Vi är spekulanter på en 30-talsvilla där det bara finns kallvatten. Villan är på runt 200 kvadrat och har källare och vind och för övrigt i bra skick. Någon som har en uppfattning om vad det kan kosta att dra in varmvatten?
 
Uppvärmingssystem i villan? Hur många tappställen? Ska det byggas dusch/bad osv?

En varmvattenberedare kostar inte mycket men det är mycket jobb som kostar utöver detta om det ska vara i hela huset. Vill ni ha dusch/bad osv kan det handla om minst 100 papp. Handlar det däremot om varmvatten vi ett par tre tappställen kanske ni kan klara er med små beredare just vid dessa ställen.

Jag är glad amatör så jag kanske missat något.
 
Frågan är nästan omöjlig att besvara utan mera specifikationer. Ex Hur värms huset? Antal tappställen? Volym på vv-beredare? Duschplats el kanske badkar?
En 15 eller 30 liters vv-beredare på ett tappställe kostar kanske 5000kr plus eluttag. Men räcker nog bara till disk. Ej dusch.

Som sagt lite bättre specifierat kan du kanske få några förslag.
 
Villan värms med fjärrvärme. Vi hade tänkt oss att ha två badrum (ett på "vinden" och ett på entréplanet), ett med bara handfat och ett med handfat och badkar. Till detta kommer oxå ett kök med diskmaskin och diskbänk.
 
Jag skulle börja med att ta kontakt med fjärrvärmeleverantören och höra om inte de kan rekommendera någon lösning för varmvatten. Varmvatten borde de flesta fjärrvärmekunder ha.
 
Jo, varmvattnet kan ju komma TILL huset iom fjärrvärmeinstallationen men det finns inga rör dragna I huset som kan transportera vattnet. =)
 
Detta låter nästan som ett skämt, villa på 200m2 med fjärrvärme och inget varmvatten, men hallå det är 2007, inte 1927.

Det låter som ett stort renoveringsobjekt och då blir det nya rör för allt, det enda som blir utöver renoveringen är väl en värmeväxlare för fjärrvärmen till varmvatten.

Hur har man löst VV tidigare, panna på spisen? Duscha på badhuset?

Prototypen
 
prototypen:Faktist så har inte dusch funnits såå länge de senaste 30 åren som det kommit i alla kåkar. Förr i tiden tvättade man sig över en balja eller dylikt och badade till jul typ. Krävs ungefär en liter varmvatten jämfört med en dusch där det säkert går 100 liter. Men jag håller ändå på det senare ;)

OnT:
Det kommer kosta uppåt 200- tusen tippar jag på. Gör ni allt själv kanske ni kan klara er på 100-150' Badrummen måste byggas upp från grunden och sånt kostar sköna kulor (jag gör det själv as we speak).

Hoppas huset är värt det bara, jag skulle tänka mig för ett par gånger innan.
 
Vi har beslutat oss för att inte köpa huset i fråga. Det är extremt mkt som behöver renoveras och det kommer lätt att gå över miljonen alltihop.

Huset har bara använts på sommaren på sistone av släktingar till den som bodde i huset från början, ligger i en badort, därav det märkliga "tillståndet".
 
Det som slog mig är genomströmningsvärmare vid de olika tappställena även om det kvittar nu
 
Detta hus finns i en annan tråd också och det verkar som det är ett skal och sedan får man göra allt nytt, det saknas varmvatten och ny el samt renovera allt då huset troligen inte har renoverats de sista 30-40-50 åren. Man får beräkna nybyggnationspriser 1,5-2 miljoner minus ett förhoppningsvis bra skal 250 000 - 300 000 och en tomt.

Dessa priser är bara gissningar men man ska nog inte hänga upp sig på bara en fråga, det verkar vara ett större proj.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.