Jag vill installera en braskamin i vardagsrummet för trivsel och spara el.
Problemet är att jag har en luft/vatten värmepump som styr på utetemperaturen. Skulle jag elda i en kamin kommer värmepumpen fortsätta tillföra lika mycket värme och det blir för varmt i vardagsrummet och ingen el sparas.
Jag undrar om jag kan ersätta ett element i vardagsrummet och dra elementrören till en vattenmantlad braskamin istället. Värmen från kaminen kommer att gå tillbaka till värmepumpen och ut till alla element. Värmepumpen som reglerar värmen på vattnet till elementen kommer strypa shunten så mindre eller inget vatten går genom ackumulatortanken och jag spar el.
Vardagsrummet ligger i ena änden av huset på övervåningen och pannan är på nedre våningen i andra änden så jag vill inte dra rör till värmepumpen.

Någon som har någon idé om det skulle fungera?

Är flödet i elementslingan tillräckligt hög eller kommer braskaminen koka?
 
B
Med tanke på pelletspris och att du har rätt bra verkningsgrad med en luftvatten vp, så undrar jag om du verkligen tjänar något på detta?

För att braskaminen ska fungera bra så krävs en separat cirkulationspump, för att få rätt returtemp till kaminen.

Rita upp hur ditt system ser ut? Det låter som du kör vp mot acktank. Kör du med flytande kondensering?

En liten kamin har låg effekt, rören kan mycket väl klara det, men beror på kaminen.

Spontant kanske du skulle behöva komplettera med inomhustempstyrning / prioritering mellan vp/pelletskamin, för att det ska fungera bra i praktiken.
 
Ekonomiskt en dåligt affär som inte lönar sig på många år. Myselda är bäst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack
Jag har en ett år gammal Valiant värmepump. Den har en mindre inbyggd ackumulatortank den shuntar ut elementvattnet mot. Vet inte hur mina elementslingor är kopplade, parallellt antar jag. Kommer kolla det innan jag gör nåt.
Inser att jag inte kan räkna hem kostnaden på kort tid eller någonsin.
Jag vill sänka temperaturen när elen är dyr och elda lite när jag blir frusen. Mest är även väldigt tillfredsställande att göra en brasa.
Jag skulle kunna skaffa innesensor till pannan men då om jag eldar på övervåningen/vardagsrummet och sensorn sitter så den känner av det stryps värmen nere och till andra änden av övervåningen.
Bäst vore att ha kaminen i pannrummet eller drar rör dit förstås men det är inte lika trevligt att gå ner och elda. Ska jag dra rör behöver jag bryta upp 60 m2 golv och borra genom betong.
 
Vad kostar inköp av kamin , installation, besiktning och ansökan hos kommunen? Sen ska du ha ved för x tkr / år.
 
En braskamin är också en stor extra säkerhet och garant för att man kan bo i huset under långvariga strömavbrott eller vid någon form av kris.
Jag skulle aldrig sätta mig i den sitsen att vara helt beroende av el.
Så jag har full förståelse för att man vill installera en kamin och på köpet spara el.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
En braskamin är också en stor extra säkerhet och garant för att man kan bo i huset under långvariga strömavbrott eller vid någon form av kris.
Jag skulle aldrig sätta mig i den sitsen att vara helt beroende av el.
Så jag har full förståelse för att man vill installera en kamin och på köpet spara el.
Javisst men man ska inte skaffa en kamin för säg 50-75 tkr för att tro att det är ekonomiskt och att man kan spara mycket
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad kostar inköp av kamin , installation, besiktning och ansökan hos kommunen? Sen ska du ha ved för x tkr / år.
Kamin 50-60
Skorsten 10
Rör, golvplåt gängtejp osv osv 10
Besiktning?
Arbete jag+vänner
Det är nog inte frågan om hur mycket jag tjänar utan vad det kostar att göra nåt kul och sedan myselda.

