Hej!

Jag, som bor i hyresrätt, har börjat fundera på att skaffa mig ett fritidsboende...
Jag har hittat en tomt som kan vara intressant (har inte tittat på den i verkligheten än) och undrar nu om ni tror att det är möjligt att få ihop det hela på under 300 000 kr?
Det handlar om en tomt som kostar 80 000 kr, till den är VA klart (inga anslutningsavgifter ska tillkomma enligt annonsen på hemnet) medan anslutningsavgift för el tillkommer.
Jag har tittat lite på CA Bodens stugor, men vet inte riktigt vad jag ska titta på när det gäller tillval... Min tanke är en stuga med rejäl storstuga, köksdel, badrum och en klädkammare/förråd/stoppa-undan-bråte-utrymme samt ett sovloft. Tanken är att jag och sambon ska använda den under helger hela året samt längre perioder under sommaren - dvs. vi vill ha en stuga som funkar att vara i året runt, vilket ju innebär isolering och den biten. Vi är båda händiga och har händiga familjemedlemmar; "svär"farfar är snickare och han, svärfar och sambon har tillsammans byggt svärföräldrarnas hus.
Alternativet är att bygga lösvirke och att vi ritar helt själva (sambon läser till Byggnadsing. med inriktn på arkitektur, så intresse, kunskap och datorprogram finns att tillgå). Finns det ekonomiska fördelar där, eller skapar vi bara mer jobb genom att vara tvungna att hålla koll på varenda brädlapp (fast det är kanske svärfarfar duktig på...)? Eller är det "förarbete" och sånt som ändå måste göras som kostar - VVS, el, röjning av tomten, etc.?

Eftersom det bara är sambon och jag (inga barn alltså) så har vi gott om tid och även om jag vill ha en stuga klar igår, så är själva byggandet/fixandet en del av målet; vi har alltså ingen brådska...

Tankar, råd, varningar...?
 
Hej,
Låter som mer eller mindre exakt samma sak som vi gjort.
Förutsättningen för att det skall lyckas är så få hantverkartimmar som möjligt - hantverkare kostar !

Vi har gjort allt utom el och markschakt själva och vår budget ligger på ca 260000 kr inklusive tomt (för 40 kkr inkl VA)

För tillfället ligger jag ngt över budget, men det är mest för att jag har räknat in en försäljning av byggbil+ husvagn för att få pengar till kamin + utbyggnad (kallförråd) - så förhoppningsvis ligger vi lite plus t.om.

Vi har också köpt massa saker begagnat på internet. Tex innnerdörrar 600 kr för tre st istället för ca 2000-3000 kr nya. Helt kök inkl vitvaror 2000 kr istället för 5-15000 kr osv

Man får byta tid mot pengar helt enkelt.

Vi har byggt ett "Onsala" från CA-boden och det ångrar jag inte. Lösvirke hade tagit 5ggr så lång tid, framförallt tid under tak bli mkt mkt längre. Nu reste vi stommen på 2 dagar (5 man). Dessutom blev inte lösvirke mer än ett par procent billigare när jag räknade pådet - och då är det dessutom svårt att förutse alla utgifter (lätt att glömma monteringlim, spik etc ) och jag hade behövt investera några tusen till i verktyg också.

Kolla gärna på vår blogg:
http://klasoida.blogspot.com


/K
 
Jag tror inte ni fixar det för era 300000. Jag kan jämföra med mitt verkstadsbygge på 70m². Det är uppe i lite drygt 200000, för själva skalet, och då har jag gjort allt själv. Enda externa tjänsten är 4 timmar grävmaskin. I de pengarna ingår ingen tomt eller anslutningsavgifter etc. Det som återstår om man nu skulle vilja bygga om den till ett fritidshus är all inredning, med innerväggar, badrum, kök, vvs, avlopp, el, uppvärmning etc.
Så en vettig budget för för ett motsvarande fritidshus hade kanske varit 300000-350000 + tomt, anslutingar och byggherreavgifter.
 
andersmc: Som sagt vi bygger just nu ca 45 kvm isolerat fritidshus, inkl. tomt på 1800 kvm, för tot ca 260 000 kr, och där finns det några utgifter kvar men i stort är det mesta betalt, så allting går :)

Ditt garage är ju också på 70m2 - om du hade byggt ett på 50 m2 utan platta - vad hade det kostat då ? I mitt fall hade ett större hus på 60 kvm kostat ca 35 000 mer + isolersats dyare frakt etc. så varje extra kvadrat kostar pengar.

