Hej igen,

denna bosch har jag:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21569335

Och den funkar alltså inte. Men nu har jag lånat en borrhammare av en arbetskamrat och då gick det bra! Han hade en Bosch (blå) borrhammare. Glömde kolla beteckning. Det var sån SDS+ chuck på den.

Tack för svar!
 
snickarboden skrev:
Är väl egentligen strunt samma vilken modell ur Boschs sortiment det handlar om eftersom en slagborrmaskin by default har svårigheter i vibbad betong då de bara studsar där, det är liksom därför borrhammare finns.

/Kent
Jo, det är ju uppenbart, men varför finns egentligen slagborrmaskiner?? Jag har lyckats borra i dygnsgammal betong med en slagborrmaskin, men till riktig betong duger de ju inte.
 
Kanske till tegelmurar och liknande? Jag håller med, de är fullständigt odugliga till betong.
 
En slagborrmaskin funkar för tegel och puts. Men det gör andra sidan nästan en maskin utan något slag på alls oxå. ;)
Gissar att anledningen att de finns är att det va den enda varianten som fanns tillgänglig för lekmän så länge Hilti höll hårt i patentet (eller va det nu va att bara de hade slaghammare).
 
Mikael_L
Sandberg skrev:
Hej igen,

denna bosch har jag:

[länk]

Och den funkar alltså inte. Men nu har jag lånat en borrhammare av en arbetskamrat och då gick det bra! Han hade en Bosch (blå) borrhammare. Glömde kolla beteckning. Det var sån SDS+ chuck på den.

Tack för svar!
Och det är en sådan här du bör (ähh... måste..!!) ha för att framgångsrikt borra i betong. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20193054

Jag tror att deras billiga Cotech-borrhammare också fungerar hyggligt, iaf jämfört med en slagborrmaskin, oavsett märke.

snuttjulle skrev:
En slagborrmaskin funkar för tegel och puts. Men det gör andra sidan nästan en maskin utan något slag på alls oxå. ;)
Gissar att anledningen att de finns är att det va den enda varianten som fanns tillgänglig för lekmän så länge Hilti höll hårt i patentet (eller va det nu va att bara de hade slaghammare).
Men varför finns slagborrmaskiner kvar då???
Alla borde ju köpa en borrhammare med SDS-vanlig chuck konverter + ev en batterimaskin, då löser man ju alla borruppgifter (ja de flesta iaf) Men absolut ingen slagborrmaskin.

Men jag har givetvis också köpt slagborrmaskin i mitt liv, varför ??? Jag visste väl inte bättre... :surprised:
 
Under den tid jag hade betongväggar så hade jag bara en slagborr grön bosch. och jag har borrat en massa hål i sån där äckligt hård betong. Om man nu jämför med att använda borrhammare så kan man kanske säga att det inte går, för det går ju inte undan och man var ofta tvungen att gå in först med en liten borr som kunde göra fina små hål i stenar och dylikt för att sedan gröpa ur det till önskad storlek. Samt att man fick använda hela sin tyngd på maskinen. Däremot bör man ju ha bra kvallé på borret.
Har varit med om ibland att det helt plötsligt gick riktigt fort att borra och fått ut ett helt våldtaget borr ur väggen.
 
Mikael_L skrev:
Men jag har givetvis också köpt slagborrmaskin i mitt liv, varför ??? Jag visste väl inte bättre... :surprised:
Nej hade jag köpt idag så hade jag absolut inte köpt slagborrmaskin. Anledningen att jag köpte den var för att jag dels ville kunna borra lite överallt men även ha den som skruvdragare. Tycker det var bra med sladd så man slipper ladda batteri hela tiden.

Men nu märkte jag ju att den var värdelös då det inte går att borra överallt, och den är inte jättebra som skruvdragare heller för det där med variabelt varvtal är svårt att få till, den vill gärna gå knappt alls eller jättefort.

Den jag lånade var "samma" som den som är på bilden, fast kanske lite äldre variant bara. Den var även bättre på variabelt varvtal än min gröna så jag skulle ha slagit till på den istället..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.