• Gilla
Ebmb
  • Laddar…
C
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Är nycklar märkta på ett identifierbartsätt??? Då är det ju fritt fram att att hitta nycklar och gå in i andras ögon 😳
Ja, nycklar som ingår i ett låssystem är oftast präglade med en unik kod. I bästa fall är den inte identifierbar utan tillgång till listan över nycklar i systemet, men jag har noterat att koden är systematisk och att det ibland går att göra en kvalificerad gissning vart den går någonstans. T.ex. att lägenhetsnumret ingår.

Antar att det delvis beror på den som lägger upp systemet, delvis på programvaran som används.

Kanske finns t.o.m. nyckelns profil i registret så att nya nycklar kan tillverkas utan tillgång till en befintlig nyckel?
Själv skulle jag inte använda en sådan cylinder för att skydda något värdefullt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Själv skulle jag inte använda en sådan cylinder för att skydda något värdefullt.
Funderade också på om jag skulle trivas med att okända människor som ingår i t ex styrelse och förvaltarentreprenör har tillgång till ens lägenhet när som helst och spårlöst med dessa nyckelsystem. Känns lite märkligt och gäller ens försäkringen om något försvinner?
 
  • Gilla
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
Normalt har man ju ett övre lås också, ett 9-tillhållarlås som man bara själv har nycklar till.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Funderade också på om jag skulle trivas med att okända människor som ingår i t ex styrelse och förvaltarentreprenör har tillgång till ens lägenhet när som helst och spårlöst med dessa nyckelsystem. Känns lite märkligt och gäller ens försäkringen om något försvinner?
I den BRF som jag/vi bodde i, där ingick lägenhetens nycklar i ett låssystem och BRFen hade huvudnyckel till lägenheterna.
Men dessa var normalt inte brukbara i lägenheternas låscylinder. För att huvudnyckeln skulle fungera så var man tvungen att ställa låscylinderns mittendel i "serviceläge" å det gjorde man genom att vrida nyckeln till "tio" istället för det normala "12".

Alltså, för att någon utomstående skulle kunna komma in med huvud-/servicenyckel så var man tvungen att göra ett aktivt val varje gång man låser/låser upp dörren utifrån.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Funderade också på om jag skulle trivas med att okända människor som ingår i t ex styrelse och förvaltarentreprenör har tillgång till ens lägenhet när som helst och spårlöst med dessa nyckelsystem. Känns lite märkligt och gäller ens försäkringen om något försvinner?
Av egen erfarenhet vet jag att om de går in utan att informera före så avskriver polisen ärendet om hemfridsbrott med något liknande inget uppsåt efter ställt frågan varför de gick in utan att validera den informationen de fick i svar på något sätt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Känns lite märkligt och gäller ens försäkringen om något försvinner?
inte om de använt någon av dina nycklar
en del bostadsbolag har slopat huvudnycklen
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
Den brf som jag bodde i så hade vice värd huvud nyckel som passa vissa lägenheter då det i dessa fanns huvudkran till vatten, ifall det skulle uppstå en läcka och ingen var hemma. I dessa fick man då inte byta lås som man ville.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag menade om du själv gjort det. Typ om ett barn glömt en jacka med nycklar i där jackan är märkt med telefonnummer hem, om du blivit av med en plånbok med nycklar i eller du i värsta fall har en nyckel märkt med ett ovanligt namn eller än tydligare uppgifter.
Jaha. Nej 😀 inget jag har gjort.
 
Kolla också med Polisens hittegodsavdelning om det skulle kunna vara aktuellt i sammanhanget.
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
T tergo skrev:
inte om de använt någon av dina nycklar
en del bostadsbolag har slopat huvudnycklen
Hos ett ex skulle värden åtgärda något på sommaren då vi jobbade på annan ort. Det såg väl ok ut, bortsett från att de missat att låsa, så lägenheten stod olåst i två veckor...
 
kashieda kashieda skrev:
Hos ett ex skulle värden åtgärda något på sommaren då vi jobbade på annan ort. Det såg väl ok ut, bortsett från att de missat att låsa, så lägenheten stod olåst i två veckor...
Security by Obscurity..det är ju självklart att det är låst så man provar inte ens 😉
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Är nycklar märkta på ett identifierbartsätt??? Då är det ju fritt fram att att hitta nycklar och gå in i andras ögon 😳
I andras lägenheter skall det stå 🤪 telefonen ändrade själv tydligen
 
C cpalm skrev:
Ja, nycklar som ingår i ett låssystem är oftast präglade med en unik kod. I bästa fall är den inte identifierbar utan tillgång till listan över nycklar i systemet, men jag har noterat att koden är systematisk och att det ibland går att göra en kvalificerad gissning vart den går någonstans. T.ex. att lägenhetsnumret ingår.

Antar att det delvis beror på den som lägger upp systemet, delvis på programvaran som används.

Kanske finns t.o.m. nyckelns profil i registret så att nya nycklar kan tillverkas utan tillgång till en befintlig nyckel?
Själv skulle jag inte använda en sådan cylinder för att skydda något värdefullt.
Jag har nu idag ringt två olika låssmed och frågat om nycklar som är kopieringsskyddade går att spåra till lägenheten på något sätt, fick två olika svar:
Svar 1: Går inte att på något sätt att spåra till adressen genom nyckeln och alla dessa siffror.
Svar 2: Låssmed kan spåra till adressen som nyckeln går till.

Jag är nu mycket förvirrad 🫤
 
D
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Tack. Var brukar man hitta stadgar? Är det typ i papper som följde med lgh köpet? Fick byta överlåset själv eftersom det inte följde med nycklar till det. Kanske jag själv som har ansvaret då.
Varför frågar du inte folk i ditt hus eller styrelsen, mycket märkligt att fråga här kan man tycka. Men lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.