Mycket egenbyggande samt devisen tid bytes mot pengar är det som gäller. 260 kkr är alltså inklusive innerväggar, inredning (förutom saker som gardiner, bestick, dukar etc som vi ändå har ett överflöd av hemma) som soffa, sängar, bord etc är inräknat.

Möbler och inredning är mestadels inköpt begagnat eller så har vi fått från vänner etc.
Det jag fått lägga ut externt är avlyftning av hus med hjullastare, samt markschakt för ca 8000 kr (en bra maskinist i området) och sedan byggel inkoppling(1500 kr) +elektriker (ej fakturerat men kring 8000 - 13000 kr) resten gör jag själv. Kan man inte eller vill man inte göra VVS så får man nog lägga till 10 - 20 kkr där också.

Husbyggsatsen (48 kvm byggyta) gick på 110 kkr, tomt 40 kkr, el 14 kkr, bygglov/andra avgifter ca 11 kkr - det var dom enskilt största utgifterna.

Där vi har sparat in mest tror jag är bla. på följande saker: Tomt 1800 kvm 40.000 kr inkl VA, Elmaterial (elgrossist i släkten samt bra elektriker som accepterar eget inköpt matriel), Kök (begagnat på blocket inkl vitvaror för 2000 kr), Kakel/klinkers (konkursauktion), Tak (Belgiskt shingel för ca 60 kr/kvm), kamin (begagnad för 1500 kr inkl skorsten - som kanske nu i slutändan inte kan användas iof), innerdörrar (begagnade 3 st 600 kr) nya skulle kostat ca 2000-3000 kr + beslag), viss VVS utrustning från Tradera/blocket (VVS kostar skortan!), KA (jag blev godkänd som KA av kommunen), Byggfelsförsäkring (fick dispans efter som det inte är ett permanentboende och försäkringen hade ändå inte täckt det som var egenbyggt (dvs den hade i princip inte täckt någort alls - den hade kostat ca 12000 kr annars !)

Att köpa begagande saker, elelr utnyttja reor och andra tillfällen innebär ju förvisso en del kompromisser, så är man en sån som vet att man vill ha allting perfekt så får man räkna med att det kostar mer eller tar mycket längre tid.

Skall också tillägga att jag räknat så att jag har tillgångar med ca 5-10% över budget. För det mesta drar saker iväg, både tid och pengar...

/K
 
Bra synpunker från två håll.

Kommer själv att ge mig på att bygga ett gästhus på ca 35-40 kvm. Max är 40 enl byggplan. Kommer bygga 4,5x8,6 m med taklutning 22 g. vatten, el, avlopp och toa (mull) finns.Har hämtat ideér från enkelstugan, samt att det blir en kopia på det befintliga huset som är på ca 60 kvm, fast bättre issolerat. Plintgrund.En del kommer att vara vedeldad bastu och badrum.

Har en bara suttit och skissat och mätt ut var på tomten huset ska stå. Kommer dock att lämna in ansökan gällande bygglov.
Att först bygga skalet för att få vindtätt. Därefter allt inne. Har räknat att det kommer att landa mella 50-100`.
Ska göra så mycket man kan själv och bara anlita det nödvändigaste.
Upphandla virke, dörrar, fönster, takpanner ect. Det finns två sågar i närheten, samt att man gör förfrågan hos andra. Som alltid så går det säker att få en del utan moms??
Har folk i bekantskapskresten som har el, vvs och bygg kunskap.
Det som kommer att kosta intialt är grundarbetet, måste ha en grävare p.g.a. stubbar och rötter som måste bort.
Koments?
 
Roligt att höra att det faktiskt kan gå! :)

Jag har också tittat på Onsala och började titta på alla tillägg - en snabb genomgång gav extra utgifter på ca 65 000, eftersom vi ville ha lite extra fönster, ett loft samt isolering + extra isolering (något jag förstod rekommenderades om man tänkt att den ska användas även under den kallare delen av året)... Kan det vara idé att bara beställa skalet och sedan isolera själv annars...? Hur gjorde du Klas - såg att du nämnt grundpriset för Onsala, 110'? Kanske det kan vara idé att jaga fönster själv också, jag ser att bara det är uppe på 7' för vår del...
Som det ser ut hamnar i alla fall jag på ca 176' för helisolerad stuga - dock utan innerväggar, kök, badrum och golv samt med omålade fönster...

