Byter ut trasig häll (sprucken) mot en ny. Sitter redan perilex-kontakt så tänkte att detta blir ju smidigt att bara kabla om i hällen. Icke sa nicke!

Gamla hällen ser ni på bild ett. Spis med grå botten. Här syns tydligt att jord, nolla och två faser är kopplade (Det är den perilex-kontakten som jag har).

Bild nummer två visar att hällen vill ha två faser och två nollor (ingen jord...). Förväntas jag bygla nollan då perilexen endast har en nolla på befintlig sladd?

Jag antar att det också är ett alternativ att använda den kabeln som följer med och kontaktera om min perilex-kontakt och jag gissar att jag i den kontakten byglar nollorna (den blåa + blågråa kabeln) istället för att bygla under hällen?

Eller har jag missuppfattat detta helt?
 
  • Elanslutning med schematiska diagram för olika spänningar, kablar fästa i klemmrader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutning, instruktionsetikett, öppen anslutningspanel, elektriska kablar, varningssymboler, oanslutna ledningar, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd befintliga sladdstället och sätt en bygel mellan N1 & N2.

Bättre att göra byglingen i hällen än att sätta två trådar i en anslutning i Perilexkontakten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Men var är jordanslutningen? Är den nya hällen dubbelisolerad? Bild på märkskylten skulle vara bra!
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Använd befintliga sladdstället och sätt en bygel mellan N1 & N2.

Bättre att göra byglingen i hällen än att sätta två trådar i en anslutning i Perilexkontakten.
Gött! Ja låter enklast också. Bara att bygla med en liten sladdbit antar jag? Eller förväntas man nyttja några speciella "byglar". (just bygling har jag aldrig gjort förut förutom på högtalare typ).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Använd befintliga sladdstället och sätt en bygel mellan N1 & N2.

Bättre att göra byglingen i hällen än att sätta två trådar i en anslutning i Perilexkontakten.
Då följer man inte tillverkarens anvisning gällande anslutning.

Jag skulle returnera hällen med kommentar att den inte är anpassad för anslutning i Sverige och köpt en annan häll.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Josth skrev:
Men var är jordanslutningen? Är den nya hällen dubbelisolerad? Bild på märkskylten skulle vara bra!
Den är dubbelisolerad.
 
  • Etikett av Electrolux med säkerhetssymboler och serienummer, nära en spisbrännare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följde det inte ens med något bleck att bygla med?
Ska du bygla med en trådstump bör det vara en EK, om det får plats, eller så klipper du bort ändhylsan och byglar med en stump RK.
 
  • Gilla
Husarskan
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Följde det inte ens med något bleck att bygla med?
Ska du bygla med en trådstump bör det vara en EK, om det får plats, eller så klipper du bort ändhylsan och byglar med en stump RK.
Visade sig att jag hade en bygel från gamla spisen (oanvänd) att bygla med. Fungerar alldeles ypperligt. Testat alla fyra plattor och fungerar bra. Gick bra att skruva dit också så känns bra.

Noterade att den lilla kabelstumpen som följde med så var nollan redan byglad på den sidan som skall skruvas fast i kontaken. Så det är nog tänkt att man ska göra så men jag är nöjd med byglingen i spisen också. Blir bra detta! Tack för hjälpen allihopa :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.