Bästa svaret

Det hela är mycket enkelt. En ugn behöver ha ett kylsystem så att inte omgivande skåp fattar eld, och att kyla ner ugnsluckor/glasen så att man inte får brännskador om man råkar vidröra dessa.

Som en naturlig konsekvens av dessa kylbehov så ska ugnen spruta ut en massa kylningsluft (varmluft), vanligen framåt från ugnen. Således helt normalt och helt nödvändigt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det hela är mycket enkelt. En ugn behöver ha ett kylsystem så att inte omgivande skåp fattar eld, och att kyla ner ugnsluckor/glasen så att man inte får brännskador om man råkar vidröra dessa.

Som en naturlig konsekvens av dessa kylbehov så ska ugnen spruta ut en massa kylningsluft (varmluft), vanligen framåt från ugnen. Således helt normalt och helt nödvändigt.
Är detta något nytt påfund, för ingen ugn jag ägt under mitt 65+ år liv har sprutat varm luft i någon nämnvärd mängd någonstans och alla mina skåp har klarat sig utan tillstymmelse till skador?
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är detta något nytt påfund, för ingen ugn jag ägt under mitt 65+ år liv har sprutat varm luft i någon nämnvärd mängd någonstans och alla mina skåp har klarat sig utan tillstymmelse till skador?
Jag pratar om mina erfarenheter av en mycket bra Siemens pyrolys inbyggnadsugn. Den har ett kylsystem som eskalerar vad som behövs efter vad man har för ugnstemperatur, knappt märkbart vid 200 grader men fläktar på hyfsat redan vid 275-300 grader. I pyrolysläge där innertemp når uppåt 500 grader C så är ugnsluckan låst och denna kylfläkt går på litet högre varv för att inte orsaka brand i omgivande skåp.

Kylningsluften (den uppvärmda luften) sprutas ut i överkant av ugnsluckan, rakt framåt. Handlar alltså om luft som behövs för att kyla ner ugnens ytterhölje och luckglas så att inga olyckor kan uppstå.
 
Redigerat:
Hur ska man kunna laga mat vid spisen om ugnen sprutar ut värme som känns 2 meter bort ??
Stått vid min spis många gånger med ugnen igång, även varmluft och inte kännt nån nämnvärd värme ifrån den, trots att den har galler framtill.
Däremot måste man alltid akta sig när man öppnar den, för då kommer en obehaglig pust av värme, även utan varmluft.
Tidigare vanliga spisar med ugn har inte gett samma pust med värme som denna.
Electrolux från -15.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Att det kan komma en pust av varm ånga från ugnsutrymmet när man öppnar ugnsluckan får jag se som helt normalt och naturligt, oavsett varmluft.

Att ugnen kan ge en fläkt av varmluft framför luckan ser jag också som naturligt, eftersom det behövs kylning av inte minst ugnsluckan för att uppfylla krav på vad det max får vara idag (<60 grader C ?).

Denna varmluftsbris framför ugnen blir givetvis än mer markant på en pyrolysugn när dessa krav ska upprätthållas även vid en innertemp uppåt 500 grader C, samt att ugnens hölje kan bli såpass varmt annars att det riskerar att antända omgivande köksinredning. Dessa kylsystem är helt nödvändiga och man får bara hoppas att tillverkarna har lyckats göra de lika tysta och effektiva som i mitt fall Siemens.
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Det hela är mycket enkelt. En ugn behöver ha ett kylsystem så att inte omgivande skåp fattar eld, och att kyla ner ugnsluckor/glasen så att man inte får brännskador om man råkar vidröra dessa.

