinlägg!

Jag tror inte att det kommer hålla med bara 20mm tjocklek

Tillägg:(rättar mig själv när jag nu ser att det är en golvspånskiva också, det kanske funkar om du hittar ett flytspackel som tål att vara bart)
 
Du kan absolut spackla med ett fiberspackel , men armering bär läggas på ytan som skall spacklas då du lägger 20mm , sen finns även industrispackel summan bruka men betydligt dyrare , ytbehandling bör göras med en betong lack , men räkna med att det ”kan” spricka , rekommendationer är iaf 30mm för ett bärande golv
 
F fribygg skrev:
Hej och välkommen med ditt premiärinlägg!

Jag tror inte att det kommer hålla med bara 20mm tjocklek

Tillägg:(rättar mig själv när jag nu ser att det är en golvspånskiva också, det kanske funkar om du hittar ett flytspackel som tål att vara bart)
Där av min tanke med att strössla något fint grus över så att det blir slitageytan.
 
R Rickard.lj skrev:
Du kan absolut spackla med ett fiberspackel , men armering bär läggas på ytan som skall spacklas då du lägger 20mm , sen finns även industrispackel summan bruka men betydligt dyrare , ytbehandling bör göras med en betong lack , men räkna med att det ”kan” spricka , rekommendationer är iaf 30mm för ett bärande golv
Vet du vart man vänder sig för ”industri-spackel”?
 
Så du har isolering på invändigt, och dessutom frigolit, som är helt tät?

Vad är det under altanen?

Det är stor risk att flytspackel spricker i skarvar av spånskivan om du har vanlig S80 frigolit under då det kommer att svikta.

Om du får till underlaget bra så kan du kika på microcement (finns på Biltema också)
 
anders07 anders07 skrev:
Så du har isolering på invändigt, och dessutom frigolit, som är helt tät?

Vad är det under altanen?

Det är stor risk att flytspackel spricker i skarvar av spånskivan om du har vanlig S80 frigolit under då det kommer att svikta.

Om du får till underlaget bra så kan du kika på microcement (finns på Biltema också)
Golvspånet ligger på 120x45, cellplasten ligger i mellan reglarna…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.