Jag är helt novis på det här med att bygga, men om vatten och avlopp finns på tomten så innebär det att man får göra en del markarbete för att få ledningarna dit man vill, är det det som är posten "markarbete" eller är det bara själv "tilljämningen" av marken för att överhuvudtaget kunna sätta dit en grund...?

Själva arbetskostnaden för monteringen är 0 i vårt fall eftersom vi har intresserade och snälla personer i familjen (+ att de väl räknar med att få låna den ibland... ;)) och det enda som kommer att krävas är i så fall mark, vvs och el. Jag har ingen aning om vad de posterna kan hamna på? Ev. kan vi dessutom slippa undan VVS, då min far har en sådan bakgrund, han har dock aldrig jobbat inom det, så jag får nog kolla med honom först...
 
-Maria- skrev:
Roligt att höra att det faktiskt kan gå! :)

Jag har också tittat på Onsala och började titta på alla tillägg - en snabb genomgång gav extra utgifter på ca 65 000, eftersom vi ville ha lite extra fönster, ett loft samt isolering + extra isolering (något jag förstod rekommenderades om man tänkt att den ska användas även under den kallare delen av året)... Kan det vara idé att bara beställa skalet och sedan isolera själv annars...? Hur gjorde du Klas - såg att du nämnt grundpriset för Onsala, 110'? Kanske det kan vara idé att jaga fönster själv också, jag ser att bara det är uppe på 7' för vår del...
Som det ser ut hamnar i alla fall jag på ca 176' för helisolerad stuga - dock utan innerväggar, kök, badrum och golv samt med omålade fönster...

Jag är helt novis på det här med att bygga, men om vatten och avlopp finns på tomten så innebär det att man får göra en del markarbete för att få ledningarna dit man vill, är det det som är posten "markarbete" eller är det bara själv "tilljämningen" av marken för att överhuvudtaget kunna sätta dit en grund...?

Själva arbetskostnaden för monteringen är 0 i vårt fall eftersom vi har intresserade och snälla personer i familjen (+ att de väl räknar med att få låna den ibland... ;)) och det enda som kommer att krävas är i så fall mark, vvs och el. Jag har ingen aning om vad de posterna kan hamna på? Ev. kan vi dessutom slippa undan VVS, då min far har en sådan bakgrund, han har dock aldrig jobbat inom det, så jag får nog kolla med honom först...
Vi tog inte extra iolering. 170 i tak 220 i golv samt 95 mm i väggarna får räcka. De gånger vi är uppe på vintern - kanske 5-6 ggr per vinter - så får vi elda i kaminen och dra på elementen, mellan gångerna kallställer vi - det var inte värt ytan och kostnaden med extraisolering då tyckte vi.

VVS är dyrt - även om man har ngn som kan och gör jobbet - så gå gärna in på ngn byggmarknad eller https://www.rinkabyror.se/ och räkna efter vad du behöver i materialväg.

Vår elinkoppling kostade 14 000 kr, så fanns skåpet vid tomtgräns. Finns det inte redan skåp kan det bli mycket dyrare..

VVS var framdraget, i vårt fall till huset - så markarbeten är bara utjämning + breddning uppfart (så att lastaren kom ner med huset). Dessutom anlitade vi en lokal maskinförare "momsfritt" eftersom han ändå gjorde andra arbeten i området, han hade dessutom goda kontakter där han kunde få markfyllnad billigt. Helt vitt hade nog kostnaden blivit 2-3 ggr högre.

Om man får en tight budget så får man antingen vänta med vissa saker (extra fönster, viss inredning, veranda etc) eller se till att göra allt själv och då lära sig på vägen (tar längre tid och kräver intresse, men är man intresserad är det på intet sätt omöjligt förstås - som med allt annat ) :)

Fönster: Om jag skulle fått billigare fönster så hade det inneburit begagnade - CABoden har ganska ok priser för nya tvåglasfönster med riktigt spröjs. Dessutom så kan det bli kinkigt med måtten. Använder du fönster från fabrik så passar allt - annars kan du själv få såga ut och spika förstärkningar etc - om du inte kan ge exakta mått till fabriken vid beställning (svårt om du jagar begagnat)

Loftet bygger jag dock själv - där sparar jag en del pengar, men det tar längre tid och blir lite mer jagande efter virke. Ngt jag ångrar lite såhär i efterhand är att jag inte tog loftfönster - ett sånt skall jag nog sätta in sen i efterhand...

Du kan inte heller jämföra priset rakt av - vi beställde förra året - årets virkespriser har gått upp ca 15% - så lite dyrare blir det för er ivf

Är det ngt mer du vill veta är det bara att fråga...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.