Monterar "bardisk" av stavlimmad bok på halvvägg mellan kök och vardagsrum. Kapade skivan för att kunna omsluta regeln. Cirkelsågen "brände" ena sidan på några ställen och det syns nu igenom:
Trägolv med svarta pilar som pekar på märken. Vitt papper i hörn. Oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild:
Träimitation, laminatgolv, fogar, skugga av cirkelformat föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är helt planslipat: det svarta vid pilarna är alltså inte skuggor, utan bränt trä, och det framträder mer ju mer jag slipar. Slutade därför och hårdvaxade skivan (Osmo Top oil).

Bredden är väl några hundradels millimeter. Undrar nu om det finns något smart sätt att bleka eller dölja nu i efterhand. Förstnämnda låter osannolikt eftersom omkringliggande trä också lär påverkas. Har sparat slipdamm från skivan, kan man månne kapsla in det under ett lager Osmo? Det går inte att gnugga / spackla in eftersom det inte är en springa. Går att leva med men är lite irriterande då det svarta ser lite smutsigt ut och avslöjar linjen på längre håll, vilket annars inte vore fallet.

(Tänkte frågan passade bättre än i "Kök" här då det handlar mer om ytfinish, kanske tråden kan flyttas om det behövs).
 
Redigerat:
Nä det där tror jag är ruskigt svårt att dölja bättre än du redan gjort.
 
Har tagit bort/blekt märken i trä med oxalsyra.
Har du någon spillbit kvar att pröva på?
 
  • Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Har tagit bort/blekt märken i trä med oxalsyra.
Har du någon spillbit kvar att pröva på?
Tack för tipset. Har spillbitar med brännmärken (de två urtagen), skall testa när jag kommer över oxalsyra. Om det endast bleker det svarta, känns som stor risk att det blir en större ljus fläck.
 
Tror inte det blir bättre än sådär on det redan är slipat. Ibland fastnar man på att leta en perfektion som kanske inte finns eller behövs. Helt ärligt så märker man knappt strecket om inte du ritat in pilarna, jag tycker det ser bra ut 👍.
 
SamiHus SamiHus skrev:
Tror inte det blir bättre än sådär on det redan är slipat. Ibland fastnar man på att leta en perfektion som kanske inte finns eller behövs. Helt ärligt så märker man knappt strecket om inte du ritat in pilarna, jag tycker det ser bra ut 👍.
Det är nog sant, låter det vara för tillfället och ser om det går "out of mind". Möjligen försöker jag gnugga in någon typ av färgat vax då jag slipar och vaxar om skivar om några år eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.