Som en naturlig konsekvens av dessa kylbehov så ska ugnen spruta ut en massa kylningsluft (varmluft), vanligen framåt från ugnen. Således helt normalt och helt nödvändigt.
Uppenbarligen inte, om man väljer 'rätt' ugn.
Naturligtvis måste någon kylning ske, men att all luft som värmer maten i ugnen ska blåsas ut, låter som en korkad lösning.
Miele och andra fabrikat, har antagligen ett separat kylsystem, fläkt, för att ventilera sidorna runt ugnen skilt från ugnsvolymen, där en separat fläkt distribuerar värmen över maten.
Man måste väl få någonting för pengarna man lägger...
 
P Peter787 skrev:
Uppenbarligen inte, om man väljer 'rätt' ugn.
Naturligtvis måste någon kylning ske, men att all luft som värmer maten i ugnen ska blåsas ut, låter som en korkad lösning.
Miele och andra fabrikat, har antagligen ett separat kylsystem, fläkt, för att ventilera sidorna runt ugnen skilt från ugnsvolymen, där en separat fläkt distribuerar värmen över maten.
Man måste väl få någonting för pengarna man lägger...
Det är inte all luft som värmer maten som blåser ut.
Det är luft utvändigt på ugnen som måste väck så inte skåpet som en inbyggd ugn står i blir för varmt.
Samtliga mina sista ugnar (4 stycken) har gjort precis detta.
Mina sista är en Siemens ugn som inte är den billigaste men ju högre temperatur desto mer blåser där ut vilket är helt normalt.
 
A
omg tråden för alla självutnämnda experter...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
P
A Argastesnickaren skrev:
Det är inte all luft som värmer maten som blåser ut.
Det är luft utvändigt på ugnen som måste väck så inte skåpet som en inbyggd ugn står i blir för varmt.
Samtliga mina sista ugnar (4 stycken) har gjort precis detta.
Mina sista är en Siemens ugn som inte är den billigaste men ju högre temperatur desto mer blåser där ut vilket är helt normalt
Känner man luftströmmen 2 meter framför ugnen, låter det nästan så.
 
P Peter787 skrev:
Uppenbarligen inte, om man väljer 'rätt' ugn.
Naturligtvis måste någon kylning ske, men att all luft som värmer maten i ugnen ska blåsas ut, låter som en korkad lösning.
Miele och andra fabrikat, har antagligen ett separat kylsystem, fläkt, för att ventilera sidorna runt ugnen skilt från ugnsvolymen, där en separat fläkt distribuerar värmen över maten.
Man måste väl få någonting för pengarna man lägger...
Menade självklart kylsystemet för ytterhöljet på Siemens-ugnen i mitt exempel. Varmluftscirkulation för att värma innehållet i ugnen är ett separat och oberoende system såklart... trodde detta var en självklarhet men tydligen inte. Denna luft cirkulerar i ugnen och släpps inte ut i onödan, vore idiotiskt och så är definitivt inte fallet. Snarare är det så att varmluftscirkulationen internt i ugnsutrymmet stängs av så fort man öppnar ugnsluckan, just för att behålla värmen i ugnen.

Enda riktningen som kylluften för ytterhöljet kan ha på en inbyggnadsugn är framåt, därav att det kan bli en svag varm bris där när man eldar på med litet högre ugnstemp och som sagt inte minst vid pyrolysläget.

Over and out, finns inget mer att diskutera här från min sida ämnet är uttömt.
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Menade självklart kylsystemet för ytterhöljet på Siemens-ugnen i mitt exempel. Varmluftscirkulation för att värma innehållet i ugnen är ett separat och oberoende system såklart... trodde detta var en självklarhet men tydligen inte. Denna luft cirkulerar i ugnen och släpps inte ut i onödan, vore idiotiskt och så är definitivt inte fallet. Snarare är det så att varmluftscirkulationen internt i ugnsutrymmet stängs av så fort man öppnar ugnsluckan, just för att behålla värmen i ugnen.

Enda riktningen som kylluften för ytterhöljet kan ha på en inbyggnadsugn är framåt, därav att det kan bli en svag varm bris där när man eldar på med litet högre ugnstemp och som sagt inte minst vid pyrolysläget.

