Sittställning
M Magnus111111 skrev:
Haha när man står 1 meter ifrån känner man hur det blåser varmt. För mig satan. På andra ugnar vi haft har man kanske känt något litet sippra ut men inte som att det är en hårfön som sprutar!
Vi har likadan och upplever det som du. Har en köksö vid ugnen och det upplevs störande ca 2 meter bort.

Det fullt normalt.
 
  • Älska
Magnus111111
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Njut, det är djävulskt skönt med varmluft ;)
Haha aa speciellt i sommarstugan i högsommarvärme
 
  • Gilla
Onaqui och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Vi har likadan och upplever det som du. Har en köksö vid ugnen och det upplevs störande ca 2 meter bort.

Det fullt normalt.
Ok
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
M Magnus111111 skrev:
Haha aa speciellt i sommarstugan i högsommarvärme
Ungefär som på tiden man använde vedspis 😉
Men som svar så blåser det varmluft även på vår inbyggda ugn.
 
  • Gilla
Magnus111111
  • Laddar…
Hmm kanske ska vara mer orolig för vår andra ugn som inte blåser ut luft 😅
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Min ugn sprutar luften uppåt. Genom ett utblås i bakkant på hällen. Luften måste ju ta vägen nånnstans.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Har man en klassisk fristående spis med ugn så försvinner den värmen uppåt i bakkant. Men när ugnen är inbyggd så försvinner den där extravärmen framåt, antagligen för att tillverkaren kan vara säker på att där finns något sätt att ventilera ugnen där bak. Vad jag vet så är det inte värmen inifrån ugnen som kommer ut där, utan snarare värmen som bildas på utsidan.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P
B bryggstun skrev:
Min ugn sprutar luften uppåt. Genom ett utblås i bakkant på hällen. Luften måste ju ta vägen nånnstans.
Fast för att kunna laga mat i en varmluftsugn, ska det väl räcka om luften cirkulerar INNE i ugnen ?
Så IKEA har väl dålig konstruktion och isolering på sin ugn.
Vår ugn beter sig inte på det sättet, inte ens i rengöringsläget, när det blir över 400 grader inne i ugnen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vår ugn gör så för att hålla nere temperaturen på utsidan ugnsluckan för att minska risken att bränna sig. Kan var samma på er?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
B BjörnEng skrev:
Vår ugn gör så för att hålla nere temperaturen på utsidan ugnsluckan för att minska risken att bränna sig. Kan var samma på er?
Det skulle det möjligtvis kunna vara för inget på fronten blir varmt (förutom luftsprutet då)
 
P Peter787 skrev:
Fast för att kunna laga mat i en varmluftsugn, ska det väl räcka om luften cirkulerar INNE i ugnen ?
Så IKEA har väl dålig konstruktion och isolering på sin ugn.
Vår ugn beter sig inte på det sättet, inte ens i rengöringsläget, när det blir över 400 grader inne i ugnen.
Jag tycker också det. Vår andra vetydlugt dyrare ugn blåser knappt ut något och det är en inbyggdsugn (var tvungen att kolla så vi inte monterat fel 😑)
 
P Peter787 skrev:
Fast för att kunna laga mat i en varmluftsugn, ska det väl räcka om luften cirkulerar INNE i ugnen ?
Så IKEA har väl dålig konstruktion och isolering på sin ugn.
Vår ugn beter sig inte på det sättet, inte ens i rengöringsläget, när det blir över 400 grader inne i ugnen.
Ikea köper in i sina vitvaror frän flera av de stora tillverkarna, så det kan faktiskt var samma fabrikat som du har men annan model.🙂
 
P
A AndersS skrev:
Ikea köper in i sina vitvaror frän flera av de stora tillverkarna, så det kan faktiskt var samma fabrikat som du har men annan model.🙂
Eftersom jag har en Miele inbyggnadsugn, tror jag faktiskt inte det 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Eftersom jag har en Miele inbyggnadsugn, tror jag faktiskt inte det 🤔
Coolt
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
P
Vonelffors Vonelffors skrev:
Coolt
Ja, det är faktiskt ganska svalt i köket även när man använder ugnen.
Inte alls samma problem som TS har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.