Har klamrat kabel längs med takvinkeln och ska ner i en strömbrytare och sedan vidare i takvinkeln. Vilket avstånd från tak bör strömbrytaren placeras på ?? för att det bli smidigt (och estetiskt bra) att gå ner med kabel och in ovanifrån i brytaren och sedan upp igen med kabel och vidare
 
Varför strömbrytare nära taket?

Normalt placeras en strömbrytare ca 1100 över färdigt golv.

Annan placering av strömbrytare/arbetsbrytare väljs individuellt beroende på flera saker.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Varför strömbrytare nära taket?

Normalt placeras en strömbrytare ca 1100 över färdigt golv.

Annan placering av strömbrytare/arbetsbrytare väljs individuellt beroende på flera saker.
Utomhus.
Det är en 2 polig brytare till en markis. Den behöver sitta uppe i närheten av takvinkeln då matningen kommer där
 
Kanske snett under markismotorn.
Kanske snett över markismotorn.

Bilder på området där strömbrytaren kanske ska sitta samt bilder runt markisen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kanske snett under markismotorn.
Kanske snett över markismotorn.

Bilder på området där strömbrytaren kanske ska sitta samt bilder runt markisen.
 
  • Vit väggdimmer för belysning och tumstock ovanför på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit väggdimmer med vridreglage, monterad på svart vägg. Dubbla kablar i vit kabelkanal ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt tak, träbjälkar, struktur, skarpa linjer, minimalistisk, heminredning, del av belysningsarmatur nederst höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Kanske snett under markismotorn.
Kanske snett över markismotorn.

Bilder på området där strömbrytaren kanske ska sitta samt bilder runt markisen.
Det jag funderar på är vilken höjd strömbrytaren ska sitta på ffa för att det ska fungera med kablarna, dvs kunna göra en böj ner till brytaren, skala och kunna ansluta. Det ena alternativet är en klammer ovanför brytaren , det andra alternativet är att flytta upp brytaren
 
Generellt brukar man säga följande gällande klamring av kablar:
Håll ett avstånd av 20-25 cm mellan klamrarna. Vid kabelböjar avslutar du med en klammer ca 5-8 cm innan böjen. Försök hålla samma avstånd mellan klamrarna på din kabel och avsluta med en klammer 5-8 cm före införingen i den utrustning du ska ansluta.

Men avståndet hänger mycket på vad det är för typ av kabel, där är "Patriks klammringsskola" till bra hjälp.


Sen ska inte en kabel böjas för kraftigt utan det finns alltid en minsta böjradie, den framgår av databladet för aktuell kabel, den kan vara tex 3*D, 6*D, 8*D, här är Nexans's kabelbok,
https://www.nexans.se/sv/dam/jcr:127c59f8-2662-430b-8600-553d08138322/Kabelboken_2022.pdf
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Jag tycker att båda dina exempel kommer att bli bra.
Jag skulle dock byta klammer till TKK.
I fallet med två kablar bredvid varandra kan 1 st TKK 14-20 användas.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Generellt brukar man säga följande gällande klamring av kablar:
Håll ett avstånd av 20-25 cm mellan klamrarna. Vid kabelböjar avslutar du med en klammer ca 5-8 cm innan böjen. Försök hålla samma avstånd mellan klamrarna på din kabel och avsluta med en klammer 5-8 cm före införingen i den utrustning du ska ansluta.

Men avståndet hänger mycket på vad det är för typ av kabel, där är "Patriks klammringsskola" till bra hjälp.


Sen ska inte en kabel böjas för kraftigt utan det finns alltid en minsta böjradie, den framgår av databladet för aktuell kabel, den kan vara tex 3*D, 6*D, 8*D, här är Nexans's kabelbok,
[länk]
Blir det för tight att ha strömbrytaren 5 cm under takvinkeln?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker att båda dina exempel kommer att bli bra.
Jag skulle dock byta klammer till TKK.
I fallet med två kablar bredvid varandra kan 1 st TKK 14-20 användas.
Inte för tight då med 5 cm ner?
 
5 cm nedanför takvinkeln låter för tight ja, men 5 cm nedanför den horisontella kabeln går ju bra.
Vi ser inte den faktiska höjden här, dvs vilken som är lämplig betjäningshöjd. Det låter som att du har lågt i tak och vill få upp strömbrytaren så långt det går?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
5 cm nedanför takvinkeln låter för tight ja, men 5 cm nedanför den horisontella kabeln går ju bra.
Vi ser inte den faktiska höjden här, dvs vilken som är lämplig betjäningshöjd. Det låter som att du har lågt i tak och vill få upp strömbrytaren så långt det går?
Så kommer kablarna gå och strömbrytaren ska antingen sättas 5 cm ner(överkant på brytaren vid strecket på kabeln) eller klammer där strecket syns och överdel brytare 5 cm nedanför klammer
 
  • Vita kablar fästa längs en vägg och tak, hand håller i dem, installationsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, jag tycker det är vilket som. Jag skulle valt att sätta strömbrytaren 5 cm ned, vid strecket.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, jag tycker det är vilket som. Jag skulle valt att sätta strömbrytaren 5 cm ned, vid strecket.
Mmm låter bra, jag testar det👍
 
O
F Fredrik K80 skrev:
Mmm låter bra, jag testar det👍
Varför inte sätta den så kablarna går in ”rakt” in i sidorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.