Hej

Ska bygga en altan på sluttande berg. Tänker mig borra stolpskor i berget och sen 2st 45x90 reglar som stolpar med avstånd 2m.

Dock blir det väldigt högt på ena sidan, ca 2.5m. Rent konstruktionsmässigt, håller detta eller vad bör man tänka på?
 
Sätt 95X95 i stället, det ser så pinnigt ut annars
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sätt 95X95 i stället, det ser så pinnigt ut annars
Tack bra input! Hur är det med höjden då? Något att oroa sig för iom längden?
 
Visst kan du ha 2,5m stolpar av 2x4". Om du ställer dem på berget eller på en gjuten plint och sätter diagonaler mellan stolparna blir det stadigt.

Jag skulle säga att det är enklare att slå ihop 2 st 45x95 än att hantera 95x95
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst kan du ha 2,5m stolpar av 2x4". Om du ställer dem på berget eller på en gjuten plint och sätter diagonaler mellan stolparna blir det stadigt.

Jag skulle säga att det är enklare att slå ihop 2 st 45x95 än att hantera 95x95
Tänkte också att hanteringen blir enklare! Bra tips med diagonalen. Tack!
 
Kommer det att bli tak över, dom höjderna håller inte annars, bör vara en regel som sitter fast i huset, samt någon form av stag mellan solparna. Stagning måste ske, så dom inte faller i sidled med.
 
  • Gilla
ohzee
  • Laddar…
Som pelare, alltså stående är hållfastheten väldigt stor. Det hade utan vidare hållt med en 45x45-regel. Men precis som Jonas säger, så ser det inte snyggt ut med tunna pelare.
 
  • Gilla
ohzee
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sätt 95X95 i stället, det ser så pinnigt ut annars
Det bli obetydligt grövre än den konstruktion TS beskriver, jag tror inte det ser pinnigt ut oavsett om stolparna görs av 2x45x95mm eller av 95x95mm, ofta kläs nederdelar av altaner in dessutom och man brukar bara se nån dryg meter av stolparna.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Gär bra som du säger med 2X95 som skruvas ihop, då ska dom vändas så kärnan ligger mot kärna. Det är nästan bättre då stolp består av kärnträ som gärna vill spricka.
 
  • Gilla
ohzee
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kommer det att bli tak över, dom höjderna håller inte annars, bör vara en regel som sitter fast i huset, samt någon form av stag mellan solparna. Stagning måste ske, så dom inte faller i sidled med.
Inget tak! Glömde även nämna att ena bärlinan sitter i huset
 
T
2st 45x95 kommer funka fint. Mycket enklare att hantera än 95x95. Då du tex ska fästa regel på stolpen så är det bara att såga den ena av dom två som ska sättas ihop kortare och så är det klart.
 
  • Gilla
Marber och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.