M mrsnhp skrev:
Sätt termostat på elementet i vardagsrummet, så värms det åtminstone inte i onödan när du eldar. Kanske även i angränsande rum om kaminens värme räcker dit. Man ska ju normalt inte ha termostater när man har värmepump, men i enstaka rum där temperaturen påverkas av yttre omständigheter (tex kraftig solinstrålning eller kamin) kan man ha det.
Jag har redan termostater på övervåningen. Värmepumpen värmer inte elementvattnet direkt. Den värmer tanken som sedan shuntas ut till element. Då kan man ha termostat. Andra värmepumpar som jobbar direkt mot element ska man undvika termostater annat än enstaka rum
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
MGauffin MGauffin skrev:
Jag har redan termostater på övervåningen. Värmepumpen värmer inte elementvattnet direkt. Den värmer tanken som sedan shuntas ut till element. Då kan man ha termostat. Andra värmepumpar som jobbar direkt mot element ska man undvika termostater annat än enstaka rum
MGauffin MGauffin skrev:
Jag är som sagt inte ute efter ett riktigt system. Jag vill myselda och när jag gör det vill jag att värmen ska gå ut i hela huset och att pannan sluta tillföra värme. Tanken i pannan antar jag inte kommer värmas . Den styr ju temperaturen ut på slingan så den shuntar bort sig om retur vattnet blir för varmt.
retur vattnet från kaminen kommer dessutom blandat med vattnet från elementen så braskaminen kokar nog innan den blandningen blir varmare pannan.
Hej, hur har det gått med att koppla in kaminen till radiatorslingan? Funderar i samma banor, alltså att höja tempen på det avsvalnande vattnet i radiatorslingam genom att leda det förbi kaminen…
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.