Fast om lobotomerade röd/gröna politiker fortsätter förstöra elsystemet kanske man kan räkna hem det
 
MGauffin MGauffin skrev:
Kamin 50-60
Skorsten 10
Rör, golvplåt gängtejp osv osv 10
Besiktning?
Arbete jag+vänner
Det är nog inte frågan om hur mycket jag tjänar utan vad det kostar att göra nåt kul och sedan myselda.

Fast om lobotomerade röd/gröna politiker fortsätter förstöra elsystemet kanske man kan räkna hem det
Glöm inte att du behöver en ackumulatortank och en del rör plus en cirkpump mm om du ska koppla in allt på systemet också, och då hjälper det inte om det är strömavbrott…
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
En braskamin är också en stor extra säkerhet och garant för att man kan bo i huset under långvariga strömavbrott eller vid någon form av kris.
Jag skulle aldrig sätta mig i den sitsen att vara helt beroende av el.
Så jag har full förståelse för att man vill installera en kamin och på köpet spara el.
Jag är nu helt beroende av el. Det problemet är billigare att lösa med bensin elverk. 2kW elverk nere i hallen räcker till kyl/frys, lampor och värma huset så det inte fryser sönder. Spillvärme värmer huset och avgaser leds ut i gamla skorstenen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Glöm inte att du behöver en ackumulatortank och en del rör plus en cirkpump mm om du ska koppla in allt på systemet också, och då hjälper det inte om det är strömavbrott…
Tanken var att inte dra rör och koppla till ackumulatortank utan direkt leda ut det till alla element.
Inte en primär värmekälla utan lite myseldning som även minskar elräkningen.
 
MGauffin MGauffin skrev:
Tanken var att inte dra rör och koppla till ackumulatortank utan direkt leda ut det till alla element.
Inte en primär värmekälla utan lite myseldning som även minskar elräkningen.
Jag vet, men det är inte så lätt som du tror. Jag låter någon bättre tekniskt kunnig förklara det :(
 
Som jag förstår ? Du vill koppla en kamin till radiatorn och sen kanske tillbaka i returen från den, Vp kommer att pumpa vidare ut och dra med sig flödet tillbaka. Tanken i den kommer inte att bli stekhet utan bara lite mer varm, VP kommer at känna tempen mot ute och shunta ut. Så det blir två värmkällor som samsas att ge värme, troligtvis räcker inte din kamin för allt, så VP kommer att gä ändå. En del tillskott blir det, men ska det vara ett riktigt system ska kaminen ladda en ack-tank. Det måste även finnas en pump som ger flöde genom kaminen och det slutar när elen försvinner. svalt igen.
 
Sätt termostat på elementet i vardagsrummet, så värms det åtminstone inte i onödan när du eldar. Kanske även i angränsande rum om kaminens värme räcker dit. Man ska ju normalt inte ha termostater när man har värmepump, men i enstaka rum där temperaturen påverkas av yttre omständigheter (tex kraftig solinstrålning eller kamin) kan man ha det.
 
J jonaserik skrev:
Som jag förstår ? Du vill koppla en kamin till radiatorn och sen kanske tillbaka i returen från den, Vp kommer att pumpa vidare ut och dra med sig flödet tillbaka. Tanken i den kommer inte att bli stekhet utan bara lite mer varm, VP kommer at känna tempen mot ute och shunta ut. Så det blir två värmkällor som samsas att ge värme, troligtvis räcker inte din kamin för allt, så VP kommer att gä ändå. En del tillskott blir det, men ska det vara ett riktigt system ska kaminen ladda en ack-tank. Det måste även finnas en pump som ger flöde genom kaminen och det slutar när elen försvinner. svalt igen.
Jag är som sagt inte ute efter ett riktigt system. Jag vill myselda och när jag gör det vill jag att värmen ska gå ut i hela huset och att pannan sluta tillföra värme. Tanken i pannan antar jag inte kommer värmas . Den styr ju temperaturen ut på slingan så den shuntar bort sig om retur vattnet blir för varmt.
retur vattnet från kaminen kommer dessutom blandat med vattnet från elementen så braskaminen kokar nog innan den blandningen blir varmare pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.