Over and out, finns inget mer att diskutera här från min sida ämnet är uttömt.
Du ska nog vända dig till TS Magnus, jag har inget problem med en varmluftsström framför min ugn.
 
P Peter787 skrev:
Du ska nog vända dig till TS Magnus, jag har inget problem med en varmluftsström framför min ugn.
Nej det är inte jag som har problem med detta.... som jag försökt säga är det en helt självklar naturlig del av hur dessa ugnar måste fungera. Skulle denna funktion upphöra att fungera så förutsätter jag att ugnen stänger av verksamheten helt, för att inte orsaka brand i omgivande skåp.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
Nej det är inte jag som har problem med detta.... som jag försökt säga är det en helt självklar naturlig del av hur dessa ugnar måste fungera. Skulle denna funktion upphöra att fungera så förutsätter jag att ugnen stänger av verksamheten helt, för att inte orsaka brand i omgivande skåp.
Magnus (TS) har problem med en varm luftström framför sin ugn, om det beror på ett konstruktionsfel av IKEA-ugnen eller något annat verkar inte framgå.
Men uppenbarligen har vissa ugnstillverkare, t.ex. din (Siemens) och min (Miele) löst problemet.
Man kan säkert kontinuerligt suga in kalluft via sidor, botten, baksida och översida, värma luften och värma maten, för att därefter blåsa ut den varma luften framåt, men det låter som ett oerhört korkat sätt att konstruera en ugn.
Men vem vet, ugnen var kanske väldigt billig ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Magnus (TS) har problem med en varm luftström framför sin ugn, om det beror på ett konstruktionsfel av IKEA-ugnen eller något annat verkar inte framgå.
Men uppenbarligen har vissa ugnstillverkare, t.ex. din (Siemens) och min (Miele) löst problemet.
Man kan säkert kontinuerligt suga in kalluft via sidor, botten, baksida och översida, värma luften och värma maten, för att därefter blåsa ut den varma luften framåt, men det låter som ett oerhört korkat sätt att konstruera en ugn.
Men vem vet, ugnen var kanske väldigt billig ?
Jag gick in och kollade på installation av en Miele ugn och lägger in ett urklipp där det står att läsa att dom också har en fläkt som kyler bakom ugnen.
Som sagt har själv en bra Siemens med fläkt som kyler skåpet och alla andra inbyggda ugnar som jag haft har också haft det.
Man suger inte in luft för att värma upp den utan man suger in kall luft som kyler ugnens utsida som sen blåser ut framåt.
Varmt på insidan och svalt på utsidan.

Kylfläkt
Kylfläkten aktiveras automatiskt vid varje tillagning. Kylfläkten ser till att den
heta luften i ugnsutrymmet blandas
med den svalare rumsluften och kyls
ner innan den släpps ut mellan ugnsluckan och manöverpanelen.
Efter avslutad tillagning fortsätter kylfläkten att gå en stund så att det inte
blir kvar någon luftfuktighet i ugnsutrymmet, på manöverpanelen eller kökssnickerier.
Kylfläkten stängs av automatiskt när
ugnsutrymmet har svalnat till en viss
temperatur
 
Redigerat:
  • Gilla
Vonelffors
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Kylfläkt
Kylfläkten aktiveras automatiskt vid varje tillagning. Kylfläkten ser till att den
heta luften i ugnsutrymmet blandas
med den svalare rumsluften och kyls
ner innan den släpps ut mellan ugnsluckan och manöverpanelen.
Tror de har skrivit lite knasigt. Luften mellan chassi och det isolerade ugnsutrymmet ventileras av kylfläkten.

Om en ugn ventilerar mer värme än en annan lär det i första hand bero på sämre isolering av ugnsutrymmet.

Om den varma luften inte ventileras ut i rummet finns risk att skåpstomme och luckor tar skada. Kantband är ofta limmade med smältlim.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.