T TheExtraMile skrev:
TP-linken sitter kopplad rätt in i en lan-port. De två andra AP:erna på andra platser i huset.


Dåså. Då är det bara att koppla LAN-anslutningen på routern till switchen och en sladd från switchen till varje uttag.
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
T TheExtraMile skrev:
TP-linken sitter kopplad rätt in i en lan-port. De två andra AP:ena på andra platser i huset.
Har du dubbeluttag där den sitter? Isf får du skicka tillbaka nätet från TP-linken till skåpet, sedan in i switchen.
Om den sitter i tex 8, så kopplar du en patch från routern till 9, sedan i skåpet en kort patch från 9 in i switchen, och sedan ut till de övriga uttagen

Edit: om nu inte TP-linken sitter i skåpet, då gör du som ovan
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har du dubbeluttag där den sitter? Isf får du skicka tillbaka nätet från TP-linken till skåpet, sedan in i switchen.
Om den sitter i tex 8, så kopplar du en patch från routern till 9, sedan i skåpet en kort patch från 9 in i switchen, och sedan ut till de övriga uttagen

Edit: om nu inte TP-linken sitter i skåpet, då gör du som ovan
TP-linken sitter inkopplad i en lan-port i samma rum som "mediaskåpet/elcentralen". Finns inga nätverksuttag där,
Vill ju hellre flytta ut den även fast jag har bra täckning överallt. Det är 5st dubbeluttag i huset.

Jag skulle ju kunna patcha upp en port och koppla in "master-enheten" på Decon i det pactahde nätverksuttaget för att få ut den ur rummet men vill ju fortfarande patcha upp minst 6-8 portar i alla fall.
 
Handritad nätverksskiss på linjerat papper visar anslutningar mellan mediaomvandlare, switch, patchpanel, och TP-länkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
[bild]
Fantastiskt :D
 
T TheExtraMile skrev:
TP-linken sitter inkopplad i en lan-port i samma rum som "mediaskåpet/elcentralen". Finns inga nätverksuttag där,
Vill ju hellre flytta ut den även fast jag har bra täckning överallt. Det är 5st dubbeluttag i huset.
Om det är dubbeluttag så är det inga problem att flytta TP-LINK'en. Ena uttaget kopplas till routerns WAN-/internetport och det andra till en LAN-port.
I skåpet kopplar du uttaget som går till routerns WAN-port till fiberomvandlarens LAN1. Övriga uttag i patchpanelen kopplas till en switch.

Tänk på att du behöver stänga av DHCP på de accesspunkter som inte ska agera router. Såvida det inte är någon inbyggd meshfunktion som används.
 
  • Gilla
TheExtraMile
  • Laddar…
Accesspunkterna är en del av TP-Link mesh-nätverket.
 
useless useless skrev:
Om det är dubbeluttag så är det inga problem att flytta TP-LINK'en. Ena uttaget kopplas till routerns WAN-/internetport och det andra till en LAN-port.
I skåpet kopplar du uttaget som går till routerns WAN-port till fiberomvandlarens LAN1. Övriga uttag i patchpanelen kopplas till en switch.

Tänk på att du behöver stänga av DHCP på de accesspunkter som inte ska agera router. Såvida det inte är någon inbyggd meshfunktion som används.
Det är någon automatiserad mesh tror jag. DHCP kan ställa till med en del, dödade ett halvt kontor i Helsingborg på företaget jag jobbade på för många år sedan :)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.